Hoi allemaal, met 8 weken mag ik al voor het eerst naar de verloskundige. De reden dat het al zo vroeg mag gebeuren is zodat er voldoende tijd is voor eventueel prenataal onderzoek. Nu ben ik er voor mezelf min of meer uit dat ik behalve een echo op z'n tijd niet meer wil laten doen, mijn man heeft het er echter wel eens over dat ie toch wel wat meer zekerheid zou willen omtrent de gezondheid van ons kindje. Dus vraag ik mij af of er meiden zijn die wel onderzoek hebben laten doen?? En wat heb je laten doen en waarom? En wat doe je vervolgens met de uitslag..........?? Ben benieuwd!!
Vanwege m'n leeftijd heb ik de combinatietest laten doen (nekplooimeting en bloedonderzoek). Had besloten dat als de uitslag een verhoogd risico liet zien ik dan een vruchtwaterpunctie zou overwegen. Gelukkig heb ik die keuze niet hoeven maken aangezien ik geen verhoogd risico heb (1:2900 ipv de gebruikelijke 1:300 voor iemand van 36).
Nee we hebben geen onderzoeken laten doen. De verloskundige zei dat we allebei jong en gezond waren, de kans erg klein is. Dus wij doen het alleen met de 2 echo's.
Hallo ! Als je beiden gezond bent en er zitten geen erfelijke zaken in de familie die ziekten of aandoeningen veroorzaken zou ik het risico niet gaan lopen om allerlei onderzoeken te laten doen. Een nekplooimeting kan geen kwaad, maar een vlokkentest of vruchtwaterpunctie kunnen wel degelijk leiden tot een miskraam, ook als je kindje helemaal gezond is. 8 weken is niet zo extreem vroeg hoor voor een bezoek aan de VK. Wij hadden ons eerste bezoek met 7,5 weken omdat we met 8 weken een vliegreis gingen maken en ik graag even wilde weten of alles in orde was met behulp van een echo. Maak je niet te veel zorgen en heb vertrouwen in jezelf en je partner ! De meeste kinderen komen helemaal gezond ter wereld en ga er gewoon van uit dat dat met jullie kindje ook het geval zal zijn ! Je kunt altijd met 20 weken een medische echo laten maken (dat mag vanaf 1-1-2006 iedereen laten doen) en als daar iets mis is zeggen ze het meteen. Je hoeft dus verder geen enge onderzoeken die veel risico's met zich meebrengen ... Groetjes, Nikki F
Wij zijn ook allebei nog jong.. geen gekke dingen in de familie dus hebben alleen de 20 wkn echo laten doen... verder geen onderzoeken gedaan. Ik zou zowiezo geen beslissing kunnen nemen als bleek dat er iets aan de hand zou zijn, met het kindje..
Weet ik allemaal, heb dit net allemaal op school gehad ivm mijn opleiding en mij er zelf ook in verdiept. De verloskundige zei zelf tegen mij dat de intake daarom vervroegd is, vroeger was het bijna altijd pas vanaf 10 of 12 weken. Als je zwangerschaps boeken leest, en heb er behoorlijk wat gelezen (voor mezelf en voor mijn opleiding) uit de bieb staat er ook bijna altijd dat je rond de 8 a 9 weken moet bellen voor een afspraak rond de 10 12 weken. Ik maak me ook geen zorgen en zelf heb ik niet perse behoefte aan een onderzoek, zeker niet aan risicovolle onderzoeken,vooral aangezien we idd allebij jong en gezond zijn maar tegenwoordig heb je de keuze wel! En ik wil graag weten waarom anderen wel de keuze maken om onderzoek te laten doen, uit nieuwschierigheid en interesse!!! Groetjes Lilly
Bij ons word dat gewoon standaard uitgevoerd de nekplooimeting op 12 weken en dan op 20 weken heb je nog een uitgebreide echo. Maar ik heb op 7 weken ook al een echo gehad, op 12 weken krijgen we 1, op 16 weken gaan we een bijkomende laten uitvoeren en dan op 20 weken krijg je automatisch weer 1 en dan nog eentje maar die weet ik niet juist wanneer die plaats vind. Groetjes!
Toen ik 6 juni bij de gyn kwam voor me eerste echo (was toen 7 weken zwanger) adviseerde mijn gyn om een nekplooimeting te laten doen. Na veel nadenken en veel praten met me vriend, moeder en schoonmoeder zijn we er toch uitgekomen dit niet te doen. Ik had direct al besloten om absoluut geen vruchtwaterpunctie ofzo te laten doen, dit omdat het de kans op een miskraam vergroot. Omdat ik dit niet wilde doen ging ik me afvragen of die nekplooimeting dan ook wel zo'n goed idee was. Stel je voor dat de uitslag verteld dat er een verhoogd risico is .. tja dan ga ik me daar misschien toch weer druk om maken. Vandaar het besluit om er vanaf te zien.
hoi hoi, heb de keuze gemaakt dat alleen de echo's werden gedaan. Mocht als ik wilde een bloedonderzoek en nekplooimeting laten verrichten. Ik heb dit niet gedaan ,omdat ik aan de uitslag niets kan veranderen en mocht ik in een groot risico groep zitten dan wilde ik me niet lopen stressen want dat is ook niet goed. Deze zwangerschap loopt tot nu toe prima. 19 juli krijg ik een structuele echo om te kijken naar aangeboren afwijking zoals een " hazelip"(schisis).Het zit namelijk bij ons in de familie en mijn oudste dochter is hiermee geboren. Verder willen ze de doorbloeding van de placenta goed in de gaten houden omdat ik met de jongste een loslating van de placenta heb gehad waardoor ik met spoed een keizersnee moest ondergaan. Doordat mijn 3 dochters zeer klein waren tijdens de zwangerschap en bij de geboorte willen ze kijken of er een oorzaak is te vinden en of dit kindje ook klein zal zijn. We wachten rustig af , zonder stress. groetjes Janine
Wij hebben er echt voor gekozen om geen nekplooimeting te doen. Het enige wat ze je kunnen zeggen is een kansberekening en zelf denk ik dat ik mezelf helemaal gek had gemaakt als de kans voor ons groot was geweest dat het kindje een afwijking zou hebben. Daarnaast doen ze bij de 20 weken echo ook kijken of de nekplooi verdikt is...
ik heb ook de combi laten doen nekplooi en bloedtest dit is niet schadelijk voor het kindje! Mijn uitslag was ook heel goed 1:9000 terwijl het gemid voor mijn leeftijd is 1:500 dus geen vervolg en met die uitslag doe ik verder niets en kan je ook neits het is nl een kansberekening. Ik ben wel blij dat ik hem gedaan heb. Dit kiest ieder voor zich.
ik denk ook dat iedereen er een reden voor heeft om t wel of juist niet te laten doen. ik heb erg getwijfeld toen om nekplooi te laten doen. we hebben t niet gedaan omdat we allebei jong en gezond zijn en t is een kansberekening..... maar wat ik wel als heeel fijn heb ervaren is dat wij een hele goede mevrouw/ echoscopiste hadden bij de 20 weken echo die ons heeel uitgebreid alles vertelde en ook naar de nek keek en naar een hazelip etc etc. toen wisten we dat alles oke was.
Waar ik woon doen ze volgens mij niet eens echo's! Dat heb ik begrepen van een kennis van mij die hier ook woont. En aangezien wij zowiezo niet willen weten of het een jongetje of meisje wordt vind ik het ook niet echt nodig om een pretecho te laten maken. Wij moeten het waarschijnlijk alleen doen met luisteren naar het hartje zolang de vk denkt dat alles goed is. Moet zeggen dat ik dat eigenlijk helemaal niet zo erg vind. Marian
ik heb ook heel erg in twijfel gezeten, wel niet wel niet... nog eens goed met de VK erover gehad en besloten om het niet te laten doen... tis alleen maar kans berekening, en je mag alleen verder testen als er verhoogd risico is.. maar stel dat de uitslag hoog uitval (niet positief dus) maar niet hoog genoeg om in die risico groep te zitten mag je niet verder testen, ook al wil je het verder zelf betalen, het mag gewoon niet... ze gaf mij als voorbeeld, je kan tussen de 5 en 10 halen als score (5 is gied 10 is minder) en bij 8 heb je verhoogd risico... stel je komt op 7.5 uit, best hoog dan voor je gevoel, maar je mag niet testen! dan zit je de hele zwangerschap toch een beetje in de twijfel, en dat is ook niet goed voor de beeb... en als er niets in de familie voorkomt... zo een heel verhaal, haha sorry maar wist niet hoe het korten moest!! veel succes met het nemen van je beslissen, en het is jou beslissing he, jou kindje, jij moet zelf weten wat je doet en je niet laten beinvloeden door buiten af! je gevoel laat je niet snel in de steek... liefs van bianca
Wij doen geen onderzoeken. Vanwege ons geloof is abortus geen optie voor ons. Bovendien vind ik het belangrijker dat mijn kind gelukkig is en God leert kennen dan dat ie gezond is.
Weet ik, zo vatte ik het ook op! Kwam mijn reactie zo onaardig/boos/geprikkeld over?? Dat was dan niet de bedoeling hoor Das altijd het lastige als je elkaar niet in de ogen kunt kijken he tijdens een gesprek Groetjes Lilly
Kheb trouwens regelmatig gehoord dat mensen moeite hebben gedaan om zwanger te worden en dan zo'n onderzoek laten doen en als hier een negatieve uitslag uitkomt het kindje laten weghalen, en daarna nooit meer zwanger zijn geworden. wij zelf hebben er dus voor gekozen het niet te doen het kindje is meer dan welkom ook al is er iets mis...
Aangezien we jong zijn en geen afwijkingen in de fam hebben hebben we geen testen laten doen. Daarbij heeft de collega van mijn man ondanks de goede kansberekening een kindje met down dus ik hecht er niet te veel waarde aan. Overigens mocht ik ook geen 20 weken echo doen van de verzekering aangezien de tarieven nog niet vastgesteld waren en er voor mij geen medische indicatie was kwam ik niet in aanmerking voor een 20 weken echo.....die heb ik later bij de KNOV in de echo opleiding laten doen als proefkonijn