Nieuwe baan/ studie: hoe kies ik wat het beste bij me past?

Discussie in 'De lounge' gestart door hummeltje5, 13 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.609
    13.152
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    De titel geeft al een deel weer.
    Lang verhaal kort: ik loop tegen de 40, wil een nieuwe richting uit in m’n leven, maarrr: ik kan maar niet kiezen!
    Er zijn een handjevol beroepen die me aanspreken (om wat voor reden dan ook, verschillende redenen ook overigens), maar ze zijn allen zo totáál verschillend dat ik het echt héél lastig vind wat ik nou moet kiezen.
    En juist omdat ik richting de 40 ga (en een koophuis en kinderen heb) is het voor mij wel belangrijk dat ik m’n tijd en geld investeer in iets wat ik tot aan m’n pensioen wil blijven doen (wil niet persé zeggen dat dat ook gebeurt, maar jullie snappen vast wat ik bedoel).

    Wat zou een goede eerste stap zijn om uit te vogelen welke van de +/- 5 beroepen het beste bij me past?

    Een loopbaancoach oid. dacht ik eerst aan, maar dat lijkt me meer voor als je echt geen énkele richting hebt die je aanspreekt?
     
  2. Merlino

    Merlino Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.210
    3.511
    113
    Vrouw
    Spannend zeg! Ik zou denk ik eens rondvragen in de buurt of je bij de banen die je leuk lijken eens een dagje mee mag draaien. Dan kun je misschien beter inschatten of het echt bij je past.

    En joh, je bent pas 40. Dus je kan nog makkelijk een “foute” keuze maken en over 5 jaar als dat blijkt weer een heel andere kant op gaan. Gelukkig moet je nog heel wat jaren ;)
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  3. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    Misschien kijken of je bij een aantal van die beroepen ergens een dag mee kan draaien? Uitleggen wat je situatie is en dat je graag wilt weten of het werk bij je past. Of juist de studies bij langs gaan, soort open dag idee ;)
     
  4. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.609
    13.152
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #4 hummeltje5, 13 sep 2022
    Laatst bewerkt: 13 sep 2022
    Dat 1e is wel echt een goede.
    Heb jij nog tips hoe je zoiets het beste aanpakt? Gewoon die bedrijven opbellen?

    Edit: hieronder volgt nog een edit op dit bericht.
     
  5. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.609
    13.152
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hoe moet ik dat voor me zien: langsgaan bij de studies?
    Dan alleen een gesprek op kantoor met iemand die meer uitleg kan geven over de studie, of dat je ook echt tijdens lessen gaat meedraaien voor een dag ofzo?
    Dat laatste zie ik mezelf niet echt doen namelijk. En dat eerste lijkt me enerzijds een goeie stap, anderzijds heb ik er ook m’n twijfels over, want ondanks dat je als het goed is meer informatie rijker bent aan het einde van het gesprek, krijg je natuurlijk maar een heel eenzijdig beeld van wat die studie dan inhoudt.
     
  6. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.609
    13.152
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Wat ik nog vergeten was te zeggen: er zit wel enige druk achter, want wil in januari beginnen dus wil wel zsm. weten wat ik dan ga doen (ivm. kinderopvang enzo).
    Dus het begint me wel aardig te duizelen als ik dan lees hoeveel tijd ik daar nu dan nog in moet steken..
    5 dagen meelopen, wellicht ook nog wat dagen/ uren besteden aan gesprekken voor een studie.
    En eerder beginnen was helaas geen optie, voor degene die zich dat afvraagt ;)

    Ook daarom de vraag: is er niet een makkelijkere weg om tot één eindpunt (werkveld of studie) te komen?
    Liefst 1 die minder tijd kost, maar vooral 1 waarbij het me niet zo gaat duizelen en waarbij ik geen stress en hyperventilatieklachten krijg.
     
  7. Merlino

    Merlino Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.210
    3.511
    113
    Vrouw
    Ervaringen van anderen die die beroepEn hebben vragen, wat valt hen mee wat tegen? Dan verklein je misschien al van 5 naar 3? Bijvoorbeeld hier op het forum?
     
    mamameer vindt dit leuk.
  8. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.609
    13.152
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Das een goeie!

    Eén van de beroepen die ik op het oog heb is edelsmid. Ik weet dat er iemand hier op ZP dat ook is, ik weet alleen niet meer wíe…
    Dus als iemand het wel weet: zou je diegene willen taggen ajb.? :)

    De overige beroepen geef ik later ff door, want moet zo de kinderen weer halen en daarna weer door (gooi alleen nog ff gauw een berichtje hieronder erop).
     
  9. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.609
    13.152
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Als aanvulling hierop: begrijp me niet verkeerd, het is niet dat ik niets wil doen ervoor en het is ook zeker niet zo dat ik adviezen vraag en ze allemaal in de wind zal slaan.. ik ben alleen gewoon niet zo goed met dit soort (keuze)stress, vandaar dat ik hier hoop te kunnen sparren en anderen ideeën hebben waar ik zelf nog niet op was gekomen.
     
  10. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.622
    3.993
    113
    een loopbaan coach kan je ook wel verder helpen als je al een richting hebt. bijv. door met je verder te kunnen kijken om te gaan selecteren van die 5 naar bijv. 2 opties.
    zijn er sowieso nog dingen die je uit deze 5 kunt gaan wegstrepen. reistijd naar opleiding te lang. werkgelegenheid na opleiding niet ok?

    zeker vragen aan bekende of ze iemand kennen die werkzaam is in een bepaald beroep. en ook idd proberen een deur te openen om mee te lopen. via HR afdelingen, bellen of mailen met je vraag.
    Ik ken iemand die heeft een dag in de zorg meegelopen en dat viel zo tegen dat ze toch een andere kant op is gegaan, naar een leraren opleiding.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  11. Frutsel04

    Frutsel04 Actief lid

    14 apr 2014
    204
    46
    28
    Voormalig goudsmid hier.
    Momenteel met burn-out werkloos thuis.

    Het is een mooie baan, maar hard werken voor minimum loon (detailhandel he...) Ook niet enorm veel werk in te vinden. Of je moet echt de ambitie hebben om een eigen sieradenlijn/winkel op te zetten.
    Bijna niemand die tegelijk de opleiding deed met mij is nu nog goudsmid. Bijna iedereen is erna een andere richting op gegaan.


    Burn out komt bij niet door het werk zelf hoor, maar door extreme stress door omstandigheden in het bedrijf waar ik zat plus coronatijd.
    Als ik weer ok ben ga ik met een loopbaancoach aan de slag, want ik weet ook totaal niet welke richting ik anders op wil.
     
  12. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Kijk ook eens of er genoeg vacatures voor dat beroep zijn.
    En aan welke eisen je moet voldoen.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  13. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Ik ken ook een voormalig goudsmid. Die is een kantoorbaan gaan doen omdat ze er niet rond van kon komen. En ik ken een andere goudsmid die dit meer hobbymatig doet, als aanvulling op het inkomen van haar man, vanuit huis. Geen zelfstandige boterham.

    Ik ken eigenlijk maar 1 goudsmid (jeetje wat ken ik er veel bedenk ik zo :D) die het beroep full time uitoefent en hij heeft ook een eigen zaak. Maar inderdaad, detailhandel, geen vetpot en idiote uren. Dus het moet wel liefdewerk zijn zal ik maar zeggen.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.609
    13.152
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Oeee dit zijn goede vragen waar ik echt wat mee kan :thumup:

    En denk dat ik op FB ook maar een berichtje eruit gooi of er mensen in m’n kring zijn die iemand kennen met de werkvelden waar ik interesse in heb.
     
  15. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.609
    13.152
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Bedankt voor je berichtje.
    Dat een goudsmid niet super betaald krijgt was me idd. bekend.
    Ik vermoed van alle velden die ik op het oog heb de minst betaalde zelfs.
    Nou moet ik wel zeggen dat ik van origine uit de zorg kom en daar was het ook geen vetpot. Dus wat dat betreft ga ik niet super terug in salaris ofzo.
    Het fijne van dit werk vind ik echter wel het creatieve. En dat mis ik toch wel als ik naar de andere velden kijk… :(
    Het minder fijne vind ik dan toch wel het lage salaris maar ook dat je eigenlijk nooit echt zekerheid hebt in dit werk, want komen er geen klanten dan heb je ook geen inkomen.

    Sterkte met je burn-out. Ik hoop dat je goed hersteld.
     
  16. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.609
    13.152
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Goeie aanvulling ook! Bedankt!
     
  17. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.640
    10.538
    113
    Ik zou ook hier op het forum specifiek naar ervaringen vragen binnen de banen waar je interesse in hebt, grote bereikbaarheid.

    Mijn man stond 7 jaar geleden in jouw schoenen. Wij hebben destijds rondgevraagd bij bedrijven rondgevraagd waar qua opleiding het meest behoefte naar is. Meelopen zou helemaal super zijn!
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  18. Frutsel04

    Frutsel04 Actief lid

    14 apr 2014
    204
    46
    28
    Dank je!

    Ik denk dat detailhandel een stuk minder verdient dan in de zorg, maar dat hangt wellicht van de functie in de zorg af. En in de zorg heb je altijd wel een Cao en pensioenopbouw toch? Die had ik beide niet. Pensioen moest ik dus ook nog zelf sparen.

    Ja dat creatieve aspect is dus ook waar ok tegenaan loop in het zoeken naar ander werk of een opleiding. Maar misschien moet ik dat loslaten, als hobby gelukkig nog genoeg bezig met sieraden maken gelukkig. (Met kralen, niet met goudsmeden.)

    Succes met je zoektocht! Wat zijn de andere beroepen waar je over nadenkt?
     
  19. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Leuk een nieuwe richting! Ik ben idd ook heel benieuwd waar je over nadenkt, enerzijds is het goed om ervaringen te vragen. Anderzijds: het kan ook je droom ‘verwoesten’. Realiteitszin is fijn natuurlijk, maar sommige vragen kun je beter niet stellen. Zoals je aan een ambtenaar beter geen ondernemersplan kunt voorleggen: die bekijken alleen de risico’s, terwijl een ondernemer pur sang weer andere adviezen zou geven. Ik zou dat meenemen in ieder geval. Inzichten vanuit meerdere perspectieven is fijn!
     
  20. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Soms kan je via een uzb ook een opleiding krijgen. Dan betaal je een deel en moet je een bepaald aantal uren draaien om weer los te komen van het uzb. Wat ik bijvoorbeeld voorbij heb zien komen is autoCAD tekenaar. Op deze manier is mijn vriend op de vrachtwagen terecht gekomen.
     

Deel Deze Pagina