Hoi allemaal Ik zou graag eens willen weten wat jullie vinden van het programma schooltv De Buitendienst. Dit is de vervanger van het oude 'nieuwe uit de natuur'. Blijkbaar was dat niet stoer genoeg meer want 1,5 jaar geleden vervingen ze het door dit programma. Gepresenteerd door 2 jonge jongens die allerlei rare onderwerpen aansnijden om dan van te leren. Het is mij meteen al in het verkeerde keelgat geschoten. Ben zelf leerkracht voor groep 5 en dus ben ik vorig schooljaar begonnen met dit te kijken. Bizarre onderwerpen kwamen toen al voorbij; zoals het slachten van een koe, dit lieten ze heel gedetailleerd zien allemaal. De kinderen vonden het heel naar en durfden niet te kijken. In groep 5 zijn ze 8/9 jaar. Ik kreeg een klacht van ouder en omdat ik zelf ook van mening was dat ik het programma niet geschikt vond ben ik weer teruggegaan naar het vertrouwde huisje boompje beestje met de kids. Nu zit mn oudste zelf in groep 5 en zij kijken het dus nog wel. Al vanaf begin dit schooljaar komt ze thuis met vreemde verhalen. Ze is vrij nuchter van aard en dus wilde ik het eerst aankijken en niet meteen na de eerste klacht naar school stappen. Maar gisteren had ze het er weer over; volgens haar lieten ze in de aflevering van gisteren zien: "Hoe panda's seksen" en iets met otters "daar werd gewoon een piemel afgesneden en daarna sneden ze de buik open en gingen ze het hart eruit halen". Ik voelde me zo boos worden, maar ja het was vrijdagmiddag. Ik ga maandag naar school en ga dit bespreken. Vind het echt belachelijk dat kinderen dit meekrijgen vanuit school terwijl je daar zelf dan geen vat op hebt. Maar ik vind het ook schandalig dat de makers van dit programma dit goedkeuren en er dan bij zetten groep 5... Wat zijn jullie ervaringen ?
Mijn 8 jarige kent het programma wel, maar vindt het niet leuk. Op school kijken ze geen tv programma's alleen soms klokhuis als het bij het onderwerp past waarover ze werken.
Wij zagen dit pas ook voorbij komen op Zapp geloof ik. Ik wist niet dat de Buitendienst Nieuws uit de natuur had vervangen. Dat met die otter zagen wij ook en wij hebben weggezapt. Ik vind het ook achterlijk dat ze zoiets op school zouden laten zien. Heb je ook al een klacht bij Zapp neer gelegd?
Inmiddels besproken met vervangend directeur. Ze was een goed luisterend oor en was het met me eens en zou het zeker in de midden- en bovenbouw gaan bespreken Ik ga ws ook nog een klacht bij Zapp neerleggen
Daar zou mijn dochter ook heel erg gevoelig voor zijn...hier heeft ze soms al moeite met nieuwsbegrip. Vooral toen met het Zika virus... daar werd ze heel erg bang van.
Heel goed dat je een klacht gaat indienen. Mijn zoontje vindt het soms heel interessant, maar dan ineens komt er weer zo'n raar onderwerp aan bod en durft ie gewoon niet te kijken. Snap het ook niet, waar is het voor nodig?
Wij zaten dus net te kijken en toen kwam er weer zo'n stuk over die koeien. Zokn kon net op tijd weg kijken. Heb je al iets gehoord van Zapp? Ik heb het net ook op Twitter gegooid.
Ik zou het niet kunnen waarderen. Mijn zoon is 7 en zit in groep 3 dus kijken hier (nog) niet naar. Ze kijken wel naar korte filmpjes maar dan gaat het meer over een thema waar ze op dat moment mee bezig zijn. Afgelopen week bv over gebouwen.
Ja onze oudste kijkt het ook op school ( 8 en in groep 5 ) maar hij vindt het allemaal maar erg interessant. Hij heeft het er wel elke keer over.
Hier wordt het door de klas (groep 5) als erg spannend, leuk en interessant beschouwd. Al begrijp ik best dat het voor sommige kinderen heftig zou kunnen zijn (nieuws uit de natuur was wat dat betreft zeker een betere optie in mijn ogen!). Huisje boompje beestje vind ik zelf over het algemeen echt vrij kinderlijk.. Helemaal prima, maar onze 8-jarige keek dat ruim 2 jaar terug al bijv. En onze 5-jarige kijkt het nu vaak thuis online. Die heeft soms iets extra uitleg nodig, maar ze begrijpt het over het algemeen prima.
Bij onze Kids kijken ze het wel. Ook nieuwsbegrippen. Mijn dochter zit in groep 5 en is 8. Sommige Dingen vind ze heftig maar ze mogen van mijn best weten waar hun eten vandaan komt Inc slachten. Ze vind het erg interessant Onderbouw groep 3 en roep 4 kijkt huisje, boompje, beestje en groep 4 ook al nieuwsbegrippen.
Generaties kinderen zijn opgegroeid met het feit dat er bij hun thuis dieren werden dood gemaakt en opgegeten. Daar is hen ook niks van overkomen. Tegenwoordig wordt alles weggehouden en hebben mensen geen besef meer van waar bijvoorbeeld hun eten vandaan komt of hoe dat gemaakt wordt.
Nou sorry hoor maar ze lieten wel erg explicite beelden zien. Ik kan daar zelf al slecht tegen en nee ik vind het niet nodig dat mijn 6 jarige daar al mee geconfronteerd wordt. Ik wil dat zolang het kan hij onschuldig op kan groeien. Er is al genoeg rotzooi en ellende te vinden op internet waar ze straks makkelijk toegang tot hebben.
Dat is waar, maar dat neemt niet weg dat ouders ook het recht hebben km zelf keuzes te maken voor hun kinderen. Mijn kinderen weten waar hun vlees vandaan komt, omdat ik het vertel. Nou ja, de jongste zal het nog niet helemaal beseffen. Maar de oudste echt wel. Ik heb daar geen enkele moeite mee om 's middags op de kinderboerderij een koe te knuffelen met ze en 's avonds uit te leggen hoe onze gehaktbal tot stand is gekomen. Daarbij schuw ik het ook niet om uit te leggen dat een koe wordt doodgemaakt doordat er een pin in zijn kop wordt geschoten en dat de dode koe daarna in stukken wordt gesneden en dat bepaalde stukken door een gehaktmolen gaan. Ik ken mijn zoon, ik weet dat hij dat aankan. En ik vind inderdaad ook dat kinderen dat gewoon moeten / mogen weten. Maar ik zal hem voorlopig nog niet de beelden laten zien. Dat vind ik voor hem nog te heftig. Ik zou dus ook niet blij zijn als de school dat nu ineens wel zou laten zien. Ik vind dat je daar als school ook wat voorzichtiger mee om moet gaan. Je kunt dit soort informatie ook geven door het te vertellen. Als je organen wilt laten zien, zijn er prachtige animaties. Je hoeft daarvoor niet te filmen hoe een otter wordt opengesneden. Als ouders vinden dat hun kind dat wat plastischer moet zien, kunnen ze die filmpjes ook zelf opzoeken voor hun kind. Zo houd je voor iedere ouder heel wat meer keuzevrijheid over!
Ik ken het programma en kijk het regelmatig met mijn klas (groep 4), omdat huisje boompje beestje soms wat te simpel is. Maar ik kijk vooraf de aflevering en selecteer op onderwerp en kijk dan of het past bij de les. Dat wat jij vertelt ben ik (gelukkig!) nog niet tegengekomen, maar schrik er ook van. De afleveringen die ik wel heb gezien, zijn heel leuk.