Hoe zit het precies met het verlof voor de partner? Ik weet dat hij na de bevalling 2 dagen kraamverlof krijgt (wettelijk). Daarnaast dacht ik dat er ook een regeling was voor de bevalling.. dat hij die tijd ook vrij krijgt (en dus geen vakantiedagen op hoeft te nemen).. maar is dat wettelijk geregeld of moet het in de cao staan? En hoe gaat dat met inleiden? Stel dat ik op maandag wordt ingeleid en ons kindje wordt op donderdag geboren.. telt dan ma/di/wo als bevalverlof en do/vrij als kraamverlof of moet hij vakantiedagen opnemen.. of iets van zorgverlof? M'n man werkt voor een Amerikaans bedrijf. Ze zijn niet zo happig op vrije dagen en qua HR is er niets in NL geregeld dus ik wil het ze zo goed mogelijk uitleggen.
Bevalling valt voor zover ik weet onder calamiteitenverlof en is wettelijk geregeld. Dus volgens mij krijgt je man gedurende de dagen van de inleiding/bevalling calamiteitenverlof en daarna nog twee dagen kraamverlof.
Als aanvulling: De duur van een kraamverlof is wettelijk 2 dagen maar kan per CAO verschillen! Nou ga ik er vanuit dat de werkgever van jouw man geen CAO heeft. Ik zou daarom contact opnemen met de HR en vragen hoe de Amerikaanse mannen het doen. Als dat in het voordeel is met het Nederlandse system zou ik dat aanhouden . Succes!
Bij ons in het bedrijf krijg je 2 dagen voor de geboorte van je kind, alles daarboven gaat van je eigen dagen af. Als je het als calamiteiten verlof opneemt gaat bij ons ook van je vakantiedagen bovenwettelijke dagen af. Wij hebben 10 extra dagen per jaar en geen CAO.
Volgens mij is het officieel 1 dag voor de bevalling en 1 dag om aangifte te doen bij het gemeentehuis. Dat zijn dus al de 2 dagen. Bij mijn man is het wel heel goed geregeld, ze hebben daar vaderschapsverlof ingevoerd, vanaf de geboorte is de vader 2 weken vrij
Ik vind het raar dat calamiteitenverlof van je eigen dagen af gaat. Dat mag alleen in een CAO of zoiets geregeld worden, dat dat kan. Calamiteitenverlof is bedoeld voor als je accuut wegmoet en dus zo snel niets anders kan regelen voor de zorg voor je kinderen/partner oid. Salaris dient gewoon te worden doorbetaald tijdens het calamiteitenverlof. Daarna ga je over in kort- of langdurig zorgverlof of neem je maar gewoon zelf vrij, afhankelijk van de situatie. Wanneer het van je eigen boventallige uren of vakantiedagen wordt ingehouden, heb je dus geen calamiteitenverlof opgenomen, maar gewoon ineens verlof gevraagd/genomen/gekregen. Daar is de regeling calamiteitenverlof niet voor bedoeld. Van de site van de overheid: Uw werknemer heeft recht op 2 werkdagen kraamverlof als zijn partner net bevallen is. Tijdens dit verlof moet u 100% van het salaris doorbetalen. Voor de bevalling en voor de aangifte kan uw werknemer ander kort verzuimverlof opnemen. Ofwel: bevallen IS. En dan nog 2 dagen. Maarre... het bedrijf heeft het niet zo op vrije dagen? Dit gaat dan om de vrije dagen die je man wil opnemen na de 2 vrije dagen aansluitend de bevalling. Die twee dagen mogen ze hem sowieso niet weigeren, evenmin als calamiteitenverlof. Je man heeft er op zich gewoon recht op. Hij heeft een x-aantal vrije dagen per jaar en die mag hij gewoon opnemen, amerikaans bedrijf of niet. Ik neem aan dat hij in Nederland werkt bij een Nederlandse vestiging en dus onder de Nederlandse wet valt? Een bedrijf moet een dringend bedrijfsbelang hebben om verlofverzoeken te mogen weigeren. Het bedrijf moet ongeveer failliet gaan en jij de enige zijn die het kan redden wil je verlof geweigerd/ingetrokken worden. En je staat redelijk sterk hoor, als je net vader bent geworden. En nee, je weet nu eenmaal niet precies wanneer dat is. Maar je kunt gerust in de planning aangeven dat je het rond die datum ongeveer verwacht...
Ow, ik zie dat ik kortdurend zorgverlof en calamiteiten verlof heb samen genomen. Kortdurend zorgverlof gaat bij ons altijd eerst af van je boventallige vakantiedagen, wat wettelijk ook volledig in orde is. Calamiteitenverlof mag de werkgever aftrekken van de vakantiedagen als de werknemer daar toestemming voor geeft, in de praktijk kan je bij ons geen uren schrijven op calamiteiten verlof waardoor mensen het moeten wegschrijven onder "speciaal verlof" en dus toestemming geven om het te laten afgaan van de 2 dagen die je als vader automatisch krijgt. Morgen PVT vergadering, heb ik een leuk puntje!!
Het is bij een doordeweekse bevalling: 1 dag voor bevalling 1 dag voor aangifte 2 dagen calamiteitenverlof Beval je in het weekend dan krijgt je man dus 1 dag minder. Beval je op vrijdag dan denk ik zelfs 2 dagen minder, omdat je calamiteitenverlof dan dus in het weekend valt lijkt me. Maandag is hij dan nog wel vrij om aangifte te doen.
Navraag bij collega's heeft opgeleverd dat wij hier dus blijkbaar onder druk gezet worden om calamiteiten verlof later alsnog als vakantie te schrijven... Ach, nog anderhalve maand en dan heb ik een andere baas...