Ik zit met een probleempje.... 1 maart begin ik met een nieuwe baan. Erg leuk en ben helemaal blij. Nu heb ik vorige week positief getest! Ook helemaal super natuurlijk maar zit nu zo te malen over m'n werk. Ben heel erg bang dat ik het tijdens mijn proeftijd (2 maanden) niet verborgen kan houden. Bij mijn 1e zwangerschap heb ik echt 20 weken overgegeven. Echt een drama..... Ik weet dat je zwangerschappen niet met elkaar kan vergelijken, maar ik denk er toch veel aan. Wat moet ik doen? Gewoon m'n mond houden tot na m'n proeftijd?
Als eerste: Gefeliciteerd! Zowel met je nieuwe baan als je zwangerschap Ik zou inderdaad gewoon niets erover zeggen tot na je proeftijd. Ik moet ook een nieuwe baan gaan zoeken en ben ook bezig zwanger te worden, mocht ik deze ronde zwanger zijn, dan ga ik daar bij een sollicitatie ook niets van zeggen en idd wachten tot mijn proeftijd voorbij is.
Van harte gefeliciteerd! Ik had precies hetzelfde i.v.m. `faillissement`van m`n vorige werkgever. Ik was 6 weken zwanger toen ik dus op zoek moest naar ander werk. Ik heb het bij m`n sollicitatiegesprek gelijk gezegd omdat ik dacht dat ik er anders juist een akelig gevoel over zou houden. Ik ben nog aangenomen ook! Ik ben blij dat ik het gelijk verteld heb, maar ja misschien had ik wel gewoon geluk met zo`n begripvolle werkgever. Succes!
hoi hoi, ik zat met hetzelfde en heb bij een collega die ik vertrouwde eerst gepeild hoe het bedrijf met ziekte en zwangerschap omgaat. haar antwoord was positief en omdat ik mijn werk goed deed zou zei ze te gaan protesteren als ik eruit gegooid zou worden in mijn proeftijd. (zij was mijn begeleidster in mijn proeftijd) toen heb ik het met 10,5 week mijn baas verteld, een maand voor mijn proeftijd eindigde. (had ook 2 maanden) het was geen enkel probleem! ze vond het juist fijn dat ik er zo eerlijk over was en vraagt nu regelmatig hoe het gaat. ook mijn collega's reageerden prima en hebben al aangekondigd massaal op kraamvisite te komen straks. voel me zo opgelucht!
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb 31 maart de 1e echo. Dan heb ik er precies één maand proeftijd opzitten. Misschien vertel ik het dan wel... ik voel me er prettig bij om open kaart te spelen. De meeste zwangeren wachten toch met vertellen bij 12 weken. Hopelijk blijf ik me een beetje goed voelen, zodat ik het in ieder geval tot de echo verborgen kan houden. x x
Ik bleek tijdens mijn solicitatie ook zwanger te zijn, ik had me voorgenomen om bij een 2de gesprek eerlijk te vertellen dat ik zwanger ben, dan hadden ze de kans om mij bij een eerste gesprek te beoordelen op wie ik ben en niet op wat ik ben. tot een 2de gesprek is het nooit gekomen, ik mocht gelijk komen. ik heb wel op mijn eerste dag voor ik aan het werk ging verteld zat ik zwanger ben (op dat moment 9 weken) dat is een goede beslissing geweest, ik zit er nog steeds.
Ik zou het inderdaad na de eerste echo vertellen. Je bent niet verplicht om het te vertellen, maar ik vind het niet netjes om te wachten tot na je proeftijd. Ik zou me daar niet goed bij voelen.
ik snap je probleem.. ik heb vanmorgen positief getest en start ook maandag bij mijn nieuwe baas.. heb ook eerst twee maanden proeftijd en voor mezelf eigenlijk al wel besloten dat ik het ze voor dat die 2 maanden afgelopen zijn wel wil gaan vertellen.. eerlijk duurt het langst, ben ik van mening. maar toch ben ik er ook wel bang voor hoor... tijdens de sollicitatie heeft de directeur mij al wel gevraagd hoe ik mijn toekomst zie. ik heb toen verteld dat ik heel graag kindjes wil. hij vroeg toen (omdat ik daar zo eerlijk in was) binnen hoeveel tijd ik dat zou willen, binnen een jaar? twee jaar? ik heb toen geantwoord dat je dat volgens mij nooit precies kan plannen.. heb ik hiermee al duidelijk laten merken dat ik bezig was om zwanger te worden? en wat zouden jullie doen? Liefs Marianne
Vorige maand had ik 3 sollicitatiegesprekken in een week.. na de gesprekken teste ik piositief.. werd bij alle 3 aangenomen.. bij 2 wilde ik gaan werken.. toen heb ik bij beide verteld voordat ik het gesprek van de arbeidsovereenkomst had dat ik zwanger was.. beide werkgevers vonden het niet erg en stelden het erg op prijs dat ik zo eerlijk was.. Voor mijn gevoel wilde ik ook eerlijk zijn, ik had geeneens bij een werkgever willen werken die mij met de rug aan gekeken zou hebben omdat ik zwanger was.. helaas een mkgehad 2 weken geleden, maar de volgende keer zou ik het weer gelijk vertellen.. En ik vergeet je helemaal te feliciteren! geniet van je zwangerschap en je nieuwe baan! Groetjes Ele
Marianne, We zitten idd in hetzelfde schuitje Vandaag is je 1e werkdag toch? Hoe is het gegaan? Heb je verteld dat je zwanger bent? Ben erg benieuwd!
Marieke, Echt fijn voor je dat ze het op jouw werk positief opvatten! Super! Was jij erg beroerd/misselijk? En kon je dat goed verborgen houden? Dat is eigenlijk mijn grootste angst....
Same here! Ik ben gister begonnen met een nieuwe baan en afgelopen donderdag helemaal onverwachts positief getest. (Maar wel heel blij nu!) Ik maak me ook best ongerust. Gister werd ik door mijn naaste collega trots rondgeleid door het bedrijf en tegen iedereen zegt ze: "Eindelijk rust op het fort!", met andere woorden: ze gaan er van uit dat ze eindelijk een fulltimer hebben die voor langere tijd blijft. (Ik heb trouwens een jaarcontract). Zal m'n baas leuk vinden als ik straks 4 maanden van de 12 met verlof ben... En ik wil ook niet fulltime blijven werken, hoe zit dat met de laatste twee maanden van mijn fulltime-jaarcontract? Als alles goed gaat, is dat verlof in januari 2010 afgelopen en moet ik nog twee maanden werken tot einde contract. Als ze me weigeren om minder te laten werken, kan ik maar een ding doen: zelf opzeggen en dan heb je dus nergens recht op (WW). Tot op heden weinig klachten gelukkig, maar wel heel moe. Hoop dat dat in combi met zware, veeleisende baan goed blijft gaan... x
nee, heb nergens last van gehad. dat is echt mijn geluk geweest. @yake: ik heb een halfjaarcontract maar in de cao mag van de 1 maand proeftijd worden afgeweken.
Gefeliciteerd met je nieuwe baan en zwangerschap! Fijn voor je dat je (nog) weinig klachten hebt. Ik ben vandaag begonnen en voel me aardig misselijk. Vooral 's ochtends tot een uur of 11. Gelukkig werk ik maar 3 dagen, dus ik hoop dat ik het verborgen kan houden. Probeer op tijd te gaan slapen en eet eigenlijk de hele dag door kleine beetjes. Mocht het echt niet meer gaan, vertel ik het gewoon. Maar probeer te wachten tot 1e echo (31 maart). Succes meid!
hopi hoi, ik heb je verhaal even gelezen omdat ik bijna hetzelfde probleem heb. op mijn huidige bqaan is niet zeker en dus ben ik ebzig met iets anders. maar zie onderschrift....ook met dat. hier weten ze het maar nieuw werk maakt het zeggen wel weer moeilijker...
sorry voor de late reactie allereerst gefeliciteerd allemaal! ik heb inmiddels mijn eerste week er op zitten en heb echt super naar mijn zin! over de zwangerschap heb ik nog niets gezegd omdat het nog niet helemaal tot me door dringt, aankomende donderdag heb ik de eerste echo en daar maak ik me erg zenuwachtig voor, heb op een of andere manier het gevoel dat het niet goed is omdat het in nov ook is misgegaan. stom he? er is dus ook nog helemaal niemand die het weet omdat ik eerst wat meer zekerheid wil hebben. inmiddels heb ik te horen gekregen dat ik niet 2 maar 1 maand proeftijd heb (daarna jaarcontract). dus zal ik het toch wat eerder moeten gaan vertellen dan ik misschien had willen doen. maar goed, we wachten maar gewoon af tot donderdag. op dit moment maak ik me gewoon elke keer als ik naar de wc ga druk, stom he!? liefs Marianne
Ik ook precies hetzelfde als jullie allemaal. Ik ben per 1 maart in dienst getreden en precies een week later ontdekte ik dat ik zwanger ben. Bij de sollicitatie was ik het dus nog niet. Ik heb een contract tot aan de zomervakantie en daarna zou het verlengd worden. Ik vertel het wel na de echo inderdaad. Ik kan slecht leven met een geheim, dus ik moet wel. En als ze m'n contract niet verlengen, dan heb ik pech. Dan komt er vast wel weer iets anders. Zou het wel jammer vinden. Ben benieuwd! Succes allemaal!
misschien een domme vraag he, maar stel, je wordt aangenomen voor bepaalde tijd, raakt zwanger en je contract wordt niet verlengd, krijg je dan toch nog ww?
Om even mijn vraag kracht bij te zetten. Per 1 april begin ik bij mijn nieuwe baas. Ik heb al aangegeven dat we met kinderen bezig zijn. Hun geven aan dat bij niet overdadige afwezigheid en het goed uitvoeren van taken niet wordt afgeweken naar een verlenging van contract... Maar goed, als ik dalijk toch zwanger blijk te zijn, en ik krijg geen verlenging, zijn centjes toch wel handig...