Nieuwbouwwoning

Discussie in 'De lounge' gestart door Spoetnik, 15 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Over ongeveer drie maanden is onze nieuwbouwwoning klaar. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
    Het is een huurwoning, maar ben wel van plan om er heel lang te blijven wonen.

Qua ramen enzo wordt het allemaal anders, moet dus ook allemaal nieuwe gordijnen hebben. Wat hebben jullie voor de ramen?
    En vloer. Ik zag mooie PVC vloeren, alleen las hier dat het erg gevoelig is voor krassen. Wat is dan een betere optie? Gewoon laminaat?
    Visgraat vind ik ook mooi, maar lang niet alles. Is dat nou zoveel duurder omdat je veel versnijdt of valt dat mee?

En heeft iemand nog inspiratie voor rustige, naturel (met houten meubels) of warme woonkamers? Op Pinterest weet ik niet zo goed waar ik moet zoeken. Het is het allemaal net niet.

2. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.181
    1.854
    113
    Houd rekening met zuigen van muren.
    Mocht je behang willen dat ze eerst even voor moeten behandeld worden door een goedje.
    Dit had schoon ieder ook nieuwbouw en behang dat niet goed bleef zitten die moest dus eerst goed ingesopt worden met iets.

Spoetnik vindt dit leuk.
  3. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.196
    4.501
    113
    vooral dat je huis nog werkt. dus dat de muren kunnen scheuren als je spuitwerk of stuc laat opbrengen. ook de vloer kan scheuren op bepaalde plaatsen. als je een ondervloer en laminaat hebt maakt dat meestal niet zo veel uit, maar met tegels wel.
    je muren moet je behandelen met een voorstrijk, zodat het niet zo erg zuigt. mocht je het willen verven/behangen.

voor gordijnen, wij hebben gordijnen van hema, karwei, en kwantum maar ook van de lokale interieur winkel. afhankelijk van de kwaliteit van de stof en prijs van de stof, hoeft de lokale winkel niet perse veel duurder te zijn. maar je moet bji een nieuwbouwhuis zoveel raambekleding hebben dat is best een grote uitgave.

vloeren, is ook afhankelijk van de wensen. wij hebben in de woonkamer een eiken houten vloer. in de slaapkamers ook een houten vloer, maar op zolder nemen we nu laminaat. pvc is soms kras gevoelig maar soms ook niet. dus lastig om daar een goede keuze in te maken. wij hebben laminaat bij een lokale interieur winkel gehaald. qua prijs was het echt vergelijkbaar met de karwei. en zij konden ons ook wel beter advies geven qua laminaat vs. pvc. dus ik zou zeker bij winkels langs gaan.

qua meubels, loods 5 heeft van scandinavisch minimalistisch design tot grote robuuste meubels. via hun heb ik wat andere merken gevonen.
    ook via de website van eijerkamp kom ik steeds weer op andere merken. ik volg die merken dan weer op instagram, of kijk op die websites.
    overigens maak ik op pinterest ook altijd overzichtjes, en dan pik ik de dingen die ik leuk vind uit de voorbeeldjes. het is nooit precies wat ik helemaal te gek vind maar alles heeft elementen die ik waarderen kan.
    je moet uiteindelijk toch zelf je woning gaan inrichten, en een voorbeeld kan een totaal ander soort raampartijen hebben of andere smaak qua accesoires, maar wel een mooie kleur muren etc.

Spoetnik vindt dit leuk.
  4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.154
    12.163
    113
    Ik zou snel offertes op gaan vragen ivm levertijd en eventueel beschikbaarheid van mankracht.
    Wij hebben een pvc vloer van ambiant en dat bevalt heel goed! Beneden visgraat, boven als planken gelegd. Ik vond onze laminaat vloer meer krassen.
    bamboe jaloezieën hebben wij bij https://www.jaloezieshop.com/ vandaan
    Gordijnen bij karwei toen ze 20% korting op gordijnen gaven (op maat gemaakt)
    Behangklare muren zijn niet zomaar overschilderbaar, dus dat is óf stucen, óf behangen. Wij hebben gekozen voor glasvliesbehang dat overschilderbaar is.

Succes!

Spoetnik vindt dit leuk.
  5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.416
    10.346
    113
    Zelf zou ik niet kiezen voor een houten vloer. Wij hadden ook een nieuwbouw huurhuis en die vloet was een drama. Tig keer mensen terug.latrn komen omdat de deuren niet meer open of dicht konden omdat de vloer krom stond. Ze hadden hem door laten tot in de gang. Door temperatuur verschil ging het mega werken en konden we golvend naar de gang.

Vanuit de keuken kon je gelijk de schuur in en ook dat punt leverde veel problemen op.

Boven hadden we wel een ovc vloer en dat was handig. Alleen moet het wel goed egaal zijn anders voel je dat.

Het was bij ons een kijkwoning dus er zat al behang op en dat was vliesbehang. Ging verder goed.

Gordijnen konden we gelukkig halen bij de ikea. Ramen waren daar perfect voor.

Wil je op maat gemaakt of de vloer laten leggen zou ik snel beslissen en rond bellen. Anders kun je er nog niet in omdat je geen vloer hebt.:)

Wij hebben denk ik het geluk dat we beide de ikea stijl leuk vinden.

Spoetnik vindt dit leuk.
  6. Groen

Groen Actief lid

12 apr 2013
    443
    394
    63
    Onze visgraatpvc van ambiant (click) moest 3x opnieuw gelegd, 1 groot drama Gelegd door professionals maar elke x gingen planken los.
    Vind hem nog steeds wel prachtig, maar wat een gedoe.
    Vind het wel fijner dan laminaat qua contactgeluid en iets matter dan onze vorige laminaatvloer. Die overigens ook erg mooi was, van het merk meister. Laminaat was bij ons juist veel minder krasgevoelig, maar dus wel weer harder qua geluid. Minder fijn met spelende kinderen vond ik.
    Boven hebben we wel laminaat liggen daar vind ik het prima!

Spoetnik vindt dit leuk.
  7. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Ik zou voor de muren kiezen voor Renovlies behang, dat ziet er heel mooi uit, is naadloos en heel strak.

Ik weet niet of je de vloer mag verlijmen omdat het een huurwoning is? Dat zou je moeten nagaan denk ik want pvc is meestal met verlijmen.

heb je openslaande deuren of alleen ramen en een normale deur? daar zou ik ook de keuze vanaf laten hangen in de raambekleding. Bij de openslaande deuren hebben wij gordijnen en de overige ramen hebben wij jaloezieën (muv kinderkamers)

Spoetnik vindt dit leuk.
  8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.154
    12.163
    113
    Wij hebben verlijmd, ook inderdaad door een bedrijf gelegd. Dat ging in 1x goed (toen ze er eindelijk waren…:|)

Groen en Spoetnik vinden dit leuk.
  9. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Oh ja goed dat je het zegt. Eigenlijk wilde ik niet gaan behangen (kan ik niet). Paar keer eroverheen dus met de saus.

10. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.646
    1.252
    113
    randstad
    Als de wanden nog niet gestuct zijn zul je of moeten behangen of laten stucen voor je kunt verven. Meestal wordt zo op t beton verven niet mooi

Spoetnik en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.274
    6.185
    113
    Inderdaad voor het verven eerst stuccen of behangen. Vaak heb je veel oneffenheden nog in het beton (gaatjes ed)

Wij hebben net als @Ntje bij de openslaande deuren gordijnen en bij de gewone ramen jaloezieën. Bij de kiep ramen hebben wij plissé gordijnen zodat ze nog normaal open kunnen. :p

Verder houden wij van eiken (bijv voor onze vloer) maar dat is ook persoonlijk, niet iedereen vind dat mooi :)
    Dat hebben wij weer met pvc, daar zouden wij niet snel voor kiezen.

Veel woongeluk!

Ntje en Spoetnik vinden dit leuk.
  12. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Ik kan nog niks bestellen want weet nog helemaal niet hoe en wat. Het is nog niet klaar en krijg de sleutel pas als het helemaal af is.
    Wellicht kan ik wat eerder even langs komen om te kijken en te meten, maar voor nu zit er nog niet eens een kozijn in.

Bedankt voor je tip. Karwei ga ik sws in de gaten houden, heeft leuke aanbiedingen!

13. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    We hebben geen openslaande deuren (helaas). Ik ga even naar de verschillende mogelijkheden kijken, inbetweens vind ik ook wel leuk voor de woonkamer. Of is dat al ouderwets... kan je wel een beetje doorheen kijken maar toch beschut.
    Boven wil ik sws verduisterend, anders slapen die van mij nooit weer.

Ntje vindt dit leuk.
  14. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Lichteiken vind ik wel mooi hoor! Mooi naturel.
    Ik twijfel ook enorm, mijn vriend heeft thuis pvc. We wilden wat verschuiven en er schoof zo een hele hoek omhoog :eek: gelukkig later wel bijgetrokken, maar je zal het maar midden in de kamer hebben.

Deel Deze Pagina