Ik ben sinds vier maanden gestart met een nieuwe baan. Ik heb het erg naar mijn zin. Helaas heb ik een hele zware zwangerschap met extreme misselijkheid. Tot nu toe kon ik het met veel moeite opbrengen om mijn werk te verrichten en heb ik mij niet ziek hoeven te melden. Collega’s zijn positief over mij. Ik ben 10 weken zwanger en wil het aankomende weken wel echt vertellen. Ergens voel ik mij bezwaard en ben ik bang dat ik hierdoor geen vast contract krijg. Mijn contract verloopt ook tijdens mijn verlof periode. Over een paar weken heb ik een functioneringsgesprek, ik zat er aan te denken om tijdens dat gesprek ook kenbaar te maken aan de leidinggevende dat ik zwanger ben. Nou weet ik niet of ik het meteen moet doen voordat ik mijn beoordeling krijg of na afloop van het gesprek. Ik neig er naar om het na afloop te vertellen omdat ik een onbevooroordeelde beoordeling wil zoals zij mij afgelopen maanden hebben leren kennen als professional. Aan de andere kant kan het ook vreemd over komen om na afloop pas een mededeling te hebben met zulk nieuws. Hoe denken jullie erover en hoe zou jij het aanpakken?
Ik heb t verteld zodra ik het zelf wist, ja dat was vroeg met 7wkn geloof ik al. Als dat betekende dat mn contract niet werd verlengd dan was het niet "mijn type werkgever". Als je de termijnmeting /nipt al terug hebt zou ik t doorgeven, die zwangerschap is dan toch al een feit wat gaat gebeuren. Zou het werkelijk een objectief oordeel zijn als ze de context niet weten dat je kotsmisselijk bent en tóch je best doet het zo goed mogelijk te doen? Laat staan hoeveel potentie je hebt zonder die relatie met t kleine kamertje of t spontane gebrek aan eetlust (ondanks je maag rammelt). Om t naderhand pas te vertellen zou ik raar vinden. Als t een slechte beoordeling zou zijn is t een "ja maaaaaar" als t een goede is "ik durfde t pas te vertellen nadat..." . Komt een beetje raar over, terwijl je intentie om t op die manier niet zo bedoeld is. Maar iedereen is anders er in hoor, dus een ander zal allicht wachten tot 12 wkn.
Ik zou het vertellen na afloop van jouw beoordeling. Mijn ervaring is dat , hoe erg iedereen ook benadrukt dat ze niet aan zwangerschapsdiscriminatie doen, het toch veel gebeurt! En het is niet gek dat je gewoon een beoordeling wil over jezelf toch, zonder dat er andere belangen spelen bij een werkgever? Ikzelf heb het pas met week 18 verteld nadat we hadden gesproken over een verlenging. Geen idee natuurlijk of ik die ook had gekregen als ik het eerder had verteld. Ik denk het wel, maar had me anders continu afgevraagd of de beoordeling beïnvloed was door de zwangerschap. En zo heb ik het ook uitgelegd aan mijn baas, en zij zei; helemaal prima.