Wanneer werkgever vertellen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door RianneB, 22 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RianneB

RianneB Actief lid

16 okt 2013
    176
    0
    0
    Bollenstreek
    Hoi meiden,
    Wanneer hebben jullie je werkgever verteld over je zwangerschap?

Ik vind het zo lastig om m'n mond dicht te houden... Ik heb een goede band met mijn werkgever! We zijn een heel klein bedrijf (3 man) en werken heel nauw samen en bespreken hierdoor ook best veel met elkaar.

Dat ik vanaf vorige week geen koffie meer dronk, niet meer rookte en toch weer de volkoren boterham pakte ipv het magere crackertje, viel best op!

En af en toe ben ik er niet helemaal bij, ik zit met m'n kop gewoon totaal ergens anders! En dan ben ik moe, blabla.. Ook dat vind ik dan weer best lullig om daar steeds smoesjes voor te moeten verzinnen.

Wat zal ik doen? :(

2. mysteriousgirl1

mysteriousgirl1 Fanatiek lid

23 sep 2013
    1.303
    0
    0
    Amsterdam
    Mijn baas weet het al sinds 4+5..

Ik vond het wel zo eerlijk om hem zsm op de hoogte te brengen. Dit ivm vakanties van mijn collega's volgend jaar zomer en het regelen van vervanging.

3. Tines mam van 2

Tines mam van 2 Bekend lid

11 feb 2013
    973
    0
    0
    ik heb mn baas ingelicht met 6 weken omdat ik hondsberoerd was en mn werk er zichtbaar onder leed.

mijn collega;s hebben het met 12 weken te horen gekregen.
    bij mn werkgever had ik ook gewacht als ik niet zo misselijk was.

doe wat je gevoel je in geeft. als jij het gevoel hebt dat je het al wil vertellen moet je dat zeker doen.
    maar tis nog wel heeeeeeel erg vroeg.

maar dta is helemaal jouw keus

4. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Ik heb in de mmm gezeten en daar wist mijn bazin vanaf. Ze riep me vorige week apart en vroeg hoe het was. Heb toen eerlijk gezegd dat ik zwanger ben. Ik vind het wel prettig dat zij het weet.

5. Maria1983

Maria1983 Niet meer actief

Ik zit er aan te denken om het maandag te vertellen, dan is ons administratieve team compleet waar ik mee samen werk. Weet alleen nog niet hoe ik het ga vertellen, zie er aal een berg tegenop. Ik ben heel bang voor een negatieve reactie vanuit mijn werk. Waarschijnlijk is het nergens voor nodig, maar toch kan ik het gevoel niet van me afzetten.
    Overigens heb ik geen klachten van mijn zwangerschap, wat ook de reden is waarom ik het nog niet verteld heb. Als ik het maandag vertel, ben ik ruim 11 weken zwanger.
    Ik moet het ook wel gaan vertellen, want mijn moeder is iets te enthousiast met het nieuws omgesprongen :D, zodat half nederland nu weet dat ze in mei oma wordt

6. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    'k vertelde het rond de 6-7 weken. zinsverband met reageren op gebeurtenissen door hormonen. gezien mijn werk in verslavingszorg vond ik wel goed als duidelijk was waarom ik heftiger kon reageren. tevens kort daarna flinke misselijkheid waardoor ik het zo ie zo niet verborgen kon houden.

7. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Mijn baas is ook m'n tante. Maar heb het met 11 weken verteld.

8. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.460
    11
    38
    Vrouw
    Mijn baas is mijn vader, dus die wist het direct. Collega's heb ik met 6 weken ingelicht ivm misselijkheid. Rond hobbelen met een emmertje valt wel op.

9. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Mijn werkgever wist het met 4 weken en 2 dagen. Dit omdat ik op een afdeling werk met veel lichamelijk zware zorgvragers.
    Zij gaf direct aan dat ik geen zware zorgvragers mocht verzorgen en zorgvragers met tilliften ook niet mocht doen.

10. dievine

dievine Actief lid

17 okt 2011
    191
    0
    0
    noord brabant
    mijn baas was op de hoogte van onze icsi poging. Die wist het direct de maandag na het positief testen. Net als 2 andere collega's. De overige 4 krijgen het tegen kerst te horen wanneer ik de 1e trimester gepasseerd ben. en ja het is dan volgens jaar tijdens de grote vakantie, daar zullen ze minder blij mee zijn (werk namelijk altijd gedurende de grote vakantie, zodat zij altijd vakantie kunnen nemen). maar hey...dat is dan ff jammer voor ze. Volgend jaar zijn ze weer de 1e :)

11. RianneB

RianneB Actief lid

16 okt 2013
    176
    0
    0
    Bollenstreek
    Ik heb het hem toch maar verteld gister! Ik kwam er haast niet meer onderuit voor mijn gevoel. Ik kan heeeel slecht liegen en dingen voor me houden. Op een gegeven moment begon hij door te vragen tijdens de lunch waarom ik ineens melk drink en volkoren boterhammen eet?! (ik ben altijd heel erg bezig met voeding, dus dat valt best wel op...) Ik nog zeggen dat ik dat lekkerder vind blabla... 'en dat stoppen met roken?! hoe dat zo ineens?!'... PFFF! Nou, toen heb ik het hem maar verteld... Vond het ook niet erg hoor, eigenlijk wel leuk :) en ben wel blij dat hij het nu weet! Hoef ik het in ieder geval niet te verschuilen als ik weer een keer doodmoe of kotsmisselijk ben!

12. unknowable

unknowable Niet meer actief

Mijn werkgever was bij 5 weken al op de hoogte, het floepte mij er uit. Met name omdat ik een lange tijd vakantie in het vooruitzicht had en ik het vervelend zou vinden als veel mensen het wisten en mijn werkgever niet. Ik denk dat hij het wel handig vind wat betreft planning etc.

13. SBC

SBC Lid

4 mrt 2013
    91
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het met 12 weken verteld, puur omdat ik op dat moment veilig zat ivm. verkregen vast contract in de 10de week. Lullig ik weet het maar ik moest zekerheid hebben..

14. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Ik heb het met ongeveer 10 weken verteld.

15. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Ik heb het mijn manager ook direct verteld. We zaten in een mmm-traject en omdat dat nu eenmaal invloed op het werk heeft (afspraken onder werktijd ed) heb ik dat in vertrouwen aan haar en enkele naaste collega's verteld.
    Vorige jaar heb ik een vroege miskraam gehad, en ook dat hebben ze gemerkt op het werk, doordat ik tijdens werktijd ineens bloedverlies kreeg en met spoed naar het ziekenhuis moest.
    Dus ik vond het niet meer dan logisch om ookmeteen te vertellen dat ik opnieuw zwanger was geworden.

Wel in vertrouwen aan diezelfde mensen. En pas na een paar maanden aan de rest. (niet de volledige 12 weken afgewacht, want het was al heel duidelijk zichtbaar voor die tijd)

16. Luv u more 1982

8 okt 2012
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn bazin weet dat ik bij een gynaecoloog loop en dat we er mee bezig zijn, verdere details probeer ik zo veel mogelijk te vermijden.

Ik had gehoopt weinig klachten te hebben en het pas halverwege december te vertellen maar misschien moet ik het door mijn misselijkheid toch eerder vertellen. We zitten met de collega's op 1 kantoor en zij zullen eerder aan me merken wanneer het niet goed gaat dan mijn bazin, die een apart kantoor heeft. Maar de rest wil ik het eigenlijk echt nog niet vertellen.

Het is een beetje een principekwestie, we vinden gewoon dat de ouders het eerder moeten weten maar die willen we het pas rond sinterklaas vertellen.

Op het werk speelt hier ook nog iets anders mee. Ik heb een assistent waarvan het contract over een tijdje verloopt. We hebben al zoveel tijd in haar training gestoken maar het lijkt en na 3 jaar gewoon niet uit te komen. Heel vermoeiend!
    Ze krijgt begin december te horen of haar contract verlengd wordt en wil mijn bekentenis eigenlijk rekken tot na dit moment.
    Niet dat ik er na mijn verlof weer mee opgescheept zit, als ik het bekend maak zal het namelijk wel verlengd worden. Als ik het nog even voor me weet te houden kom ik er wel achter hoe ze echt over haar denken en wellicht wordt het dan helemaal niet verlengd.
    Slecht ben ik he?

17. natjes

natjes Niet meer actief

Slecht, nee valt wel mee.
    Ik zit met dezelfde kwestie. Ik weet als ik het vroeg vertel het invloed heeft op het 'verloop' van de medewerkers waar ze mee bezig zijn.
    Ik ben daar absoluut voor, maar als ik straks weer met verlof moet en je zit met nieuwe mensen... Beetje lastig als de leidinggevende dan niet aanwezig is ;)

Maar goed... Lang ga ik het toch niet meer verborgen kunnen houden :D

Zien we dan wel weer hoe het loopt.

18. Sonja839

Sonja839 Actief lid

30 okt 2012
    356
    0
    0
    Magazijnwerk en opvoeding :)
    Noord Holland
    Bij de eerste 2 zwangerschappen vertelde ik het zo rond de 8 weken. De derde ook maar dat werd een miskraam. Toen durfde ik het bij deze niet zo snel meer dus dit keer gewacht tot bijna 12 weken.
    Ik werk in een magazijn dus ik het wel handig als men het daar beetje vroeg weet ivm tillen enzo.

Deel Deze Pagina