Ik heb gesolliciteerd bij een bedrijf als receptioniste. Vandaag ontving ik een afwijzing (de zoveelste) dat ze hebben gekeken naar: Werkervaring (heb ik voldoende) Opleiding (heb ik voldoende) Woonplaats (woon in dezelfde stad) En Leeftijd!!! Ik word dit jaar 40. Dit mag toch niet?
Ik solliciteer af en toe eens op parttime banen die mij erg leuk lijken en loop tegen precies hetzelfde aan... We zijn te duur (en te verlept ) door onze leeftijd.
Ligt er een klein beetje aan wat de advertentie vroeg. Bijvoorbeeld "wij zoeken iemand die net zijn afleiding afgerond heeft" Is eigenlijk verkapt voor "jonge" mensen. Het mag niet volgens mij maar in de praktijk gebeurt het dagelijks helaas.
Dit stond niet in de advertentie, dan had ik het nog wel begrepen. Maar ik ben al zo lang op zoek naar een baan (zit in de ww en die stopt over een paar maanden en solliciteer me de blubber) en dit maakt me best verdrietig.
Afwijzen op leeftijd mag niet als het niet in de vacature staat. Je zou het kunnen aangeven maar daarna zou ik er ook niet meer willen werken.
Misschien zoeken ze iemand die tegen minimumjeugdloon daar kan zitten? Maar meer waarschijnlijk hebben ze het voor het uitkiezen en ben jij op meer, minder of totaal niet objectieve criteria niet gekozen uit de vele geschikte kandidaten. Balen, maar er zit niks anders op dan door naar de volgende.
Nou wat idioot snap bedrijven ook niet die zulke verborgen agemda’s hebben (geld / leeftijd). Is het niet gewoon omdat ze zoveel reacties hebben gehad dat je wordt afgewezen? Je zou even navraag kunnen doen! Zulke functies zullen wel gewild zijn, zoek je ook wat breder? Bijv supportmedewerker of sales-assistent?
ik gok dat ze iets zullen roepen van leeftijd die goed aansluit bij de rest van het team. en nee het mag niet maar het gebeurt wel.
Het gebeurt idd heel vaak. Zo stimuleren ze de wat oudere mensen natuurlijk niet (oud ben jij overigens niet, ik bedoel het meer algemeen), dus werkloosheid blijft groeien. Maar ja, veel kan je er volgens mij niet tegen doen (en dat weten ze).
Ik zou het zeker melden, maar ook bijna bedrijf zelf zeggen dat dit echt niet kan en je daar werk van gaat maken.
Ik snap het ook niet. Ik zou juist eerder voor iemand van 40 gaan. Meer ervaring ( zowel leven als werk) kinderen vaak al groter dus makkelijker als er ziekte is. Niet meer zwanger worden ( meestal) Jongeren zijn vaak minder flexibel juist na een paar jaar. ( zwangerschappen...kleine kinderen...) En een 40er wordt juist steeds flexibeler en kan zeker tot 65 of 67 nog flink wat jaren maken. En dat je vaker ziek bent als je ouder bent...ik merk dat in mijn omgeving helemaal niet. Mijn moeder is nu 60 maar nog net zo fit als toen ze 40 was. Waardeloos zeg. Jammer dat sommige werkgevers nog zo bekrompen denken.
Ik zou dit ook melden, natuurlijk krijg je er geen baan mee maar het mag gewoon niet. En dan kan je denken; wat bereik ik met zo'n melding? Maar het bedrijf krijgt er even last mee, op z'n minst een vervelend gesprek, en misschien speelt er wel meer in dat bedrijf en dan heeft zo'n melding wel invloed. Daarnaast maakt 1 melding samen met alle andere meldingen duidelijk dat dit een probleem is. En dat heeft weer invloed op besluitvorming, politiek etc.
40 is juist een mooie leeftijd een schat aan levens ervaring en lessen je weet meestal wie en wat je bent ect ect Jammer dat werk gevers daar naar kijken in plaats van het totaal plaatje.
nou ja belachelijk! met 40! dan ben je nog niet eens op de helft van de periode in je leven dat je zou moeten werken (als je uitgaat van 25-65). ik zou er zeker melding van maken