Zez

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Skatje, 6 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Goede middag,

Ik heb een vraag over de hoogte van mijn ZEZ-uitkering.

Op de site van het UWV staat het volgende:

Hoogte van een ZEZ-uitkering
    Bent u zelfstandige of beroepsbeoefenaar? Dan wordt de hoogte van uw uitkering (ZEZ) berekend op basis van het inkomen dat u het voorafgaande jaar had. Maar er is een maximum van 100% van het minimumloon (in 2008 ongeveer € 1.300 per maand).
    Heeft u meer dan 1.225 uur gewerkt (norm zelfstandigenaftrek)? Dan krijgt u de maximale uitkering.

Ik heb meer dan 1225 uur gewerkt, houdt dit dan automatisch in dat ik 100% van het minimumloon krijg?

Want ik heb het formulier gelezen dat ik moet invullen om de uitkering aan te vragen, daar staat o.a. bij dat als het om een bedrag lager dan 20.000 euro gaat, ik de aanslagen van voorgaande jaren ook moet meesturen. Wat is daar de meerwaarde van? En geldt dat ook als ik in de jaren daarvoor gewoon in loondienst was?

Alvast bedankt voor uw tijd en antwoord.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Skatje,

Je wilt graag weten hoe de hoogte van je ZEZ-uitkering is wanneer je meer dan 1225 uur hebt gewerkt. Daarnaast ben je benieuwd naar de reden van het toezenden van de aanslagen van voorgaande jaren.

Het UWV gaat er vanuit dat wanneer je minimaal 1225 uren werkt als zelfstandige dat je ten minste het minimumloon hebt verdiend. Is dit het geval dan heb je recht op een uitkering van 100% van het bruto wettelijk minimum loon. Wanneer je minder dan 20.000 euro hebt verdiend kan het zijn dat je recht hebt op een lager percentage dan het minimumloon. Dit is de reden dat wij een periode van vijf jaar beoordelen om de hoogte van de uitkering juist vast te stellen.

Op het aanvraagformulier van de ZEZ staat bij vraag 4.5 welk inkomen je hebt vermeld op de aangifte inkomstenbelasting voor de ingangsdatum van de ZEZ-uitkering. Het gaat daarbij om inkomsten uit de werkzaamheden die bij vraag 4.1 zijn weergegeven. Bij vraag 4.1 wordt bedoeld je werkzaamheden als zelfstandige, beroepsbeoefenaar of meewerkend echtgenote. Wij beoordelen niet de gegevens uit loondienst bij een werkgever maar alleen je werkzaamheden als zelfstandige.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Beste Mariëlle,

Bedankt voor je antwoord.
    Ik heb wel dat aantal uur gewerkt, maar ik zit lang niet aan de 20.000 euro. Ik heb ongeveer 9000 euro verdiend met mijn eigen bedrijf (ik ben gastouder). En de jaren ervoor was ik gewoon in loondienst, dus dat houdt in dat mijn uitkering gebaseerd wordt op die 9000 euro die ik vorig jaar heb verdiend?

Met vriendelijke groet,

Skatje.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Skatje,

Je wilt graag weten welk inkomen worden beoordeeld bij je aanvraag voor een ZEZ-uitkering. Wij gaan uit van de inkomsten die je hebt verkregen met je eigen bedrijf. Heb je 9000 euro verdiend als gastouder dan zullen we alleen die inkomsten beoordelen. Inkomsten uit loondienst bij een werkgever worden niet beoordeeld voor de ZEZ-aanvraag. Een ZEZ-uitkering is voor mensen die als zelfstandige werkzaam zijn geweest.

Ben je in dienst van een werkgever dan kom je in aanmerking voor een ander soort uitkering; de WAZO-uitkering. In dat geval worden inkomsten uit loondienst wel beoordeeld.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina