Lieve meiden, Ik wil hier graag mijn verhaal doen. Ik ben nu 18 weken zwanger en de eerste 14 weken ben ik heel misselijk geweest. Kwamen ze erachter dat ik laag en achter liggende placenta heb, en hierdoor ook licht bloedverlies had. Hier heb ik ook een uitstrijkje gehad en kreeg afgelopen week de uitslag. PAP3B: ernstige afwijking van de cellen. Een behandeling is vaak noodzakelijk. Een jaar geleden had ik PAP1: normale en goede uitslag ivm iui behandelingen. Ik ben echt heel erg geschrokken van dit nieuws en weet ook niet wat ik hier nou precies van moet denken. Ik krijg dinsdag een colposcopie zonder bioptie omdat ze liever niet aan de baarmoedermond willen komen. Ik hoop dat er meiden zijn die mij wat geruster kunnen maken ik ben als de dood dat het kanker blijkt te zijn en hier nooit meer vanaf kom. Ik hoop op mensen met ervaring hiermee. Groetjes Alley
Hoi, Schrikken he! Hier ook een pap 3a2 gehad. In 2015...bij biopt bleek het ernstiger dan het in eerste instantie leek. Er waren hier tumorcellen gevonden. Ik heb hiervoor een lysexcisie ondergaan. Na een week al telefoon. ..er was nog een behandeling nodig. Wederom een lysexcisie ondergaan. Uiteindelijk bleek dat voldoende, nu al 2 goede uitstrijkjes gehad én zwanger. Je kunt idd een behandeling nodig hebben maar maak je niet al te druk. In 99% van de gevallen ben je ruim op tijd om het weer normaal te krijgen. Dit kan na je zwangerschap nog hoor...baarmoeder halskanker gaat heel langzaam en nu is het ws een voorstadium en nog geen kanker. Veel sterkte!
Ik heb pap3b cin3 gehad. En bij de bioptie zeiden ze dat ze de uitslag niet af wilden wachten maar dat ik met spoed een lisexicie moest. Ik heb 1 x een lisexisie gehad en daarna 2 jaar steeds goede uitstrijkjes. Nu hoef ik niet meer terug te komen maar kan ik gewoon mee doen met het bevolkingsonderzoek. Ik snap dat je geschrokken bent van deze uitslag. Ik was eerst ook behoorlijk geschrokken. Helemaal dat ik met spoed een lisexicie moest. Maar achteraf viel het allemaal mee. De slechte cellen groeien heel langzaam dus je kunt je best na de zwangerschap laten behandelen
Ijsje82: jeetje heftig zeg. Zeker als er dan ook nog spoed achter zit. Ja ik ben benieuwd wat ze dus gaan zeggen dinsdag bij de coloscopie. Ik weet dat ik waarschijnlijk niet behandeld kan worden als ik zwanger ben maar ik wil ook liever niet zo lang nog wachten want ik wil ook niet dat het erger word. In een jaar tijd van pap1 naar pap3b vind ik niet zomaar iets, ik hoop dat ze daar een verklaring voor kunnen geven.
Een zwangerschap kan de uitslag beinvloeden. Ik ben in mn zwschap, ivm klachten, ook doorgestuurd naar de gyn. omdat ik pap 3a had. De gyn verbaasde zich dat mn huisarts het uitstrijkje deed, omdat het tijdens zwschap niet betrouwbaar is. Kreeg toevallig ook een oproep van het bevolkingsonderzoek, waarin ook aangegeven stond dat je 6 mnd na je zwschap opnieuw opgeroepen wordt. Ik ben inmiddels bevallen en laat over een paar maanden een nieuw uitstrijkje doen. Zou het laten rusten en wachten tot na je zwschap. Dan is er niets wat het een en ander kan beinvloeden. Mn gyn zei ook: Als je met zo'n uitslag niets doet, duurt het nog jaren voordat het kanker kan worden. Geen zorgen maken hoor! Is niet nodig...
Wil je zeker geen valse hoop geven hoor maar een uitstrijkje tijdens de zwangerschap kan toch een verkeerde uitslag geven? Ik dacht dat eens gelezen te hebben maar kan het mis hebben. Hoe dan ook, sterkte met het vervolg!
Hier precies hetzelfde; pap3b, daarna cin3. Daar heb ik een behandeling voor gehad. Dit was denk ik 8 jaar geleden. Sindsdien alleen maar goede uitstrijkjes.
Ja ik heb dus ook gehoord dat het heel erg kan afwijken als je zwanger bent. Ik ga dit dan ook maar bespreken met de gyn die dit onderzoek gaat doen dinsdag. Maar ik durf natuurlijk nergens meer op te hopen.
Uitstrijkje is tijdens zwangerschap veel moeilijker te beoordelen. Niet dat ze compleet verkeerd zitten, maar binnnen een jaar van pap1 naar 3b is vrij bijzonder. Probeer niet gelijk het ergste te denken. al weet ik uit ervaring dat dat moeilijk is
Mijn huisarts vroeg of ik zwanger zou kunnen zijn want anders zou het uitstrijkje niet doorgaan omdat het een andere uitslag kon geven.
Ja meiden het blijft raar en ik vind het heel moeilijk om positief te blijven zeker omdat ik nu zwanger ben. Ik vraag me alleen af wat de gyn met die colposcopie wil vaststellen zonder dat ze een bioptie gaan doen. Heeft iemand daar misschien een idee over?
Ze kunnen aan de verkleuring van de baarmoedermond wel een idee krijgen van hoe gevorderd de afwijking is. Stel, het is erg extreem, dan kunnen ze toch overwegen om actie te ondernemen. Maar meestal, ook met een pap3b, kun je eerst gewoon bevallen. Maar het kan dus ook heel goed anderom zijn, dat er dus amper afwijking te zien is. Dit omdat een uitstrijkje gewoon veel moeilijker te beoordelen is tijdens zwangerschap. Dan kun je zonder zorgen de tweede helft van je zeanger schap in.
Okee dat schept al veel duidelijkheid. Maar als ik het goed begrijp is een gevorderde afwijking nog steeds geen kanker?
Nee, absoluut niet! Sterker nog, de kans dat je echt baarmoederhalskanker ontwikkelt is zeer klein. Ik had pap 3A en CIN3 en heb een conisatie gehad. De gyn vertelde toen dat deze afwijkende cellen zich meestal niet ontwikkelen tot kanker, maar ja je kan geen risico nemen en de cellen moeten daarom weg.
Bedankt meiden ik voel me echt een stuk geruster. Alhoewel ik me vandaag toch best zenuwachtig voel voor morgenochtend. Ik moet om 09:00 uur in het ziekenhuis zijn voor de colposcopie dus ik ben heel benieuwd. Ik zal morgen laten weten wat ze zeiden.
vanmorgen heb ik de colposcopie gehad opzich viel het onderzoek zelf reuze mee. wel was al vrij snel duidelijk dat mijn baarmoedermond heel erg gevoelig was deze ging door het vloeistof vrij snel bloeden. de gyn heeft gekeken naar het afwijkende gedeelte en vond het toch moeilijk te beoordelen aangezien mijn zwangerschap een verkeerd beeld kan schetsen. ze denken toch aan een CIN 2 maar dit zou beter of slechter kunnen uitvallen maar wederom kreeg ik te horen dat ze het moeilijk vonden om het te beoordelen. een bioptie wilde ze liever niet doen maar ze gaf wel aan dat als ze toch twijfelde ze dat wel gelijk had gedaan. wat ze nu gaan doen is even overleggen met een andere gyn die kan de foto beoordelen en als die hetzelfde zegt dat willen ze met 32 weken zwangerschap nog een keer kijken. ik krijg over een week een telefoontje van de gyn die mij nu heeft behandeld ik ben benieuwd wat jullie van dit verhaal vinden?
Dat klinkt als een goed 'behandeltraject'. Ik zou mij als ik jou was ook echt nog niet druk maken hierover. Ze gaan met 32 wkn nog een keertje kijken en daarna een x-aantal weken na de bevalling gok ik. Ze zullen dan ook 6 maanden na je bevalling een nieuw uitstrijkje willen doen en wellicht dat het dan weer helemaal anders is. Ps: de gevoelige baarmoedermond is ook super logisch tijdens zwangerschap maar ook daarbuiten kan dat normaal zijn. Mijn baarmoedermond bloedt ook heel snel, buiten zwangerschap om maar is verder niks mee aan de hand.