Projectbouw? Wat wij wilde met de badkamer was belachelijk volgens de makelaar en de mensen waar we onze badkamer met korting konden uitzoeken. Wij wilde een inloopdouche op de plek waar de wc was gesitueerd. Kon niet met de leidingen bla bla bla.. Wij hebben de badkamer casco laten opleveren. En de badkamer laten maken zoals wij dat wenste.
Zalig toch, je eigen badkamer! Zeker als je later met tieners in huis zit. Ik zou er zo voor tekenen. En je wil toch een aparte douche? Is het dan niet prettiger om twee volwaardige badkamers te hebben, ipv eentje waar alles in gepropt zit?
Nee dat kan niet. Voor het bouw proces begint word een bouw tekening gemaakt zodat de vaklui weet waar wat moet komen. Zij kunnen niet voor 1 huis een extra uitzondering maken. Zij hebben tekeningen liggen van de mogelijke opties, en die zijn berekent qua sterkte van beton en ijzer en qua leidingen en elektriciteit. De vaklui zelf kunnen ook dus niet zomaar een muur verplaatsen omdat het dan afgekeurd word vanwege het niet volgen van de tekening. Je zal dus of zelf moeten gaan verbouwen na oplevering of inderdaad een andere keuze aannemen binnen de opties van het meerwerk.
Precies dit! Wij hebben de hele woning casco laten opleveren, dus ook de badkamer. Na de oplevering heeft mijn man zelf nog een muur verplaatst, waardoor de badkamer werd vergroot. De wc hebben we op een andere plek gezet dan in het project was aangegeven (op de plek waar de douche zou komen) en we hadden zelfs ruimte om - behalve een bad - ook een stoomcabine te plaatsen. Blij dat we het zo hebben gedaan!
Ik zou die hele muur opschuiven, je wc kan prima blijven ziiten, scheidingswand tbv bv een bad of douche? Die muur kunnen ze echt wel verplaatsen, natuurlijk tegen meer werk.
Sowieso doen we het casco op laten leveren inderdaad! Dat hebben we al vast gesteld. Ik vind het zo gek dat zoveel mensen tegen ons zeiden dat die wc daar echt moet blijven staan ivm leidingen en dat ik nu hier lees dat het dus wel kan. Ik ga hier even goed achteraan!
De muur laten verplaatsen door bouwvakkers kan echt niet. Daar gaat een heel proces aan vooraf met vergunningen en dergelijke. Dan zou je het zelf moeten verbouwen na oplevering. En als het officieel word geregeld dan komt daar zo een hoge prijs bovenop, dat het goedkoper is om het zelf te laten doen.
Heeft dat niet te maken met de afvoer? Dat is een brede buis natuurlijk, die moet wel ergens omlaag en als je de wc verplaatst, moet er ook plek zijn voor die buis natuurlijk. Hier zit achter de wc ook direct die leidingruimte, daardoor loopt de afvoerbuis en zo gaat het regelrecht omlaag en onder het huis door om dan voor het huis op het riool uit te komen. Verplaatsen zie ik echt niet voor me, er is dan gewoon geen plek voor die afvoer.
Dit is geen draagmuur, dus prima te verwijderen. Hiervoor is geen vergunning nodig want het gaat immer om de binnenkant en niet de buitenkant. Dit moet je gewoon bespreken met de verkoper van je nieuwbouw huis, niet met de bouwvakkers.
Ik begrijp dat het geen draagmuur is. En het is inderdaad prima te verwijderen voor je zelf, mochten er geen leidingen/ electriciteit draden door lopen. Maar het gaat om de bouwvakker. Er word een tekening gecreëerd betreft hoeveelheid ijzer, beton leidingen en electriciteits kabels. Die tekening is niet zomaar aan te passen naar ieders wensen. Daar zitten vele eisen aan. Ondanks het geen draagmuur betreft.
Waar zit de wc op de benedenverdieping? Het heeft namelijk te maken met je riolering. Neem aan dat je die buis niet door heel je huis wilt hebben.
Vraag het even na bij de aannemer! Deze kunnen het wel degelijk aanpassen als meerwerk. Ook voor maar 1 huis. Ik werk in de bouwwereld en dit is heel normaal om te laten doen. Keus is aan jullie of je het tijdens de bouw door de aannemer laat doen of later zelf. Maar zeker als de bouw nog niet is begonnen is het alleen een kwestie van aanpassen van de tekening. De bouwvakkers hoef je niks aan te vragen want die gaan dat echt niet zomaar voor je doen. Succes
Idd kunnen ze echt niet zomaar afwijken van de tekeningen. De tekeneningen zijn gekeurd en de bestaande mogelijke wijzigingen zijn ook gekeurd. Bij projectbouw zijn de aanpassingen dan ook vaak echt niet mogelijk. Zou ook een onmogelijke opgave zijn voor makelaars om voor elke andere wensen van de kopers opnieuw te laten keuren. Dat is tevens het grote voordeel van projectbouw, het is relatief snel en makkelijk gebouwd en daardoor ook goedkoop. Maat dan heb je wel hun mogelijke indelingen te accepteren. Dus dat word of zelf verbouwen na de bouw (of daar een nieuwe aannemer voor aannemen en het laten doen) of een andere badkamer uitzoeken. Persoonlijk had ik echt gekozen voor een badkamer met douche op de zolder. Heerlijk een eigen plekje. En dan in de grote badkamer een mogelijkheid tot douchen in het bad. Ideaal voor kinderen.
Als de constructie geen beperkingen biedt, dan moet het mogelijk zijn. Wij bespraken destijds de meerwerkopties met de aannemer van het project. Als ze akkoord gaan, zou je het volgende ook kunnen overwegen. Rechts achterin de douche plaatsen (als een nis 'in' de andere kamer), daarvoor aan de rechterkant de wastafel die wel gewoon in de huidige badkamer staat, dis daar hoef je de slaapkamer niet voor op te offeren en als je binnenkomt links in de lengte het bad. Andere tip betreffende nieuwbouw is bovenlichten verwijderen op de begane grond en de badkamer (vind ik veel mooier en veel buren balen ervan dat ze daar niet aan hadden gedacht.)
Ik weet ook niet beter dat er toch veel mogelijk is, inmiddels 2x nieuwbouwhuis gekocht en geloof me alles is mogelijk!
Hier dus niet Daar was in de planning gewoon geen ruimte voor. Wij wilden een andere radiator, en dat was al moeilijk moeilijk. Er waren buren die structureel veel anders wilden (dus van 2 slaapkamers 1 maken bv, wc apart van badkamer, zolderkamers, muurtje in de keuken etc etc), allemaal niet mogelijk.
De makelaar skippen en direct met de aannemer overleggen. Neem op een vrijdagmiddag tijdens de bouw nog een krat bier mee voor de bouwvakkers en je hebt het precies zoals je wilt hebben. Als je de badkamer casco op laat leveren dan zit er geen werkvloer in, dus ook geen leidingen van het toilet omdat het hele toilet er nog niet in zit, dus geen flauw idee wat die makelaar loopt te zeuren? Na de oplevering zou je dan eventueel zelf de muur kunnen verplaatsen en erna de juiste badkamer erin (laten) zetten.
De afvoer van het toilet is vele malen dikker als de deklaag. Op de tekening zit de toilet bij de schacht. Er zit geen installatietekening bij, maar ik gok dat de afvoer van de wc helemaal niet door de vloer heen gaat maar via de muur de schacht in gaat omdat er tegenwoordig vaak hangende toiletten gebruikt worden. De bouwvakkers hebben zich aan de tekeningen te houden.