Tja en zelfs als er spullen worden gestuurd komt het niet altijd op de juiste plek aan. Er zijn genoeg verhalen over containers die leeg worden geroofd. Helaas werkt het daar niet zoals hier...dat je gewoon dingen kunt opsturen.
Dus... we geven maar helemaal niet meer aan goede doelen omdat het wellicht ergens aan de strijkstok blijft hangen? Nee dan kunnen we beter nog eens een extra truitje kopen voor onze armetierige kledingkast... Weten we zeker dat het goed terecht komt! Dus... we maken ons er zo druk om dat we vre-se-lijk genept worden omdat live helemaal niet volledig live blijkt te zijn? Tsss... ze durven tegenwoordig wel hè, die lui van teevee... Dus... het was geen geslaagde, comfortabele tv-avond omdat we werden geconfronteerd met de realiteit van baby's die honger hebben en moeders die sterven? Nou ja zeg, beetje overdreven allemaal, slechts 1 op de 10 stierf toch? Waarom laten ze die andere 9 eigenlijk niet zien? Dus... een organisatie die ons zuurverdiende geld waar we króm voor hebben gelegen, gebruikt om lokale mensen op te leiden kan maar beter alleen spullen geven, die passen nl niet in iemands corrupte achterzak... :x :x
De beste hulp die ze kunnen krijgen is ze te leren om zich zelf te redden. Daar mag best een grote investering in worden gedaan. Het enige wat nu gedaan wordt is symptoonbestrijding en we hebben de afgelopen tientallen jaren al gezien dat dat helaas niets oplevert.
Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten toch? Ik vind het echt een bizarre gedachte om niets aan acute nood te doen omdat er kennelijk eerst een structurele oplossing moet komen. Nee, lekker dan als jij/ik toevallig degene zou zijn wiens kind nu stervende is... Had je maar moeten wachten met het krijgen van een kind tot je regering niet meer corrupt is?
Het probleem is dat je het niet kunt oplossen. Je kunt ervoor zorgen dat ze tijdelijk wat meer eten hebben, maar zonder een structurele oplossing om ze zelf te laten ontwikkelen hebben ze over een jaar weer honger, en we hebben met z'n allen niet genoeg geld om al die arme kindertje gezond groot te laten worden. Daarbij is de bevolkingsgroei in veel derde wereldlanden de laatste tientallen jaren juist explosief, om precies te zijn sinds de ontwikkelingshulp op gang is gekomen. Dus juist door onze hulp zijn er nu nog veel meer arme hongerlijdende kindertjes. Het is een moeilijke kwestie, en ik vind het hartverscheurend om eraan te denken dat er zoveel mensen het zo slecht hebben in de wereld.
Er is inderdaad veel over te zeggen maar het breekt mijn hart als ik die beelden zie, stel je voor dat je je kind niet genoeg te eten kan geven, verschrikkelijk lijkt me dat. En als je moet bevallen op een matje op de grond, zonder medische zorg. Ik denk als ik daar had moeten bevallen het ook niet allemaal zo goed afgelopen was. Brrrr....
Helaas helemaal waar! Heb ook echt zitten janken en gelijk mijn meisjes een dikke knuffel gegeven en zooooooo blij dat ik en hun hier lekker in ons kikkerlandje zijn geboren.. Het is gewoon zo triest dat zulke landen van die corrupte regeringen hebben, dat je er wel geld in kan blijven pompen. Het komt, jammer genoeg, nooit allemaal aan op de juiste plaatsen. Daarom zou ik liever zien, dat je spullen kan doneren...geld komt niet aan. Laat me hier liever voor 100 euro vaccinaties kopen en dat opsturen. Dan weet ik dat ik vaccinaties heb gekocht. Laat me pakketten kopen met sterriele spullen, operatie benodigdheden, flessen water etc.... Maar echt, ik dank wie dan ook op mijn blote knietjes dat ik hier woon, want heb 2 bevallingen gehad die in een keizersnee zijn geeindigd en die had ik, en de meisjes, daar niet overleeft....
Er moet worden geïnvesteerd in gezondheidszorg en in opleiding. Hoe langer meisjes naar school gaan, hoe later zij kinderen krijgen en hoe minder kinderen zij krijgen, en dat is echt structureel. Intussen kan ik het niet over m'n hart verkrijgen om geen noodhulp te verlenen, want niet iedereen kan wachten op een structurele oplossing.
Ik ben overigens zelf in een ontwikkelingsland geboren, en dank mijn ouders dan ook zeer dat ik hierheen ben gehaald! Als dat niet was gebeurd had ik nu ook niet meer geleefd (waren zelfs al bang dat ik de vlucht niet zou overleven zo ondervoed was ik) Wat Bri zegt ben ik het mee eens, die meisjes daar moeten idd opgeleid worden, zo komen ze ook in betere kringen enz enz.
Ik kwam dit pakje tegen, is dit wat je bedoelt? Feetje - babykleding maat 44 t/m maat 86 verkrijgbaar bij Boetiek Baloe kinderkleding!
Zie dat het een hele discussie aan t worden is. Nou mij boeit t niet wat iedereen vind! Ik ben donateur geworden! Ik heb zo moeten huilen, en wilde al veel langer iets geven aan een goed doel...voor mij was het na deze uitzending helemaal duidelijk dat ik voor dit goede doel ga! Jeetje moet er niet aan denken....
Cordaid is in die zin anders dan andere organisaties. Zij werken via het BPF-systeem. Beloning naar prestatie fonds. Zij leren de lokale mensen en leiden hun op tot de benodigden wat ze nodig hebben. Ook geven zij pas geld als er een prestatie wordt geleverd duus er wordt wel degelijk een goed systeem opgebouwd
hoi , is er eigenlijk al een kindje geboren bij annemiek en guido ? iemand die dit weet ? liefs edith mama van mees*