Het is een beetje combi van het type dat er gaat wonen en de situatie, zoals al is genoemd: teveel stress factoren in een relatie. De nieuwbouwwijk waar ik heb gewoond was het net zo. Veel jonge gescheiden ouders. Er waren ook cijfers over mishandeling en vreemdgaan wat regelmatig voorkwam in deze gezinnen waar je het niet verwacht. Vaak tweeverdieners en beide veel stress door huis/gezin/werk/sociale verplichtingen etc. Ik heb alle factoren van dichtbij gezien. Denk dat de mensen die hieraan voldoen zo'n beetje allemaal bij elkaar gaan wonen. Andere wijken komt het zeker ook wel voor maar daar woont het gemengder.
Er is al een aantal redenen genoemd en die spelen denk ik allemaal een rol. Wat nog niet genoemd is, is dat financieel onafhankelijke partners sneller zullen scheiden. In die nieuwbouwwijken wonen veel tweeverdieners, kortom, mensen die financieel onafhankelijk zijn. In gezinnen met één kostwinner is ook een partner die financieel afhankelijk is. Voor mensen die financieel afhankelijk zijn is scheiden toch een hogere drempel dan voor mensen die financieel onafhankelijk zijn.
Daarom zijn wij bewust eerst 4 jaar in een huurapartement gaan samenwonen alvorens een huis te kopen. Toen we dit huis (bestaande woning) kochten hadden we voldoende gespaard, was onze zoon 17mnd oud en hebben we niks hoeven verbouwen, maar nog gaf het veel stress, dat hele hypotheekgedoe plus verhuizing zelf.
Ik las net bij de NOS dat volgens het CBS partners in vinexwijken juist langer bij elkaar blijven. Juist minder scheidingen in vinexwijken | NOS
Wij wonen ook in een nieuwbouwwijk maar herken dat ook niet hoor en zijn overigens bij ons ook geen starterswoningen maar wel allemaal jonge gezinnen, nou ja jong allemaal ook wat op oudere leeftijd ouders geworden. Hier woont bijna iedereen er nog een en deel is nu 6 jaar opgeleverd en andere deel 3,5 jaar.
Wij wonen ook in een nieuwbouwwijk met starterswoningen en wat grotere huizen (geen Vinex-wijk) en hier is vooral bij de starterswoningen veel verloop omdat de hypotheekrente nu heel gunstig is. De eigenaren van deze woningen kunnen nu voor dezelfde maandlasten een groter huis kopen dus dat wordt massaal gedaan. Wel jammer want het is een hecht buurtje. Sinds wij hier zijn komen wonen (5 jaar) zijn er zover ik weet maar twee huizen verkocht vanwege scheiding. Één stel daarvan zijn vrienden van ons en dat ging eigenlijk al niet goed voordat ze gingen samenwonen. Maar ze dachten dat als ze eenmaal hun eigen plek hadden het wel beter zou gaan. Misschien hadden zij beter eerst kunnen gaan huren. Wij hebben dat ook gedaan, wel om een andere reden maar toch vond ik dat wel goed.
In de nieuwbouwwijk waar ik ben opgegroeid zijn er zelfs buren geweest die met andere buren gingen met als gevolg een aantal scheidingen. Echt zielig voor hun kinderen en voor de achtergebleven partners. Allemaal jonge mensen met hele jonge kinderen.
Wij wonen niet in een nieuwbouwwoning en in een goedkopere prijsklasse. Hier zijn bijna geen scheidingen in de 9 jaar misschien 2 scheidingen. Maar bij vrienden in de nieuwbouwwijk de ene na de andere scheiding. Wij zijn gelijk gaan kopen omdat we er anders niet tussen zouden komen. Maar we waren al 3 jaar bij elkaar dat scheelt natuurlijk ook wel.