Nieuwe baan vinden, erg lastigwant ik ga altijd achteruit in schaal/loon

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 25 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.800
    7.394
    113
    Toen ik 3 jaar geleden stopte met werken, zat ik in schaal 45, en zou naar 50 zijn gegaan, omdat onze functie veranderde.
    Sinds kort ben ik weer aan de slag gegaan, maar andere tak van mijn sector, en daar wordt gewoon minder betaald. Dus start ik op MBO niveau, en in schaal 40. maar toch verdien ik meer per uur dan ik deed, 3 jaar geleden. Nu moet ik ook wel zeggen dat het werk dat ik nu doe ook wel echt MBO niveau is, maar ik ga z.s.m. doorgroeien, en dan ga ik ook HBO werk doen. Maar in eerste instantie ga ik dan niet een schaal omhoog ofzo.
    Een schaal zegt niet alles. Je kunt alleen minder lang doorgroeien, maar als je ergens halverwege de lagere schaal zit, kun je nog jaren doorgroeien. Zelf ga ik toch niet 10 jaar bij een zelfde baas blijven werken, dus ik zie dan wel weer tegen die tijd of er ergens een baan is waar ik wel in schaal 45 of 50 kom. Voor nu vind ik het best, en ik vind mijn werk geweldig. Het is voor ons ook niet financieel nodig, dat scheelt wel,we hebben het 3 jaar lang op 1 loon gedaan, dus alles is meegenomen, wat ik nu verdien. Ook aan opvang zijn we weinig kwijt, waardoor het financiele plaatje voor mij niet heel belangrijk is.

2. Janna

Janna Fanatiek lid

Heb je het niet naar je zin vanwege het werk dat je doet, of vanwege de werkdruk waaronder je dat werk moet doen? Als het vooral die tweede is, is het in jouw geval dan niet een betere oplossing om met je leidinggevende in gesprek te gaan over het feit dat de werkdruk te hoog is, dat je niet op deze manier wil doorwerken tot je een burn out krijgt en je dus taken af wilt stoten?

3. Treez

Treez Niet meer actief

Met deze instelling ben ik ook de onderhandeling in gegaan. Ze hadden mij immers al gekozen en ik had een vaste baan achter de hand. Ik had voor mijn gevoel ook weinig te verliezen en het lukte ook nog. Ik heb het idee dat vooral vrouwen hierin soms te bescheiden zijn.

Ooit net afgestudeerd kreeg ik mijn eerste baan en ik accepteerde alles wat ze mij aanboden. Er waren meer dan 70 sollicitanten voor deze functie en ik was al lang blij dat ik de baan kreeg. Mijn mannelijke net afgestudeerde collega met even weinig ervaring heeft keihard onderhandeld en verdiende echt veel meer voor exact dezelfde functie. Dat heeft wel mijn ogen geopend om vanaf toen wat meer lef te tonen.

4. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    solliciteren naar een leuke baan die minder verdient kan altijd. Ik heb tijdens het tweede gesprek wel aangegeven dat ik niet achteruit wilde gaan in mijn salaris en wat dat dan nu was (ik heb er zelfs iets bijgelogen). Dat hebben ze gecompenseerd. Zo kan het ook toch?

5. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Ik herken het wel. Thuiszorg betaald beter dan woonvoorzieningen over het algemeen.
    Hier heb ik ook dat probleem gehad.
    Ik heb uiteindelijk wel de keus gemaakt om ergens anders te gaan werken tegen minder salaris, maar bij mij was het haalbaar. Ik heb 1 schaal ingeleverd.
    Ik denk dat ik bij dezelfde organisatie heb gewerkt als deedee. Ik ben daar weg gegaan omdat ik ook steeds meer dagen moest werken. En dus steeds minder vrij was.
    Ik werk nu alsnog in de thuiszorg, maar alleen de dagen dat ik aangeef.
    Maar gewoon blijven kijken en evt kijken wat het verschil netto is tussen beide schalen.

Ik heb soms wel spijt van de keus gehad, maar over het algemeen ben ik heel blij met mijn keus. Het heeft mij veel meer rust gegeven, wat ook weer doorwerkt thuis.

Helaas wilde mijn nieuwe baas niet meer betalen. Maar je kan het altijd proberen natuurlijk.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.092
    3.875
    113
    Gewoon onderhandelen. Ze beginnen altijd laag, aangezien er toch altijd mensen zijn die niet over salaris durven onderhandelen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Uit zichzelf bieden ze meestal geen hoger salaris.
    Ik heb bij verschillende organisaties bij HR gewerkt en werving en selectie gedaan. Mensen hebben vaak geen idee hoeveel salarissen verschillen met collega's die exact hetzelfde werk doen en aardig dezelfde opleiding en ervaring hebben.
    Als je er niet al te veel op achteruit gaat zou ik het ook nog overwegen om daar mee akkoord te gaan, als het je meer rust geeft is dat ook wat waard.
    Gewoon solliciteren, je hebt nog werk, dus wordt het niets, dan heb je altijd deze baan nog.

7. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.038
    3.862
    113
    Vrouw
    Thuis
    Zou het kunnen dat jouw werk beter betaald wordt in het westen (waar je de baan gekregen hebt) dan in het oosten (waar je nu werkt)?

Misschien eens heel voorzichtig polsen of je directe collega's een vergelijkbaar salaris als jij hebben?

Als ik een baan in Amsterdam zou accepteren, verdien ik ook zo 20% meer.

8. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Klopt ik ben MBO verpleegkundige. Volgens de oude regeling kreeg je bij 2 jaar werkervaring op mijn afdeling (zowel mbo als hbo) schaal 50. Dit was al wat jaar terug, want ik zit bijna aan m'n top van 50. Nu geven ze die schaal niet zomaar meer aan mbo verpleegkundigen.

9. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Ik werk op een gesloten opname afdeling van de GGZ. En zit als mbo vpk in 50.

10. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Je slaat de spijker op z'n kop. Dit is iets wat zeker speelt en onder andere een reden is. Lastige aan deze situatie is dat ik nu 3 managers heb in een jaar tijd. Waarvan ik de derde nog moet ontmoeten. Er is steeds meer afstand (zelfsturende teams) en merk dat het lastig aan te geven is wie nu eigenlijk wat doet, en waar de verantwoording ligt.

11. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    Zijn er nog vacatures:D
    Maar dan ben je psychiaterisch vpk of niet?

Deel Deze Pagina