Ik heb een min-max contract van 50 tot 75%. dit komt neer op 18 tot 27uur per week. Het is een vast contract voor ombepaalde tijd, hier heb ik in juni 2007 voor getekend. Nu heb ik al heel vroeg in de zwangerschap een gesprekje met mijn teamleider gehad over hoe en wat na de bevalling. Ik heb aangeven dat ik het liefst 50% wil werken. Ik heb nu geen vast rooster en werk erg onregelmatig en flexibel. Nu heb ik wat ideetjes gegeven, en zou hij even met zijn baas erover hebben, wat mogelijk is. Nu kreeg ik vandaag te horen dat niks mogelijk is en dat ik gewoon zoals nu moet blijven werken, wat inhoudt 75% en oproepbaar. Nou ik vraag mezelf af hoe ik dat moet gaan doen met straks een baby in huis. weten jullie wat mijn rechten zijn in deze? Ik wil anders sowieso ouderschapsverlof op gaan nemen als dit mogelijk is. en ik heb nog weer een gesprek aangevraagd met mijn teamleider en die baas dus met ons 3en. Ik wordt hier erg boos om. omdat ik geen vast rooster heb, meer moet werken dan ik wil en oproepbaar moet blijven terwijl ik straks een baby heb....weet echt niet hoe ik dit moet doen. ik heb voor 2 vaste dagen in de week oppas en 1 dag wat meer flexibel.
Tja recht recht.... van full time werken naar parttime werken kan een werkgever niet weigeren tenzij er zwaar wegende argumenten zijn. Maar jij werkt al parttime en wil nog minder gaan werken. je werkgever moet nog wel wat aan je hebben en je kan je afvragen of je werkgever in de problemen komt als je nog minder gaat werken en op vaste tijden in plaats van flexibel. Ik weet niet voor werk je doet, maar duo banen zijn niet altijd realiseerbaar . Maar als je bijvoorbeeld twee weken van te voren weet wat je werktijden zijn kan je je oppas daarop aanpassen. Er zijn tenslotte veel mensen die een onregelmatig rooster hebben ( vliegpersoneel, verpleegkundigen enz.) En als je er niet uitkomt, er zijn veel leuke banen voor 20 uur per week welke makkelijker inpasbaar zijn.
Ik werk als receptioniste, en ze gaan voor de tijd dat ik er niet ben straks verlof een oproepkracht erbij nemen. Ik werk natuurlijk nu 50-75%. het is toch niet zo dat ik dan ''verplicht'' ben om elke week 75% te werken? Ik heb dus aangegeven het liefst 50% te werken, als ze de oproepkracht aan houden dan moet dit lukken, maar die willen ze als ik terug ben niet meer houden. Ik kan sowieso geen vaste dagen krijgen. Ik kan idd wel per maand of 2weken mijn rooster laten zien, maar als ik dan opgeroepen wordt moet ik altijd nee verkopen. en dat willen ze liever niet. Mijn rooster kan per dag zelfs vaak veranderen. Komen we er hier niet uit, dan is er nog een andere mogelijkheid alleen die is voor de toekomst en geen garantie voor direct na bevalling....
Jouw contractvorm houdt in dat je minimaal 50% en maximaal 75% moet werken. Dit betekent dus ook dat je in goed overleg met de werkgever bepaald hoeveel uren je daadwerkelijk werkt. Het feit dat je van de werkgever 75% moet werken lijkt me geen goed overleg. Neem het eens op met de personeelsadviseur, die persoon kan je precies uitleggen wat je rechten EN plichten zijn in jouw contractvorm. Succes!