Weet iemand misschien hoe dat werkt? Ik maak 3 dagen van 9 uren (half uur pauze voor lunch, dus eigenlijk 9,5u dagen), daarnaast werk ik nog 2dagen een 1,5uur thuis als mijn dochtertje haar dutje doet. Nu heb ik deze weken enorm veel last van mijn vermoeidheid door de zwangerschap, eigenlijk zou ik echt enorm veel hebben aan een dutje eind ochtend/begin middag. Op dit moment weet mijn manager nog niks, HRM al wel, maar ik ga het hem deze week vertellen. Zou ik recht hebben op tijd voor een dutje zodat ik weer beter kan werken? Ben nu zo'n duf konijn terwijl ik écht een hele lange en goede nacht slaap heb gehad (gelukkig een peuter die lekker doorslaapt)
Je hebt als zwangere recht op 1/8 deel EXTRA pauze van je reguliere werktijd per dag. Dus je hebt recht op 1/8 deel van 9 uur. Dit is geregeld in de Arbeidstijdenwet. Wel zou ik het aankaarten bij de leidinggevende en evt HRM in de trant van, ik zou graag gebruik maken van die regeling... om te voorkomen dat ik anders voortijdig in de Ziektwet beland etc. En niet te eisen om gebruik te maken van je recht
Ohw, ik had niet door dat zoiets ook echt zou kunnen voor dan een dutje ofzo. Ik dacht dat dit alleen was voor als je lichamelijk zwaar werk hebt. Dankje voor de tip, ik denk dat ik zo wel veel langer mijn lange dagen vol kan houden. Ik probeer het altijd wel een beetje tactisch aan te pakken inderdaad, het ligt hier altijd heel gevoelig helaas. Op mijn eerste zwangerschap kreeg ik van mijn manager ook een hele nare reactie.
Je hebt recht op 1/8 extra pauze maar dat is pas vanaf 20 weken zwangerschap. Zie in je banner dat je 11 weken zwanger bent. Ik ging dan ook echt een uur liggen en aan het eind van mijn zwangerschap sliep ik ook echt even in dat uurtje. Heel erg fijn hoor en was daarna weer productief. Maar helaas voor jou is het dus pas vanaf 20e week.
Ik weet niet waar je die termijn van 20 weken vandaan haalt... op de site van de Rijksoverheid staat niets over een minimum zwangerschapsduur. @Ts check deze link
Dat recht op extra pauzes is niet pas vanaf 20 weken. Je mag om een rustplekken vragen aan je werkgever. Ik heb ook een betere stoel gevraagd aan mijn werkgever want kreeg last van mijn bekken als ik langer dan een half uur zat.
Ik ben trouwens naar de bedrijfsarts geweest, en die kwam er zelf al mee dat 9 uur per dag werken te veel is voor een zwangere. Ik werk dus nu 4x8 uur. Voor de rest ben ik in de ziektewet. Dat kost de werkgever niks want wordt door het UWV gecompenseerd (mits je niet boven het maximum dagloon uitkomt).
Toen ik in 2014 zwanger was heb ik dat ergens gelezen, en uitgeprint. Ik had toen nl lichamelijk klachten en onze p&O afdeling deed nogal moeilijk over extra rusttijden en een rustplek. Ik heb ze die rechten toen onder de neus gedrukt maar daar stond toen echt vanaf 20e week in. Vandaar Maar kan dat nu idd nergens meer zo snel vandaan halen
Sorry ik zie het nu pas, even iets niet goed staan met abbo op het onderwerp. Weet je toevallig ook wat dit maximum dagloon is? Ik weet niet eens hoe ik met de bedrijfsarts in contact zou komen nog nooit nodig gehad.
Gelukkig gaat het al wel wat beter met de vermoeidheid én met mijn misselijkheid (door medicijnen), maar af en toe dan heb ik toch wel echt veel moeite met het volhouden. Tegelijk ook extreem druk en stressvol werk.
Max.dagloon is momenteel bruto 203,85. Dan heb je echt wel een riant salaris hoor met 4.433 pm bruto Contact met bedrijfsarts loopt via je werkgever. Je zou evt kunnen aangeven dat je je niet goed voelt en dat je graag in overleg zou willen gaan met de arbo-arts, om te voorkomen dat je voortijdig in de ziektewet geraakt..
Daar zit ik nog maar net onder maar bedankt voor de info! Ja precies, dus dan moet ik gewoon met mijn HRM contact dit bespreken en via daar de bedrijfsarts. Grootste probleem bij mijn werk is de werkdruk en stress, waardoor ik ook bij de vorige zwangerschap vaak extra last had van bandenpijn en harde buiken. Echt vervelend, dus ik wil het nu voor zijn.