Nieuwe carrière onderwijsassistent

Discussie in 'De lounge' gestart door Smurf79, 15 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Smurf79

Smurf79 Actief lid

5 mrt 2015
    163
    54
    28
    haha dat is waar zal mijn onzekerheid wel zijn om in iets nieuws te stappen :o:

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Dat leer je inderdaad tijdens de opleiding! :)

3. Claprose

Claprose Actief lid

9 jun 2020
    289
    490
    63
    Vrouw
    Dat is niet vreemd. Ik wil je alleen wel meegeven dat onder je opleidingsniveau een opleiding gaan volgen soms ook kan zorgen voor frustratie. Denk aan bijvoorbeeld samenwerking. Als je al op bachelorniveau zit, kan het echt een uitdaging worden om samen te werken aan opdrachten met een persoon die op vmbo-niveau of mbo 2/3 werkt en denkt en elkaar te begrijpen. Je bent anders opgeleid. Niet beter of slechter dan een ander, maar spreek je elkaars taal? Jij zal dan waarschijnlijk degene moeten zijn die moet "zakken" om een ander je wellicht niet bijhoudt maar je wel samen iets moet neerzetten op gelijkwaardig niveau.
    Begrijp me niet verkeerd; opleidingsniveau is uiteindelijk niet wat iemand waardevol maakt. Integendeel.

Zulema en Syane vinden dit leuk.
  4. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.057
    14.779
    113
    Vrouw
    Wat voor werk doe je nu?

Ik heb 20/25 jaar geleden een aantal jaren als onderwijsassistent gewerkt. Daarna ben ik al die tijd thuis geweest voor de kinderen.
    Vorig schooljaar ben ik een aantal maanden ingevallen op de school waar mijn kinderen zitten. Toen daar een van de onderwijsassistenten met zwangerschapsverlof ging.
    Mijn werkzaamheden waren: vooral RT werk, leestoetsen afnemen. (AVI en DMT), pleinwacht lopen, kopieerwerk, knipwerk etc.
    De sluiting van de scholen door corona viel midden in de periode, dus was alles anders dan normaal.
    Hier op school maken de onderwijsassistentes zelf de zorgplannen bij het RT werk.
    Ik vond het heel leuk om te doen, afwisselend.
    Ik ben absoluut niet van plan om ook maar een keer voor een hele klas te staan. Moet er echt niet aan denken. Geef mij maar kinderen alleen of in kleine groepjes om mee te werken. Dat vind ik superleuk!

5. Anoukskie

Anoukskie Fanatiek lid

18 okt 2016
    2.476
    885
    113
    Ik werk zelf als onderwijsassistent, en vind het echt geweldig.
    Ik heb de mbo opleiding onderwijsassistent niveau 4 gevolgd.

Inmiddels is dat wel een hele tijd geleden. Na mijn opleiding heb ik eerst een periode op de buitenschoolse opvang gewerkt, tot er wat meer geld beschikbaar kwam in het onderwijs. Ik werk nu bijna 3 jaar op een basisschool.

6. Smurf79

Smurf79 Actief lid

5 mrt 2015
    163
    54
    28
    Bedankt voor alle reactie en wat wordt gezegd op niveau een opleiding volgen is wel een goed punt.

Op dit moment zit ik al ruim een jaar thuis, in de WIA Ik heb altijd in financiële functies gewerkt. Maar heb geen zin meer om de hele dag achter de computer te zitten.

Mop81 vindt dit leuk.
  7. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Nou dat soort klusjes doen de leerlingen bij ons.
    Hier werken ze met groepjes kinderen en staan soms ook alleen voor de klas als er iemand ziek is.

8. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.637
    1.443
    113
    Ik wil ook heel graag iets met het onderwijs doen. Alleen de pabo opleiding vind ik best lang duren. Zij-instroom zit constant vol in onze plaats, dus daar kan je bijna niet aan beginnen. Dus reguliere (verkorte pabo). Alleen ik zou ook niet een hele klas willen draaien. Het liefst wil ik RT werk doen ofzo, met kleine groepjes kinderen. Maarja ook daar een pabo opleiding voor nodig dus.

9. Smurf79

Smurf79 Actief lid

5 mrt 2015
    163
    54
    28
    Ik vind het ook fijn om met kleine groepjes te werken. Ik vond leesmoeder geweldig maar ik vind het wel belangrijk om kinderen van verschillende niveau’s te helpen.

10. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.637
    1.443
    113
    Ja leesmoeder ben ik ook geweest, vond ik ook leuk. En nu maar overblijfmoeder 1 dag bij gebrek aan wat anders haha

11. Smurf79

Smurf79 Actief lid

5 mrt 2015
    163
    54
    28
    Dat hebben wij niet, hier hebben ze continuerooster.

12. MinnieMouse94

MinnieMouse94 Niet meer actief

Ik werk als onderwijsassistent, doe voornamelijk rt werk. Herken het kopiëren knippen en lamineren echt niet, dat doe ik nooit. Ik draai gewoon een rooster waarbij ik dus één of meerdere leerlingen op vaste tijden zie en begeleid. We hebben ook nog een andere onderwijsassistent rondlopen, zij ondersteunt in de klas zelf.

Deel Deze Pagina