1e jaars keuring

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door pimpelmees, 24 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pimpelmees

16 mrt 2014
    37
    0
    6
    zuid holland
    Beste uwv,

Ik heb even een vraag omtrent mijn 1e jaars keuring zw.
    Ik ben afgelopen dinsdag bij een arts van het uwv geweest omdat ik al 1 jaar in de ziektewet zit na mijn zwangerschappen. Ik heb enorme bekken en rug klachten met o.a. door mijn benen zakken, regelmatig wazig zien en pijnlijke gewrichten. Nu heb ik een verwijsbrief van mijn huisarts voor een reumatoloog om te kijken of het geen reumatische ontsteking oid is. Ik ben echt beperkt in mijn doen en heb 24 uur per dag pijn. Nu heeft de arts mij beoordeeld aan de hand van even 2 keer op en neer lopen, even in haar vingers knijpen en met mijn handen naar de grond reiken. Zo kan je toch niet iemand beoordelen? Heb niet echt het idee dat ik serieus genomen werd. Ook mijn verwijzing voor de reumatoloog werd opzij gelegd. Volgens de arts was de kans groot dat mijn zw stopt en mocht er iets uit het onderzoek van de reumatoloog komen a.s. 2 oktober dan zou dat een nieuw iets zijn. Dat kon niet meegenomen worden in deze beoordeling ( waarvan de uitslag pas uiterlijk 11 november gemaakt zou moeten zijn). Ik zou dolgraag weer willen werken maar als ik thuis al bijna niks kan en mijn man moet het halve huishouden doen naast zijn werk hoe moet ik dan gaan werken?? Deze zelfde arts gooide mijn problemen een maand of 2 geleden nog op mijn gewicht wat zowel mijn fysio en huisarts echt complete onzin vinden. Wat moet en kan ik hier mee?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste pimpelmees,

Rot dat je zoveel klachten hebt.

Je geeft aan dat de arts bij de eerstejaarsbeoordeling heeft aangegeven dat de Ziektewet-uitkering waarschijnlijk wordt beëindigd. Je bent het hier niet mee eens en hebt het gevoel dat er niet goed naar je klachten is geluisterd/gekeken.

Ik wil je graag uitleggen hoe de beoordeling wordt gedaan.
    Bij de eerstejaarsbeoordeling wordt in eerste instantie door de verzekeringsarts een beoordeling gedaan. Denkt de arts dat je kunt werken? Dan krijg je een gesprek met een arbeidsdeskundige.
    Deze gaan samen overleggen en beslissen over je uitkering.
    Kan je minder dan 65% van het loon dat een gezonde persoon met een vergelijkbare opleiding of ervaring verdient? Dan loopt je Ziektewet-uitkering door.
    Kan je meer dan 65% verdienen? Dan stopt de uitkering.

Ben je het niet eens met deze beslissing? Dan kan je in bezwaar gaan tegen deze beslissing.
    In de beslissingsbrief die je ontvangt staat ook vermeld hoe je bezwaar kan aantekenen.

Actuele informatie over de eerstejaarsbeoordeling vind je hier en over in bezwaar gaan hier.

Ik wens je veel sterkte en hoop voor je dat je klachten snel verminderen.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina