Nieuwe baan/ studie: hoe kies ik wat het beste bij me past?

Discussie in 'De lounge' gestart door hummeltje5, 13 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.008
    15.040
    113
    CAO voor goud en zilversmeden destijds

2. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.203
    4.510
    113
    ik werk in geen van de beroepen. ik zie ook niet echt overlap. dus hoe kom je aan deze beroepen!? ik heb wel wat punten opgeschreven waar je misschien aan kunt denken. ik zou eerst zeggen maar een voor tegen lijst. over baanzekerheid, loondienst, zzp, studietijd, studieplaats, deeltijd voltijd, is het werk parttime, fulltime, nacht dag, weekend of niet. verder ben je creatief genoeg voor edelsmid of emotioneel stabiel genoeg voor uitvaartzorg etc.

niet lullig bedoelt, maar als je al niet weet hoe het beroep heet, is het dan iets voor je? hoe ga je de juiste opleiding vinden, of het juiste beeld daarbij krijgen. is het maatschappelijk werk bij een gemeente, is het een curator, of financieel coach. hier kunnen schrijnende gevallen bij zitten, kun je hiermee dealen.

verder weet ik niet hoe het momenteel zit met de baangarantie bij iets als receptioniste/administratief medewerker, maar een paar jaar geleden was er geen werk in te krijgen. mijn schoonmoeder heeft zich rot gesolliciteerd, maar alle vacatures waren zo vervuld. momenteel zitten we misschien in een iets andere situatie, maar veel mensen kunnen dat beroep uitoefenen.

Bij edelsmid/goudsmit etc kijk goed waar je terecht wilt komen, wil je reparaties gaan doen, klein of groot werk doen, wil je een eigen onderneming starten, of bij een juwelier werken, hoe makkelijk is dit voor elkaar te krijgen. hoe creatief, vernieuwend en kundig ben je om je eigen juwelen te kunnen gaan maken.

berger van auto's lijkt me wel een leuk beroep, maar ik kan me voorstellen dat je soms diensten draait, nacht en weekend, is dat mogelijk binnen jullie gezin.

uitvaartzorg lijkt me een zwaar maar wel mooi beroep, waardevol, en dankbaar dat je de laatste zorg mag doen bij een overledene en de nabestaande wat kunt bieden. is dit voor je mentaal te doen? en er zijn hierbij ook weekend diensten.

3. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.864
    8.510
    113
    Vrouw
    Bewindvoerder?

Nu schoonzusje is assistent bewindvoerder. Ook leuk :)

4. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.754
    113
    Vrouw
    Telefoniste/receptioniste/administratief medewerkster bij een zorginstelling of in de uitvaart?
    Dan combineer je 2 dingen?

Of budgetcoach bij de gemeente?
    WMO consulent dan combineer je ook je zorgkennis met een kantoor baan.

Zelf ben ik receptioniste/administratief medewerkster geweest bij een revalidatiecentrum bijv.

Neuzeke vindt dit leuk.
  5. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.284
    11.896
    113
    Uitvaartverzorger of werken in een Hospice liggen denk ik het dichtste bij een verzorgend beroep.
    Je wil graag iets creatiefs doen. Dat zit bij een aantal beroepen er niet echt in (berger en administratie).
    Wat is voor jou belangrijk om uit je baan te halen? En in welk beroep vind je dat het meest?
    Je kunt denk ik vrij makkelijk per beroep je oriënteren of er werk in is, wat de betaling is, hoe de cao en pensioenregelingen zijn, wat de opleiding is die ervoor nodig is en of die in de buurt zitten en haalbaar zijn (financieel maar ook qua afstand en tijdsinvestering), of een bedrijf je mogelijk zelf of op hun kosten opleid, en zo.

6. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.349
    8.361
    113
    Amsterdam
    Ik reageer even alleen op de goud en zilversmid. Mijn zusje is dit en je moet je ook realiseren dat als je van de opleiding komt merendeel uiteindelijk helemaal niet aan een baan kan komen en dus uiteindelijk iets heel anders gaat doen. Ik denk 70% van haar klas is het niet gelukt werk hierin te vinden. Zij wel en is inmiddels volledig voor zichzelf begonnen. Maar het verdient echt niet veel en idd cao en pensioen zijn echt slecht, valt onder detail handel. Ze hebben niet eens een eigen cao.

ik denk dat je met een gezin toch wat zekerheid wil dat als je een ommekeer in carrière maakt dat je er ook in kan werken. De rest die je opschrijft zijn volgens mij wel redelijk werkzeker. Maar er zijn wel heel uiteenlopende dingen. Misschien eerst eens op een rijtje zetten wat je uit je werk wil halen. En wat je bijv nu prettig vindt en mist en dan kijken welke het beste past?

7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.015
    6.756
    113
    zuid-holland zuid
    Een vriend van mij werkt in de uitvaartverzorging. Hij heeft er een goed salaris aan, veel baanzekerheid ook. Maar wel weekenddiensten inderdaad, maar dat ben je misschien wel gewend. Het lijkt mij de meest haalbare optie uit je lijstje, maar goed ik ben altijd nogal risico-mijdend;)

Ik weet niet precies wat je vooropleiding is … Een vriendin van mij kwam ook uit de zorg en heeft functies een beetje “rondom” de zorg gezocht: bijvoorbeeld zorgboerderijen begeleiden en plekken daar coördineren.

Deel Deze Pagina