Zwanger als je contract afloopt... en dan... ontslag?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Otje, 18 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Otje

    Otje Fanatiek lid

    10 apr 2006
    4.703
    0
    36
    Hallo,

    Ik werk nu 2 jaar bij een bedrijf. Heb er eerst gewerkt via een uitzendbureau en heb toen een jaarcontract gehad van feb. '05 tot en met jan '06. Dit contract is met ingang van 1 februari 2006 weer verlengd met 1 jaar dus loopt tot 31-1-2007. Nu ben ik zwanger en in december uitgerekend. Op de datum dat mijn contract afloopt zit ik dus nog in mijn zwangerschapsverlof als alles goed gaat. Is de werkgever dan verplicht om het contract te verlengen? Of mogen ze er ook voor kiezen om het contract niet te verlengen? Heb ik dan recht op een WW-uitkering?

    Ik heb deze vraag ook al eens gesteld op de website van Arbo-dienst en op de site van FNV maar helaas geen antwoord terug gekregen?!

    Groetjes Otje
     
  2. Amira

    Amira Actief lid

    30 jan 2006
    230
    0
    0
    Jouw contract loopt van rechtwege af. Dua als je baas wil dat je niet meer terugkomt, verlengt hij jouw contract niet. Hij kan het wel maken, helaas.
     
  3. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    Ik had hetzelfde, mijn contract liep af in maart en in februari ben ik met zwangerschapsverlof gegaan. Het contract is niet verlengd, maar tijdens je 16 weken verlof krijg je gewoon een zwangerschapsuitkering, ongeacht of je een werkgever hebt. De eerste maand heb ik de uitkering via m'n werkgever uitbetaald gekregen en nu krijg ik het rechtstreeks via UWV gestort.

    Mocht je na die 16 weken ( nog ) geen werk hebben dan kom je in aanmerking voor een ww-uitkering.
     
  4. childangel

    12 apr 2006
    23
    0
    0
    Nee hij is niet verplicht deze te verlengen. Ik had dit ook en kreeg eigenlijk ontslag in mijn bevallingstijd... heel naar allemaal en zeker als je dan te maken krijgt met UWV voor ziekte alswel ww daarna...

    Groetjes marian
     
  5. Santjes

    Santjes Lid

    18 apr 2006
    5
    0
    0
    Almere
    Ik heb sinds kort ook geen werk meer doordat mijn kontrakt niet verlengt is. Ik ben nu 16 weken zwanger en mijn werkgever wist al dat ik zwanger was ivm misselijkheid en een maand voordat mijn kontrakt afliep kwamen ze even vertellen dat ik geen verlenging kreeg. Mijn zwangerschap was natuurlijk niet de reden maar het zal best mee gespeelt hebben.


    Groetjes Sandra
     
  6. LinCtje

    LinCtje Actief lid

    27 okt 2005
    143
    0
    0
    Sales-Assistant
    Ninove (België)
    Zijn jullie in Nederland niet beschermt tegen ontslag?
    Hier in België is een werkneemster gans haar bevallingsrust + nog een 6-tal weken nadien beschermt tegen ontslag!
    Vindt het echt rot voor jullie om dit allemaal te lezen...
    Tja werkgevers denken zeker enkel aan €'s...
    Ik heb het nog vrij getroffen bij mij op't werk. Er is hier momenteel zelfs sprake van een lichte babyboom
    Sterkte ladies...
    -xxx-
     
  7. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    Volgens mij mag een werkgever je niet ontslaan als je zwanger bent, maar als je net de pech hebt dat je contract dan afloopt, dan eindigt deze van rechtswege en hoeft je werkgever dit niet te verlengen.
     
  8. Jansen

    Jansen Bekend lid

    6 nov 2005
    588
    0
    0
    Hoi Otje & anderen,

    Roep ajb niet zomaar iets terwijl je het niet 100% zeker weet wat dit soort zaken betreft.
    Een ander neemt jouw antwoord voor waar aan en handelt hier dan naar.

    Otje, het is zo dat de periode die je via het uitzendbureau bij die werkgever hebt gewerkt ook meetelt in de keten van contracten.

    De keten van contracten wil zeggen dat een werkgever je maximaal 3 contracten mag geven met een maximale duur van 36 maanden.

    In de praktijk kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je toen je via het uitzendbureau werkte eens ziek was. Je contract met het bureau wordt dan verbroken en zodra je na je ziekte weer aan het werk gaat, gaat het contract weer lopen. Jij merkt hier zelf helemaal niets van. In dat geval zou je dus op het moment dat je direct in dienst kwam bij die werkgever al twee contracten hebben gehad. Het (1e) jaarcontract wat je daar kreeg zou het derde contract in de keten zijn en daarna wordt het automatisch onbepaalde tijd.

    Zo zie je, het kan verkeren..:) Je zou bij het uitzendbureau kunnen opvragen hoeveel contracten je daar hebt gehad dan weet je wat meer.

    Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. Succes!
     
  9. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    Als de werkgever er voor kiest om het te verlengen, dan zou het inderdaad wel eens onbepaalde tijd kunnen worden. Maar hij kan er dus ook voor kiezen om het niet te verlengen en dan eindigt het contract gewoon op de einddatum.

    Ik zou ook eens bij je werkgever informeren wat je kunt verwachten.
     
  10. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
  11. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    He?
    Ik heb altijd begrepen dat het gaat om de contracten bij de werkgever (dus 36 maanden bij 1 dezelfde werkgever).
    En dat als je via een uitzendbureau werkt dat zij dan jouw werkgever zijn (dus niet het bedrijf waar je werkt).

    Of is dat allemaal verandert of zo?
     
  12. Otje

    Otje Fanatiek lid

    10 apr 2006
    4.703
    0
    36
    Hallo,

    Bedankt voor jullie reacties. Ik werk op een nogal groot bedrijf waar ongeveer 500 mensen werken. Ben bang dat het niet verlengd wordt want ze nemen zo iemand anders aan. En zeker als ik die verhalen hier zo allemaal lees. Maar ja... dan maar even de WW in. Moet eerlijk zeggen dat ik het op dat moment niet zo heel erg vindt aangezien ons kleintje dan net geboren is. We zien wel hoe het loopt.

    Ik heb net trouwens het verhaal gelezen van die link die iemand net stuurde (sorry, wist ff denaam niet). Dat was echt een lullig verhaal zeg! Moet je maar eens lezen.

    Gr Otje
     
  13. Jansen

    Jansen Bekend lid

    6 nov 2005
    588
    0
    0
    Otje,

    Wat ik hiermee wilde zeggen is dat je wellicht op dit moment al een contract voor onbepaalde tijd hebt (zonder dat jij en/of je werkgever dit weten).
    Als je nu de ww in gaat ben je ook nog gewoon verplicht te solliciteren dus daar schiet je niks mee op.
     
  14. Jansen

    Jansen Bekend lid

    6 nov 2005
    588
    0
    0
    Een (al wat langer bestaande) wet die is ingevoerd ter bescherming van de uitzendkracht/werknemer zodat zij niet eindeloos aan het lijntje gehouden kunnen worden.
    Veel werkgevers doen geen navraag over het aantal contracten als ze een uitzendkracht na een uitzendperiode in dienst nemen hoor. Niet uit nalatigheid maar omdat ze het simpelweg niet weten.
     
  15. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Weet je toevallig ook hoelang dat al bestaat?
     
  16. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    Mocht je contract niet worden verlengd, dan zou je na je bevalling altijd weer kunnen gaan solliciteren natuurlijk, maar dat is maar net wat je wilt.

    Ik heb het zelf wel gedaan en inmiddels een aantal gesprekken gehad. Deze week hoop ik meer te horen en met een beetje geluk heb ik gewoon weer een baan als mijn verlof eindigd.
     
  17. Otje

    Otje Fanatiek lid

    10 apr 2006
    4.703
    0
    36
    Hoi Jansen,

    Voor zover ik weet heb ik op dit moment gewoon een jaarcontract. Dat is getekend door mij en mijn werkgever en ingegaan op 1-2-06 tot en met 31-1-07. Ik hoop in ieder geval dat ik er kan werken tot aan mijn zwangerschapsverlof. Want de parttime banen liggen niet voor het oprapen. Morgen heb ik een gesprek op mijn werk. Ik heb me de laatste tijd iets te vaak ziek gemeld (vonden zij) en ze willen weten waarom. Nou, ze weten nog niet dat ik zwanger ben en had dat even zo willen houden totdat ik 12 weken was omdat het dan allemaal wat zeker is. Maar nu moet ik het toch morgen maar zeggen, denk ik.

    Gr Otje
     
  18. Jansen

    Jansen Bekend lid

    6 nov 2005
    588
    0
    0
    Als je via het uitzendbureau meerdere contracten hebt gehad dan kunnen ze je dus niet eens ontslaan.
    Je kunt op papier dan wel een jaarcontract hebben maar wettelijk is het dan een contract voor onbepaalde tijd.

    Ik zou dus absoluut even de moeite nemen (telefoontje) om het uit te zoeken.
     
  19. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Hoe zit dat dan met als je ziek bent geweest Jansen?
    Want daar had je het over? Begin je dan opnieuw een contract? Dus ik werk 3 maanden voor het uitzendburea en ik wordt een weekje ziek en dan begin ik weer voor 3 maanden bij het uitzendbureau.
     
  20. Lise

    Lise Fanatiek lid

    11 nov 2005
    1.343
    0
    0
    Communicatie
    Roden
    Hoi!
    Hier mijn situatie, voor wat het waard is. Vandaag heb ik een gesprek gehad met mijn manager. Ik werk via een uitzendbureau bij een gemeente. Al een behoorlijke tijd, zo'n 5 maanden, is mij nooit duidelijk gemaakt tot hoe lang mijn tijdelijke functie gaat duren. Mijn manager (vd gemeente) heeft mij op het hart gedrukt dat ik tot mijn verlof begint (begin juni) bij de gemeente kan blijven werken. Ten tijde van mijn zwangerschapsverlof moeten ze vervanging hebben (het is toch 4 maanden). Ik mag gewoon meedoen aan de sollicitatieprocedure (van mijn functie wordt nl. een vaste functie gemaakt); mocht dat op niks uitdraaien, dan heb ik mijn best gedaan. Daarnaast hoop ik, tijdens mijn bevallingsverlof in staat te zijn om naast de kleine ook andere dingen te kunnen doen; mijn intentie is nu om dan flink om me heen te gaan kijken, oftewel solliciteren naar een leuke baan (internet is dan trouwens weer ideaal, vind ik). Het enige waar ik wat onzeker van wordt is dat mijn uitzendbureau nu mijn verlof gaat aanvragen, maar mocht ik mijn huidige functie structureel niet kunnen houden, dan moet ik dus het e.e.a. zelf bij het UWV regelen (?). Aangezien het wat onzeker is, wacht ik nog even af, het kan nl. nog veel kanten op; wel behoud eigen baan, of werkloos tijdens mijn verlof, of werkloos na mijn verlos en dus (tijdelijk) WW. Dit maakt het voor mij wat onzeker, maar in de toekomst kijken kan niet, dus 'geduld is een schone zaak' slaat helaas in dit geval op mij.
    Wat ik ook een beetje wil aangeven; je kunt niet meer dan je best doen en soms is 'wat komt, dat komt' op dit moment even het enige wat je kunt. Een telefoontje naar instanties voor duidelijkheid kan je uiteindelijk zo plegen ;)

    Liefs,
    Lise
     

Deel Deze Pagina