ik ga eindelijk sporten..

Discussie in 'De lounge' gestart door Marieke1983, 6 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

hoi allemaal,

maanden geleden had ik een topic over dat ik zou gaan sporten (fitness) maar me opgelaten voelde omdat ik mt 46/48 heb en ik denk de meeste mensen in de sportschool een stuk slanker zijn ;)
    toen kneusde ik mijn enkel heel zwaar en mocht tot een half jaar niet sporten. in de tussentijd heb ik mijn voeding aangepast waardoor ik nu heel gezond eet, maar eigenlijk nog niet veel mee ben afgevallen.
    nu ga ik vanmiddag eindelijk beginnen met fitness! vorige week voor de eerste keer aquajoggen gedaan. beiden ga ik minimaal 1x per week doen, in de hoop eindelijk daar de kilo's mee kwijt te raken.

nu is sporten natuurlijk goed om kilo's kwijt te raken, maar wat kan ik verwachten? gaat het echt een stuk sneller dan of nog maar met onsjes per maand? ik moet er heel wat kilo's afwerken (30) dus een beetje tempo mag er wel inzitten. (0,5-1kilo per week)

wat zijn jullie ervaringen met sporten of het afslanken te bevorderen? Nog tips voor fitness activiteiten die extra goed zijn? ik weet dat spiermassa opbouwen sowieso verstandig is.

groetjes Marieke

2. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Hey Marieke, wat ongelofelijk super dat je de stap hebt gezet! Je mag trots zijn op jezelf hoor :D Heel goed van je.

Wat betreft het sporten, mijn ervaring is dat je heel snel al verbetering merkt in conditie maar dat je in gewicht aan zult komen. Omdat spieren zwaarder zijn dat vet zul je dus op de weegschaal een hoger cijfer zien, maar daar staat tegenover dat je strakker in je velletje zit en dus vaak een maat kleiner van kleding kunt dragen. Als je dit in je achterhoofd houdt, dan demotiveert het niet zo als je ziet dat je bent aangekomen.

Bovendien als je best veel moet afvallen gaan de eerste kilo's vaak vrij hard maar daarna stagneert het weer even en dan gaat het weer wat harder etc. Dat is althans mijn ervaring.

Heel veel succes en vooral heeeeeel veel plezier met sporten ;)

3. Love Child

Love Child Actief lid

21 jul 2008
    152
    0
    0
    Noord Holland
    Hi Marieke!

Goed hoor van je! :D

Mijn sportleraar zegt dat de fiets, loopband en inderdaad zwemmen heel goed zijn om af te vallen. Daarnaast kan je oefeningen doen voor je spieren zodat het niet allemaal gaat hangen na het afvallen. Dat moet je langzaam opbouwen.

Heb je wel een sportleraar op je sportschool waar je vragen aan kan stellen of die een work-out lijstje voor je maakt?

4. Marieke1983

ja vragen stellen kan sowieso, en misschien vraag ik ook wel een tijdje persoonlijke begeleiding aan, afhankelijk van de kosten.

en spieren zijn idd zwaarder ja, dat wist ik. zal er goed op letten dat ik dan wat zwaarder kan worden. als mijn lichaam er sterker van wordt maakt dat ook niet uit.

5. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Wat goed zeg! Ik wens je heel veel plezier bij het sporten!
    Eén tip die ik voor je heb: geduldig zijn! En niet vergeten het plezier van sporten in te zien! Je kan beter langzaam het aantal gewenste kilo's afvallen dan in 3 maand alles kwijt te zijn is mijn ervaring ;)

Ik moet ook nodig naar de sportschool... Oehmpf... ik mag ook wel 30 kilo afvallen :oops:

6. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    ja ik wil je ook veel succes wensen!
    en nog een tip geven. op veel apparaten zie je tegenwoordig een calorieverbruik. Dat kan erg verslavend werken.... Ik ging op een gegeven moment echt naar de sportschool met als doel 800 cal verbranden, eerder mocht ik niet naar huis... toen ik merkte dat ik daarin een beetje te ver ging, heb ik meteen het cal verbruik op de apparaten uitgeschakeld en sporte ik weer een stukje relaxter!

Veel plezier in elk geval!

7. go4baby

go4baby Fanatiek lid

11 jun 2007
    4.845
    0
    0
    Eigen baas boven baas ;-)
    Noord-Holland
    Hele goede stap! Heel veel succes gewenst.

Ik hoop dat je niet te hoge verwachtingen hebt, want een kilo per week is errug veel (daarvoor moet je minimaal 7.000 kCal verbranden geloof ik en da's urenlang sporten per dag!)
    Die twee keer per week naar de sportschool is meer voor de spierkracht en je conditie dan dat je er echt een kilo per week mee kan verliezen!
    Dus bouw extra beweging op elk moment van de dag in. Lopen, fietsen, traplopen, sjouwen met spullen allemaal goed om in beweging te blijven. (dus regenpak aan en gaan door die buien!)
    Zoals je zelf al zegt ben je al gezond aan het eten. Hou dat vooral vol. Gewoon eten, niet hongeren want dat werkt nooit! Veel groente en fruit, geen bewerkte voeidingsmiddelen zoals koekjes (ook al zijn ze zogenaamd low-calorie ofzo) en geen snelle suikers!
    Het is een combinatie van meedere factoren!
    Dscipline is de sleutel! En waar een wil is is een weg!
    En die is er dus het begin is goed!

Succes!

8. Marieke1983

hoi hoi,

lopen fietsen en traplopen heb ik altijd al gedaan, mijn conditie is ook best goed! we hebben een auto maar gebruiken hem nooit omdat we alles op de fiets doen.
    heb alleen begrepen dat je lichaam aan de beweging gewend raakt en als je wilt afvallen zul je dus sowieso een tikje meer moeten bewegen.

zal inderdaad geen calorieen gaan tellen tijdens het sporten en mijn verwachtingen proberen los te laten. het moet wel leuk zijn anders hou ik het niet vol.

9. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Hey meid, kna van je dat je de stap hebt genomen. Ik ben ook net weer begonnen met fitness via mijn werken en heb eerst een uitgebreide test gedaan waarin ze je vetpercentage, gewicht, lengte, vochtpercentage, conditie enz. meten. Mijn trainer zegt het gaat niet om je gewicht, maar je vetpercentage moet naar beneden. Dan gaat je gewicht misschien wel iets mee maar minder dan je zou verwachten. Dus niet teveel focussen op de kilo's maar hoe kom ik strakker in mijn velletje. heel veel succes!

10. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Hartstikke goed dat je de stap hebt genomen! Ik heb afgelopen maandag weer eens een uur op mijn stepper gestaan, terwijl ik America's Next Top Model keek... hihi, al die slanke meisjes motiveerden wel om extra hard te steppen :D

Het is inderdaad zo dat spieren meer wegen dan vet (en dat je daar dus van aan zou kunnen komen) aan de andere kant draagt een grotere spiermassa er ook weer toe bij dat je ruststofwisselingshoger wordt.

Wat achtergrondinfo voor als je geïnteresseerd bent.
    Je kan je stofwisseling (metabolic rate) als volgt uitrekenen:

Vrouwen :
    18 - 29 jaar BMR = 14.8 x W + 487
    30 - 59 jaar BMR = 8.3 x W + 846

W staat voor gewicht in kilogrammen. Houd bij de uitslag rekening van een marge van 130 kcal's meer of minder, omdat ieder mens uiteindelijk weer ander is.

Om uit te rekenen hoeveel je op een dag aan calorieën nodig hebt kan je deze berekeningen gebruiken:
    * Zeer laag activiteitsniveau = BMR x 1.2
    * Laag activeitsniveau of gelijk aan 2x per week sporten = BMR x 1.375
    * Gemiddelde activiteitsniveau of gelijk aan 4x in de week sporten = BMR x 1.5
    * Hoog activiteitsniveau of gelijk aan 6x in de week sporten = BMR x 1.7
    * Zeer hoog activiteitsniveau = 2 x BMR

Voorbeeld:
    Ik weeg momenteel 93,5 kilo bij een lengte van 1,79 en ben 34 jaar.
    Dus: 8.3 x 93,5 + 846 = 1622kcals

Die 1622 calorieën is mijn Basic Metabolic Rate, dat wil zeggen dit is wat mijn lichaam nodig heeft puur om te leven, dus om mijn organen gaande te houden, adem te halen etcetera. Dan doe ik dus nog helemaal niks, op het moment dat ik 1 x per dag naar het toilet ga, verbrand ik al meer calorieën. Vermenigvuldig ik dat met 1.2, dan kom ik uit op 1946 calorieën.

Zijn er al mensen in slaap gevallen?
    :D

Gemiddeld moet je over de linie genomen zo'n 7000kcal minder eten om af te vallen. Als ik dus zo'n 500kcal minder eet dan dat ik verbrand, dan kom ik op een wekelijkse basis uit van een gewichtsverlies van een halve kilo per week.

Via deze link kun je je BMR door de computer uit laten rekenen, is iets nauwkeuriger (scrollen naar het stukje van de formule van Harris-Benedict, dat is de formule die je moet gebruiken om het uit te rekenen).

EDIT: de link is http://www.giantpt.com/Voeding/GIANT_Voeding_BMR.htm

11. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    En Marieke, hoe staat het ermee? ;)

12. Marieke1983

Hey Lia bedankt voor de info!

We (een vriendin en ik, we gaan t samen doen) hebben even gezocht naar een goede sportschool, en gister hebben we er eentje gevonden!
    we gaan dinsdag starten bij een sportschool met een all in abonnement, dus 1 prijs per maand, dan krijg je fitness, onbeperkt groepslessen (waaronder pilates, steppen, body shape en tae bo) begeleiding zoals afslankprogramma's waar ook een voedingsdeskundige aan verbonden is, en toegang tot de sauna.

ik vond de sfeer echt heel prettig, en een groot voordeel is dat het abonnement voor 6 maanden is en daarna per maand opzegbaar. dat wilde ik graag en de andere sportscholen moest je steeds voor een jaar afsluiten.

Deel Deze Pagina