Ik heb een vraag en hoop dat een van jullie dit weet. Mag je verwachten van je werkgever dat je je ouderschapsverlof op vaste dagen en tijden op gaat nemen??Ik ben in gesprek met mijn werkgever maar die vertelt me dat ik ouderschapsverlof niet op vaste dagen of tijden op kan nemen.Zij bekijken in het rooster of dat wel mogelijk is,en ik moet me dan aanpassen. Ik wil op vaste dagen onze zoon kunnen verzorgen,dus dan werkt wisselende dagen toch niet???Help me met dit dilemma!!
ik ga met je meelezen want wil dit ook erg graag weten! Mij lijkt dat in goed overleg dit wel moet kunnen. Veel ouders zijn ook afhankelijk van een opvang en kunnen niet de ene week op maandag brengen en de andere op vrijdag! Ik ben benieuwd! groetjes Luna86
Als je kind naar de opvang gaat, wordt je zo dus verplicht om te kiezen voor flexibele opvang, i.p.v. gewone opvang. Dit is ook duurder! Ik weet niet wat de aard van je werkzaamheden is, maar ik kan me niet goed voorstellen dat je baas een goede reden heeft dat hij je niet een vaste vrije dag kan geven. Eerst een paar tips voor jou: 1) Lees je CAO er op na. 2) Bel naar Postbus 51 en stel je vraag daar. 3) Lees dit ook eens: Ouderschapsverlof; hoe werkt dat? | Vragen over ouderschapsverlof | MKB Servicedesk
bij ons geef je ook een vaste dag op, zodat mijn werkgever juist iemand vast voor deze dag kan vinden om in te vallen (ik geef les..)
Aangezien ik een tweeling krijg mag ik straks 2 dagen ouderschapsverlof en deze worden juist op vaste dagen gezet, zodat alles makkelijker te roosteren is en beide partijen weten waar ze aan toe zijn.
Maar werken jullie dan ook onregelmatig of niet? Ik werk onregelmatig en krijg dus echt geen vaste dagen toegwezen. Alleen minder uur. Ik verwacht ook een tweeling
Als je onregelmatig werkt, mag je toch ook een dag aangeven dat je niet ingeroosterd wilt worden? Dat heeft mijn vriend wel (hij maakt er alleen geen gebruik van). Een vrouw van zijn afdeling doet dat wel. Die wordt nooit op woensdag bijvoorbeeld ingedeeld. Gewoon even overleggen, misschien ben je de eerste waarbij dit 'gebeurt' en weet je baas gewoon nog niet hoe er mee om te gaan.
Volgens mij verschilt dit per bedrijf. Als ik ouderschapsverlof op wil nemen krijg ik ook geen vaste dag. Dit moet allemaal in overleg met de afdeling. Dus het is maar net hoe het bij jullie bedrijf geregeld is.
Ook ik werk in wisseldiensten en zou normaal geen vaste dagen vrij kunnen krijgen. Maar bij ouderschapsverlof mag je dit aanvragen en voor zover ik overal kan lezen mag een werkgever dit alleen afwijzen mits hij aantoonbaar kan maken dat het schade oplevert bij het bedrijf. Bij het wijzigen van je contract zelf moet dit wel in overleg maar ouderschapsverlof heb je het recht dit aan te vragen. Bovendien altijd je voorkeur doorgeven en gewoon zeggen dat je geen oppas hebt voor die dagen. In het ergste geval als je wel ingedeelt wordt, nogmaals aangeven dat je geen oppas hebt, veranderen ze je dienst niet dan neem je zorgverlof en dit mogen ze niet weigeren. Zo heeft een vrouwtje bij ons op het werk nu ineens na 3 keer zorgverlof opnemen toch vaste dagen gekregen. Alleen jammer dat het zover heeft moeten gaan. Ik begrijp van een werkgever ook niet dat hij zelf niet wilt weten waar hij aan toe is. Vaste dagen is voor beide partijen zekerheid.
Vaste dagen zijn nog steeds niet bespreekbaar helaas.Wel hebben we ( mijn leidinggevende en ik) om de tafel gezeten om de komende planning te bekijken of er mogelijkheden zijn om mijn diensten aan te passen op dinsdag en vrijdag.Gelukkig zijn er best mogelijkheden en zijn we toch tot een redelijke oplossing gekomen.Of dit op de lange termijn ook zo werkt valt nog te bezien,maar voro nu ben ik wel blij met deze oplossing.
je mag bij ons 1 vast dagdeel opgeven; dus de ochend, middag of avond. Schiet niet bepaald op dus! En vaste dagen vrij zit er dus echt niet aan.....
Mijn vriend heeft zich aardig verdiept in de hele situatie omdat ook hij een vaste dag vrij wou hebben met ouderschapsverlof. Zo werkt hij ook onregelmatig als chauffeur en heeft een werk week van 4 dagen. Hij heeft om een vaste vrije dag gevraagd maar kreeg die dus ook niet waardoor ouderschapsverlof de enige optie was. Je hebt sinds januari 2009 recht op 26 maal je wekelijkse contract arbeidsduur. Bij een contract van 40 uur zou dit dus 40 * 26 = 1040 uur verlof. Volgens de standaard regeling geld dat je voor de periode van een jaar voor de helft van de tijd gaat werken. Dit kan door geen enkele werkgever geweigerd worden. Elke andere verdeling van de uren is mogelijk in overleg met de werkgever. De werkgever mag een andere opname van het verlof alleen weigeren als hij kan aantonen dat het bedrijf hierdoor in ernstige problemen zou kunnen komen. Mocht het dus voor de bedrijfsvoering geen problemen op kunnen leveren kan de werkgever ook dit voorstel niet weigeren. Nadat de normale uren verlof opgenomen zijn kun je de regeling met maximaal 2 keer een jaar verlengen. Dit alles moet wel opgenomen zijn voordat je kind de leeftijd van 8 jaar heeft bereikt. De uren ouderschapsverlof zijn onbetaalde werkuren. Hierdoor word je bruto salaris aangepast naar het aantal uren wat overblijft na aftrek van je verlof uren. ( als je 40 uur werkt en je neemt 8 uur verlof op word je bruto salaris aangepast naar 32 uur , bruto salaris : 40 * 32 = Nieuwe bruto salaris) Na afloop van de regeling mag je weer aanspraak maken op je oude aantal uren waarvoor je op het moment dat het verlof inging op contract stond. Vraag aan je werkgever wel een aanvullend arbeidscontract waarin alles beschreven word zodat je altijd alles zwart op wit heb staan. Zo het is een heel verhaal geworden maar hoop dat jullie er iets aan hebben. P.s. Mijn vriend heeft ondertussen een vaste dag ouderschapsverlof maar na de eerste maand wil zijn werkgever dit alweer terug draaien naar een vaste vrije dag wat eerst onbespreekbaar was. Dit omdat mijn vriend nu naast zijn ouderschapsverlof zijn roosterdagen behoud aangezien het verlof onbetaalde WERKTIJD is