Medische secretaresse thuisstudie

Discussion in 'De lounge' started by Tupps, Feb 10, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tupps

Tupps Actief lid

Jul 7, 2018
    301
    82
    28
    Female
    Ik overweeg met het stap budget mij aan te melden voor een thuisstudie medisch secretaresse

Iemand ervaring hiermee?

Kom je daarmee daarna aan het werk?

NHA of laurius heeft deze studie, welke is het beste?

2. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

May 23, 2011
    3,325
    676
    113
    Utrecht
    Ik ben zelf medisch secretaresse.
    Ik heb mijn opleiding gevolgd aan de NAMS alweer een eeuwigheid geleden.
    Ik kan alleen zeggen dat er in ziekenhuizen al veel medisch secretaresse functies zijn vervangen door doktersassistenten of serviceassistenten. Dan heb ik het vooral over de baliefuncties.
    Het is wel echt leuk werk om te doen.
    Ik doe het alweer bijna 25 jaar.
    Er is nu ook niet meer zoveel vraag naar als jaren terug.

3. Tupps

Tupps Actief lid

Jul 7, 2018
    301
    82
    28
    Female
    Bedankt!
    Denk je dat dit diploma wel voldoende is om aangenomen te worden? (Ik heb wel ervaring als pedagogisch medewerker en als ondersteuner in de gehandicaptenzorg)

4. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

Feb 5, 2014
    3,992
    2,283
    113
    Noord-Brabant
    Ik volg deze opleiding nu 9 maanden via NHA. Ook met de STAP subsidie.

Ik heb geen klachten over studeren via NHA eerlijk gezegd.

Alleen jammer om te lezen dat er niet meer zoveel vraag naar is en er veel werkzaamheden worden overgenomen door o.a. doktersassistente.

Zou je met dit diploma ook buiten de ziekenhuizen om, bij bijvoorbeeld huisartsen, tandartsen, etc kunnen gaan werken?

5. Tupps

Tupps Actief lid

Jul 7, 2018
    301
    82
    28
    Female
    Leuk! Deze overweeg ik ook!
    Wat vind je van de lesstof en moeilijkheid? En wat is je vooropleiding?

6. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

Feb 5, 2014
    3,992
    2,283
    113
    Noord-Brabant
    Ik vind het erg interessant. Ik ben nu met de module medische terminologie bezig. Dat vind ik nog het meest interessant. Wel erg lastig met alle Latijnse benamingen.

Ik fietste wel zo door de modules Secretariaatspraktijk en Nederlands heen. Maar dat waarschijnlijk omdat ik al vanaf mijn 18 in de (financiële) administratie werk. Dingen zoals zakelijke communicatie, archiveren etc is voor mij erg makkelijk.

Ik heb mavo gedaan en daarna heb ik een mbo 3 opleiding in de financiële administratie.

7. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

Jan 23, 2011
    2,441
    1,030
    113
    Female
    Heb je een idee waar je een baan zo willen zoeken nadat je die studie gedaan hebt?
    Want dan zou ik eerst onderzoeken of dit de juiste studie is.
    En waarom medisch secretaresse en geen doktersassistente bv? Wat is je gedachtegang daarover?

8. Tupps

Tupps Actief lid

Jul 7, 2018
    301
    82
    28
    Female
    Ja ik zou graag in het ziekenhuis bij een polikliniek achter de balie willen werken, mensen ontvangen, afspraken inplannen, informatie meegeven etc.

Ik zoek echt iets wat via het stap budget gevolgd kan worden (kosteloos) in combi met mijn huidige baan

9. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,026
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    De meeste ziekenhuizen hebben vacatures op hun website staan.

Kijk daar eens of er vraag is naar de functie die jij wil doen en welke opleidingen/certificaten/ervaring er gevraagd worden.

10. Tupps

Tupps Actief lid

Jul 7, 2018
    301
    82
    28
    Female
    Ja daar staat wel doktersassistent of diploma medisch secretaresse. Ik vraag me alleen af of dit het juiste diploma is, of het diploma officieel genoeg is

11. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,026
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Je kunt ze altijd bellen en het navragen.

Tupps likes this.
  12. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

Jan 23, 2011
    2,441
    1,030
    113
    Female
    Dan zou ik echt contact met het ziekenhuis in de buurt zoeken en dit navragen. Het zou zo zonde zijn als je tijd en energie in een opleiding steekt waar je in de praktijk weinig mee kan

Tupps likes this.
  13. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

Jul 8, 2006
    1,844
    1,585
    113
    Ik ben al jaren medisch secretaresse en nu net klaar met mijn opleiding tot doktersassistent (en misschien weer door want heb de smaak te pakken)

Ik ben het niet helemaal met bovenstaande eens. In ons ziekenhuis werken nog steeds medisch secretaresses of spreekuurassistentes en die zijn momenteel moeilijk te vinden hoor! Op vacatures wordt erg weinig gereageerd.

Zorg er alleen wel voor dat je iets van een stage loopt, eventueel in je eigen vrije tijd. Meestal kun je dan het beste met de ziekenhuizen zelf contact opnemen. Succes!

14. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,178
    10,715
    113
    Bij ons wordt dat werk door doktersassistenten gedaan. Net als alle telefoontjes met vragen van patienten, de doktersassistentes beantwoorden een deel zelf en geven veel dingen aan en namens ons door. De medisch secretaresses doen echt alleen de administratie.

Dus kijk even goed wat je wil en wat daarbij past.

Tupps likes this.
  15. Tupps

Tupps Actief lid

Jul 7, 2018
    301
    82
    28
    Female
    Bedankt!
    Ik ben nu niet in de gelegenheid om een opleiding met bijbehorende stage te volgen qua tijd en geld (dan zou ik mijn huidige werk niet meer kunnen doen)
    Misschien is de medisch secretaresse een goede tussenstap voor nu? Om alvast iets aan kennis in huis te hebben.

Share This Page