Nieuwe berekening WAZO per 1 juni

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Mariken81, 24 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mariken81

Mariken81 Nieuw lid

24 mei 2013
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV-medewerker,

Ik zit momenteel zonder werk, ben bijna 4 maanden zwanger en heb tijdelijk werk gevonden voor de periode juli t/m 5 september op basis van een oproepcontract. Ik ben 10 november uitgerekend, dus val dan net binnen de 10-weken grens om aanspraak te kunnen maken op de WAZO-uitkering. Ik weet nog niet of ik 6 of 4 weken van tevoren mijn uitkering wil laten ingaan.

Nu is het zo dat ik ogv mijn oproepcontract de maand achteraf betaald krijg. Dus mijn salaris over de maand juli krijg ik in augustus uitbetaald (ergens rond de 23e), over augustus in september en de resterende dagen over september in oktober.

Mijn vraag is nu als volgt: wordt volgens de nieuwe WAZO-berekening al mijn loon van het oproepcontract meegenomen voor het berekenen van het gemiddelde jaarloon? Als ik de WAZO ga aanvragen heb ik nl nog niet al mijn geld gehad...

En dan nog een vraag: stel, ik vind naast dit oproepcontract nog ander tijdelijk werk voor de zomermaanden. Als ik ogv dat andere contract ook in aanmerking kom voor de WAZO-uitkering, hoe wordt hier dan mee omgegaan? Kan ik dan ogv beide contracten de WAZO aanvragen? En hoe wordt mijn uitkering dan berekend? Worden beide contracten dan gemiddeld?

Alvast bedankt!
    Groetjes

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mariken81,

UWV berekend de hoogte van je zwangerschaps- en bevallingsuitkering over het inkomen van 1 jaar voor de ingangsdatum van je verlof.
    UWV is nog in overleg met sociale zaken over de uitvoeringsregels van deze wetgeving.
    De regels voor een “uitzonderingssituatie” zoals die van jou kan ik dus nog niet geven.

Elke werkgever waar je een dienstverband hebt in de periode voor je verlof vraagt afzonderlijk een zwangerschapsuitkering voor je aan.
    Elke afzonderlijke uitkering wordt gebaseerd op het inkomen dat je uit dat dienstverband hebt ontvangen.

Hier vind je een aantal sollicitatietips van UWV.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en veel succes bij je sollicitaties.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina