Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht en moeten al allerlei keuzes maken. Zo ook of we het plafond willen laten spuiten of niet. Wij twijfelen. Ze adviseren het te laten spuiten en muren met vliesbehang, omdat nieuwbouwwoning nog leeft en er met stucen scheuren kunnen ontstaan. Maar ja, gipsplaten met spuitwerk (plafond) ziet er niet heel chic uit en we betalen zoveel aan het huis, zonde om het dan niet mooi af te werken. Daarnaast is scheuren bijwerken nog altijd minder werk dan over een paar jaar alle meubels eruit en alles laten stucen... Wij dachten aan: beneden alles stucen, boven gewoon spuitwerk met vliesbehang. Maar is dat dom om alles te stucen beneden? Wat zouden anderen doen? Ervaringen met nieuwbouwwoningen?
Wij hebben destijds ons huis laten spuiten (plafonds) en vanuit ons het huis ook laten spuiten (met fijne korrel). Het is dat we er snel in moesten en dit binnen 2 dgn klaar was 150m2. Nu zou ik andere keuzes maken... wij hebben 2 jr geleden laten stuccen maar het plafond niet omdat het zo een eenheid werd. Wel hadden wij enorme scheuren ook in het spuitwerk, wat dus echt slecht en lelijk te herstellen is. Zelf zou ik voor stuc gaan ondanks de schuren en boven vliesbehang (zoals je zelf voorstelt)
Bij ons oude huis ( nieuwbouwhuis inmiddels net verhuisd) hadden we boven geen scheuren gekregen. Beneden waren er 2 ontstaan. 1 achter het gordijn en 1 midden over een lange muur. De ene zag je niet en de andere hebben we gelaten. toen we toen we voor een nieuwe kleur gingen hebben we ze mee geverfd. Overigens kwam de scheur er na een jaar ofzo weer doorheen. Ik zou gaan voor stucen en kijken wat er gebeurt. In ons huidige huis zat er ook 1 en die hebben we nu bijgewerkt voordat we gingen schilderen. Ik vind de aangeraden opties ook niet mee inderdaad.
Ik zou op de muren renovlies behang doen, hebben wij ook laten doen en het is net alsof onze muren gestuct zijn. Onze plafonds hoefde we niets aan te doen, deze waren al gespat.
Wij hebben in het deel van ons huis dat nieuw gebouwd is alles laten stucen. In de muren zit nergens een scheur, in het plafond in de woonkamer en keuken beide 1 lange over de hele breedte. Maar dat valt amper op. Het is nu 4 jaar geleden gebouwd en ik ben wel blij dat we voor stucen zijn gegaan. Net wat je zegt, dan bouw je nieuw, alles naar je zin, dan wil je het liefst het ook echt mooi maken. Zelf vind ik een scheur minder lelijk dan zo'n spuitplafond, maargoed er zijn vast gevallen van echt grote scheuren die opvallen en lelijk zijn. Het blijft risico nemen.
in ons huidige huis hebben we plafonds gewoon in de bouw laten spuiten. Heb er geen problemen mee met hoe dat er uit ziet De muren hadden we zelf laten spuiten en achteraf best veel scheuren. Zou daarom zelf nooit meer kiezen voor spuiten of stucen. In ons nieuwe huis gaan we voor renovlies overal. Plafonds laten we in de bouw weer spuiten.
Ik ken dat spuiten enkel van in vakantiehuisjes en zou het zelf nooit in mijn woonkamer willen. Voor de slaapkamers prima.
Het ligt er echt aan. Ons huis was gebouwd in een langdurig, droge periode. Wij hebben het allemaal meteen laten doen en na jaren nog geen scheuren. Mocht het zijn gebouwd in een periode met veel regen, voor het dak er op ging etc., dan zou ik het niet zo snel doen.
Ik heb op advies renovatievlies geplaatst. Nog elke dag blij mee. Geen scheuren of verzakkingen. En een super strakke muur.
Hier wonen we sinds 2,5 jaar in een nieuwbouw en hebben niks gedaan ... we hebben de muren glad gemaakt met schuurmachine en hier en daar gaten opgevuld. Scheuren krijg je toch wel. Bij de buren ook scheuren in stuc. De enige die nog haast geen beschadigingen hebben is diegene die het renovlies heeft gedaan. Ziet er netjes uit alleen als je er met een plank of iets met schouwen tegen gaat heb je ook deuken. We hebben ons huis muren voor 1600 euri met schuren en zelf spuit verven helemaal wit gekregen ... ik vond het dat waard. Over tog aantal jaren willen we toch de badkamer en wc beneden aanpakken en wellicht laten stucen. We zien wel. Het valt niet heel erg op dus ...
Wij hier ook renovlies. Hier zit geen werkje in en zo heb je dus een super strakke muur. Lijkt gewoon gestuct maar goedkoper en minder kans op scheurvorming. Ik snap nooit zo goed waarom mensen dan wel kiezen voor een gestucte muur eerlijk gezegd
Wij heben bijna overal renovlies op de muren, en op de slaapkamers ook gewoon vliesbehang met een printje. Ik zou niet anders willen! Geen gedoe met scheuren of stukjes muur die beschadigen door stoten. Ik vind stucen helemaal niks.
Als het in je budget past zou ik het plafond stucen en de muren renovlies behang doen. Wij hebben het plafond niet laten stucen, het is inderdaad minder fraai. De muren zijn met Renovlies behangen en dat vind ik echt mooi geworden en minder kwetsbaar dan stucen.
Hier nieuwbouw uit 2019. Wij hebben alles laten stucen muren en plafonds. Persoonlijk vinden wij naden, gipsplaten en spuitwerk niet mooi. Onze vaste klusjesman vond het een redelijke prijs van de aannemer. Voordeel ook is dat onze muren al droog tijd hadden gehad. Succes met keuzes maken!
Wij hebben glasvezelbehang, maar daar zie je wel scheuren door heen. Het is geen pleister die de boel bij elkaar houdt, dus als de muren willen gaan werken, komt er kracht op de wandbekleding, wat dan ook. Spuitwerk op het plafond is toch prima? Snap niet waarom dat niet mooi zou zijn. Het is niet mooi, niet lelijk, gewoon normaal. Bij stucen kunnen de plafondplaten ook gaan werken en ontstaan er ook scheuren. Ben je dan niet in verhouding wel heel erg veel geld kwijt dat je misschien liever besteedt aan iets anders? Ik zie in sommige huizen van die waaiervormige stuc op de plafonds. Ieder zijn smaak, maar dat vind ik dan weer wel lelijk.
Ooh jeetje zeg nu vind ik de keuze nog moeilijker haha! Zo veel verschillende meningen/ideeen....! Meesten vinden stucen dus wel mooier, maar ik lees ook dat er renovlies behang is wat ook heel strak is. Wat betreft plafond: ik vind gipsplaten met bobbeltjesspuitwerk echt niet mooi. Wij hebben dat hier ook in de huurwoning. Op zich pima hoor en het is ook niet dat het mega opvalt, maar we gaan zo veel geld uitgeven aan deze woning, ik zou het dan ook zonde vinden als je bij binnenlopen van de woning dan gelijk die gipsplaten ziet ipv dat het er wat netter uit ziet. Plafond stucen met renovlies op muren is dan ook nog een optie! Boven laten we denk ik wel voor wat het is.... Dat maakt wat ons betreft niet zoveel uit. Maar beneden waar je toch de meeste tijd doorbrengt en mensen op visite komen, is misschien toch mooier gestuced. Lastig zeg, en dan te bedenken dat dit slechts 1 van de vele keuzes is die nog gaan volgen Nooi over nagedacht wat er allemaal bij nieuwbouw komt kijken zeg. Blijkbaar zijn er ook verschillende soorten deuren/kozijnen, douche afvoerputjes..... etcetera etcetera.
Dan moet je echt wel professioneel aan laten brengen. Maar dan nog heeft het mijn persoonlijke voorkeur niet. Ik ben best een pietlut en zou de naden alsnog zien