Beste medewerkers, ik heb vanaf januari 2016 wekelijks 8 uur ouderschapsverlof. Daarnaast ben ik van maart 2016 - juli 2016 ziek geweest. Mijn ouderschapsverlof heb ik per 1 juli 2017 van vast naar flexibel gezet, zodat ik dit resterende verlof na de bevalling van mijn tweede kind kan opnemen. Ik ga in november 2017 (4 weken voorafgaand de uitgerekende datum) met zwangerschapsverlof. Ik ben dus in december uitgerekend. In september krijg ik jaarlijks loonsverhoging. Hoe wordt de hoogte van mijn zwangerschapsuitkering berekend? - loon SV over november 2016 - oktober 2017 alsof er geen sprake is van ouderschapsverlof? Of - loon SV over januari 2015 - december 2015, terwijl mijn SV loon zonder ouderschapsverlof maandelijks dan lager is dan vanaf juli 2017? Of - anders? Mvg Smurf40
Hallo Smurf40, Uit je bericht begrijp ik dat je graag wilt weten hoe de hoogte van je zwangerschapsuitkering (WAZO) wordt berekend. Je geeft aan dat je vooraf aan je zwangerschpasverlof, ouderschapsverlof hebt en dat je in september loonsverhoging verwacht. Bij het berekenen van het dagloon van de WAZO-uitkering kijken we niet naar het ouderschapsverlof. We berekenen het dagloon met het loon dat je verdiende voor het ouderschapsverlof. De WAZO-uitkering is 100% van jouw dagloon. Wij baseren het dagloon op het SV-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon. Voor het dagloon kijken wij daarbij naar de periode van 1 jaar. We noemen dit een referteperiode. Klik hier voor meer uitleg over de berekening van dagloon en over de referteperiode: https://www.uwv.nl/particulieren/zwanger-adoptie-pleegzorg/zwanger-met-werkgever/ik-ben-zwanger-en-heb-een-werkgever/detail/zwangerschap-en-bevallingsverlof-en-uitkering/berekening-van-de-zwangerschaps--en-bevallingsuitkering/berekening-van-het-dagloon. Ik vertrouw erop deze uitleg je meer inzicht geeft in hoe jouw WAZO-uitkering wordt berekend en ik wens je een voorspoedige zwangerschap verder. Met vriendelijke groet, Jantina UWV Webcareteam.