Hey meiden, Zat net ff met man lief te discusieren over het verschil tussen een Huwelijk en het Geregistreerd partnerschap. Ik wil namelijk ooit graag trouwen maar hij niet, hij wilt wel een geregistreerd partnerschap zodat we wettelijk gezien alles wel goed geregeld hebben ... Zoals ik op internet kan lezen is er geen verschil tussen deze twee maar toch vraag ik me af of ik dat goed gelezen hebt ... Want als er geen verschil tussen zit waarom bestaan er dan die twee dingen ?? Mijn wens is gewoon om te trouwen, gewoon een meisjes droom die ik altijd al heb gehad, ik kan niet aan zijn hoofd bij brengen dat dit veel voor mij zou betekenen .. Hij wilt best geregistreerd partnerschap maar absoluut geen huwelijk ... Heeft iemand miss verstand van dit soort zaken en kan mij het verschil uit leggen ? ( als dat er al is )
Het is gelijk aan elkaar op 1 ding na, de man moet (bij een kindje opkomst) nog wel het kind erkennen. Waarom het bestaat is volgens mij uit de tijd dat het homohuwelijk nog niet toegestaan was. Wij hebben ook geregistreerd partnerschap omdat ik perse niet wil trouwen.
een partnerschap is in ieder geval goedkoper maar om van elkaar af te komen( mocht dat het ooit het geval zijn) gelden dezelfde regels...
Oke, dan heeft die mafkees dus gelijk en zit er helaas geen huwelijk in voor ons .. Ach ja we houden van elkaar en dat is het belangrijkst.
Nichtje van manlief heeft ook geregistreed patnerschap, maar die heeft niet hoeven erkennen voor de geboorte
er is nog hoop chantal, mijn vent wilde ook nooit trouwen en ik ben dit jaar 3 jaar getrouwd ik heb 17 jaar verkering gehad
Erkenning Bij een geregistreerde partnerschap ontstaan door de geboorte van een kind alleen familierechtelijke betrekkingen tussen moeder en kind. Om familierechtelijke betrekkingen met de mannelijke partner van de moeder tot stand te brengen, moet hij het kind erkennen. Pas dan is hij vader in de zin van de wet. De man kan het kind al erkennen voordat het wordt geboren. De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt dan een akte van erkenning op. Erkenning kan ook plaatsvinden bij de notaris met een notariële akte. Vindt erkenning niet vóór de geboorte plaats, dan kan de man het kind bij de geboorte-aangifte erkennen, of op een later moment. Ook dit gebeurt meestal bij de ambtenaar van de burgerlijke stand.
edit: Erkenning Bij een geregistreerde partnerschap ontstaan door de geboorte van een kind alleen familierechtelijke betrekkingen tussen moeder en kind. Om familierechtelijke betrekkingen met de mannelijke partner van de moeder tot stand te brengen, moet hij het kind erkennen. Pas dan is hij vader in de zin van de wet. De man kan het kind al erkennen voordat het wordt geboren. De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt dan een akte van erkenning op. Erkenning kan ook plaatsvinden bij de notaris met een notariële akte. Vindt erkenning niet vóór de geboorte plaats, dan kan de man het kind bij de geboorte-aangifte erkennen, of op een later moment. Ook dit gebeurt meestal bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. geregistreerd partnerschap
Ik zal altijd blijven hopen en denk dat een Huwelijk idd ( mede door het feestje ) duurder is als geregistreerd partnerschap ..
er zit nog een verschil in stel voor je hebt een geregisteerd partnerschap en je gaat scheiden hoeft jou man niets voor je te betalen met een huwelijk dus wel.
nee dat klopt indd niet bij dit zal ie ook moeten betalen maar je kunt tegenwoordig alles goed vastleggen en op papier zetten dat alles wat van hem is van hem blijft en alles wat van jou is van jou blijft
Als je niets hebt geregeld (huwelijk/geregistreerd partnerschap) is het naast de erkenning ook van belang voor de vader om ouderlijk gezag aan te vragen. Anders heb je als vader geen rechten bij het stuklopen van de relatie en je mag ook niet als wettelijk vertegenwoordiger van het kind optreden. Overigens moet je bij een geregistreerd partnerschap nog wel je kind erkennen. Ouderlijk gezag heb je wel automatisch. Wij gaan wel ooit trouwen. Waarschijnlijk over een jaartje of vijf. Maar om toch eea te regelen zijn we vorige week naar de notaris geweest voor een samenlevingscontract en twee testamenten. Kostte ons 400 euro. Sowieso verstandig om dat te regelen, mocht je niet getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben.
Mijn oma is een jaar of 6 geleden een geregistreerd partnerschap aangegaan. Ze hadden daarna gewoon een feest gegeven Dus dat kan natuurlijk ook! Ze zagen er ook allebei heel netjes uit, vond het net een bruiloft. En wij zagen er ook extra netjes uit. Enige wat miste waren de bloemstukjes.
wij hebben ook geregistreerd partnerschap gedaan omdat alles makkelijker werd ivm dat ik toen zwanger was en we een samenlevings contract hadden. anders betaal je heel veel omdat je dan ook nog naar de notaris moet enz. dus ook veel geregel. we zijn smorgens gegaan samen met 4 getuigen. het is echt bijna hetzelfde als trouwen alleen als je dan nog eens wilt trouwen dan kan dat en ook alles heel officieel. je kunt ook bedenken om smorgens te gaan trouwen (gratis) maar dan is het snel klaar en dan is het niet zo officieel met dat de ambtenaar van alles vertelt enzo. en wil je dit ooit wel maar nu nog niet dan kun je dat niet meer doen omdat je al getrouwd bent en dus wel met geregistreerd partnerschap. geregistrrerd partnerschap is dus nog van de homohuwelijken enzo. maar ze mogen nu ook trouwen. voor ons is het die keuze geworden omdat we dus ooit nog echt willen trouwen. al heb ik nu wel een ring met tekst erin datum en naam en als ze me vragen dan ben ik getrouwd en is het mn man. zow haha hoop dat je het een beetje snapt.
Wat een groot nadeel is van geregistreerd partnerschap ten opzichte van een huwelijk is dat de partnerschapsakte niet internationaal erkent wordt. Dus voor sommige landen zijn jullie dan niet getrouwd, ook als je dit later dan toch nog om zou willen zetten in een huwelijk blijft de orginele akte (de partnerschapsakte dus) gelden. En je zou dan eerst deze akte moeten laten ontbinden, dus voor een rechter verklaren dat jullie relatie duurzaam is ontwricht voordat je kan gaan trouwen.
er is nog een verschil, bij een huwelijk regel je de scheiding via de rechtbank en bij een geregistreerd partnerschap via de notaris (dus aanzienlijk goedkoper). homostellen kunnen niet trouwen maar zij gaan een geregistreerd partnerschap aan daar is dit voor gemaakt! wij hebben nu ruim 2 jaar een geregistreerd partnerschap en vind het zo goed geregeld!