Omroep Brabant: Illegale kinderopvang Asten gesloten na GGD-inspectie Is vlakbij mij. Ik las dus dat het een illegale was en dat het personeel niet gekwalificeerd was enzo. Op last van de GGd gesloten. Ik denk dat je als ouder toch wel nagaat of men alle benodigde papieren heeft of niet? Tenminste dat zou ik doen. Of de ouders moeten met de handen in het haar hebben gezeten qua oppasmogelijkheden vanwege werk enzo. Maar dan zou ik nog eerst gekeken hebben of een familielid of vriendin of zo niet kon oppassen. Die ouders moeten dus nu ineens hard op zoek naar iets anders. Zit je wel met je handen in het haar lijkt me. Heb er gemengde gevoelens bij qua erg of niet.
Ja dat wel. Zou mijn kinderen niet achter willen laten waar het niet in orde is. Maar vind het ook sneu eigenlijk voor die kinderen. Die worden nu weer van hot naar haar gesleept waarschijnlijk voor opvang. En je weet niet of ze iets opgelopen hebben, en of er wel naar behoren mee is omgegaan zeg maar.
kinderen zijn beter af op een ander kinderdagverblijf, eentje die wel goedgekeurd is door de GGD, dan maar heen en weer slepen. nee ik vind het in alle opzichten goed dat het gecontroleerd is en ook dat er adequaat gehandeld wordt
Raar, want ik denk niet dat dit KDV in die lijst staat van de belastingdienst voor dat ene nummer (weet even niet hoe het heet ). Dus die mensen kunnen dan toch geen toeslag ontvangen?
Nee lijkt me ook niet van de toeslag. Neem aan dat de belastingdienst dat wel controleert. Uiteindelijk zijn de kids toch beter af ja. Was eigenlijk ook wel benieuwd of er mensen van hier bij zitten.
Beste mensen, Mijn kinderen gaan al enige tijd naar het betreffende kinderdagverblijf. Ten eerste wil ik een groot misverstand uit de weg helpen, n.l. dat het hier geen kinderdagverblijf betreft maar een oppasmoeder die vol overgave en toewijding voor enkele kinderen zorgt. Het personeel waarover in de berichtgeving wordt gesproken betreft haar behulpzame kinderen (2 oudste 16 en 18 jaar) en de buurvrouw die af en toe helpt. De kinderen verblijven in een ruimte die fantastisch is ingericht voor de kinderen (volop speelgoed, ruimte, stoeltjes, e.d.). Verder is er een grote tuin waar onze kinderen met veel plezier kunnen spelen. De oppasmoeder heeft zelf 4 kinderen en het is haar grote passie om met kinderen om te gaan, het betekent alles voor haar. Wij hebben zeer bewust gekozen om onze kinderen hier onder te brengen omdat we er 200% van overtuigd zijn dat ze er op een perfecte plaats zitten en er heel erg goed voor ze wordt gezorgd. Mijn kinderen hebben het hier super naar hun zin aangezien hier een huislijke sfeer hangt. De berichtgeving dat de kinderen niets is overkomen is dan ook absurd. De futiliteiten waarover de GGD valt betreffen o.a. een hangend kabeltje van een radio en een (zeer moeilijk) opklimbare kast wat een gevaar zou zijn. Als deze ruimte niet veilig is dan is elk woonhuis in Nederland een gevaar voor kinderen. De reden waarom er per direct geen kinderen opgevangen mogen worden is me dan ook totaal onduidelijk, het feit dat er zon ruchtbaarheid aan wordt gegeven al helemaal. De oppasmoeder en haar gezin wordt hier groot onrecht aangedaan en als je niet beter weet zou je verwachten dat hier grote wanpraktijken plaatsvinden in dit illegale kinderdagverblijf. Het tegengestelde is waar, ik en mijn vrouw zijn altijd ontzettend tevreden geweest over de wijze van opvang en zijn diep bedroefd dat het zo moet eindigen. Naar onze mening is er geen betere plek waar onze kinderen terecht kunnen als daar. Als er geen nieuws is kun je altijd nieuws verzinnen zeg ik maar Groet, Papa uit Asten
"Volgens wethouder Jac Huijsmans had het adres geen vergunning om zo'n grote groep kinderen op te vangen. "De beheerders zeggen dat ze zelf niet wisten dat ze daar een vergunning voor moesten hebben." Ja sorry, maar dit zegt het toch? Teveel kinderen in de opvang door ongekwalificeerde mensen en geen vergunning en niet eens weten hoe de regels voor de kinderopvang zijn. Noem het maar futiliteiten, de regels die zijn opgesteld voor de kinderopvang om al onze kinderen een veilige omgeving te garanderen. Ik snap dat het vervelend is voor jullie papa uit Asten maar als het echt zo'n gorede opvang is, gaat die mevrouw als de sodemieter de administratieve zaakjes op orde brengen zodat ze verder kan volgens de regels.
Tja, die regels en vergunningen en diploma's zijn er inderdaad voor de veiligheid van de kinderen die opgevangen worden. En helaas is dat soort beleid nodig om rotte appels te weren. Maar laten we wel wezen: ook zonder de juiste papieren kun je uitstekend in staat zijn om kinderen op te vangen. Goede en veilige opvang is namelijk geen kwestie van de juiste papieren. Goede en veilige opvang is mensenwerk! Als mevrouw dadelijk alle papieren in orde heeft gebracht is haar opvang echt niet ineens "beter" geworden hoor! Jammer voor een gemotiveerde gastmoeder dat het zo loopt. Zeer onhandig voor de vraagouders en sneu voor de kinderen die niet meer naar een vertrouwde plek kunnen. Maar: ook erg naïef om als gastouder te werken, maar blijkbaar niet te weten dat hiervoor regels zijn. Daar is de laatste jaren in de media zoveel aandacht voor geweest!
Nee, ze zal er niet een betere gastmoeder van worden, daar heb je zeker gelijk in. Maar het punt blijft dat ze zich aan de regels moet houden en doordat ze dat niet heeft gedaan, heeft ze behalve zichzelf ook anderen gedupeerd. Ik vind het niet naïef, ik vind het ronduit dom van die vrouw en ik stoor me daaraan, juist door al die media-aandacht van de afgelopen jaren. En natuurlijk zijn er meer opvang-gelegenheden die op deze wijze zijn ingericht en als ouders voor dergelijke opvang kiezen is dat uiteraard helemaal hun eigen keuze. Je krijgt alleen geen vergoeding van de overheid in dat geval, daar zijn juist die regels voor in het leven geroepen. En verder vraag ik me af.... De GGD sluit echt niet zomaar een opvanggelegenheid, meestal krijg je eerst waarschuwingen en gelegenheid jezelf te verbeteren, zeker als het daadwerkelijk om 'futiliteiten' zou gaan. De GGD vond wat ze aantroffen dus duidelijk geen futiliteiten maar wezenlijke overtredingen van regels.
Nogmaals: Het betrof hier futiliteiten. Er is geen gelegenheid geweest om de zaken op orde te brengen. De GGD is hier met grote bombarie binnengevallen. Op dat moment waren er 7 kinderen aanwezig en 2 volwassenen. Het feit dat niet was gemeld dat er enkele kinderen werden opgevangen was voor de GGD en de gemeente Asten reden de tent direct te sluiten en hier nationaal nieuws van te maken. In het licht van de berichtgeving de laatste tijd (o.a. Amsterdam) is dit belachelijk! Dit had best op een andere manier opgelost kunnen worden. De betreffende familie is zwaar teneergeslagen. Uiteraard was het slim geweest dit te melden bij de gemeente en alle zaken op orde te hebben, maar mijn moeder past ook geregeld op 5 kleinkinderen. Moet dit dan ook worden gemeld?
Nee, maar je moeder ontvangt er geen geld voor neem ik aan? En ik denk dat jullie toeslag ontvangen via de belastingdienst? En tsja, om een illegale geldstroom te vermijden, en om de veiligheid van de kinderen te garanderen, zijn daar regels voor opgesteld. Terecht! Ik snap dat de vrouw in kwestie goede bedoelingen had, maar ze was WEL illegaal bezig. Ze heeft haar zaakjes dus gewoon niet op orde en het is naar mijn inziens terecht dat ze daarop gewezen is. De manier waarop had misschien anders gekund, ik was er niet bij dus ik heb geen idee.
ik snap dat het voor jullie heeel vervelend is, maar de GGD kan niet iets sluiten om futiliteiten. Ik werk zelf op een kdv en heb al heel wat GGD controles meegemaakt. Bij ons is het allemaal in orde, maar je kunt zien wat de maatregelen zijn wanneer iets niet in orde is. Nou voor heeeeeel veel dingen krijg je tijd om het in orde te maken. Tot sluiten gaan ze pas over wanneer het echt iets heel ergs is hoor. Dat oma oppast is wel iets anders dan een gastouder, en ja ook een kinderfeestje valt niet in die categorie.
ik vidn het maar een grote onzin dat je niet zou mogen oppassen op meerdere kids. Dus moet ik nu papieren behalen om een feestje te organiseren voor mijn kids te mogen houden. Geen papieren zegt niet altijd wat over kwaliteit. Wanneer was dat ook al weer die drama van sexueel misbruik??? die vent had papieren hoor!!!! En ik was vroeger gastouder en deed dat ook op meerdere kids en gaf ook kwaliteit, nu mag ik het niet meer doen want heb geen papieren. En soms is praktijk een betere leerschool dan boekwerk!!
Niemand zegt dat je niet mag oppassen op meerdere kinderen, maar als je als officiële opvang te boek wil staan waarvoor de ouders kinderopvangtoeslag ontvangen dien je je gewoon aan de regels te houden en inderdaad een opleiding gevolgd te hebben. Zo blijft ook gastouderopvang enigszins controleerbaar want ik vind het een goede zaak dat ook dáár inspectie plaatsvindt. Ik zie dit ook helemaal los van wat er in Amsterdam is gebeurd bij dat kdv. Overigens had die gast wel papieren, maar dat kdv heeft óók de regels overtreden van te weinig leiding voor teveel kinderen waardoor hij onder andere zijn zieke gang heeft kunnen gaan. Het pleit eerder voor een strengere toepassing van de regels dan voor een oogje dichtknijpen wat mij betreft. Je wil toch zo voorzichtig mogelijk te werk gaan met je allerdierbaarsten, namelijk je kinderen? Ik snap de verontwaardiging niet zo, behalve dat het natuurlijk echt heel lullig is dat als je het gevoel hebt dat je kinderen goed worden opgevangen, iemand daarmee moet stoppen vanwege wet- en regelgeving die wordt overtreden. Maar ik zou zelf eerder boos zijn op de gastmoeder in kwestie dan op de wet- en regelgeving en de instantie die dat controleert en handhaaft.
Per direct gesloten om een kast en een draadje van de radio? Kan het me niet voorstellen.. En het is heel simpel: als je geld van de overheid krijgt heb je je ook aan de regels van diezelfde overheid te houden. Ik vind daar niets vreemds aan hoor..
nou ik kan me hier in de buurt voorstellen dat je op zoek gaat naar wat anders, hier heb je het grote "Spring" kinderdagverblijven organisatie en daar heb ik echt een grote hekel aan gekregen, gewoon niet reageren, opeens van allerlei regels instellen zonder overleg, die zijn naar mijn idee een beetje te groot geworden en vergeten waar het eigenlijk om ging : de kinderen, nu gaat het om geld en om wat makkelijk is voor de ouders en de kinderen worden gewoon simpelweg vergeten, ligt trouwens niet aan de leidsters, die willen wel, maar het beleid stinkt. Hier in de buurt is amper iets te vinden wat NIET van spring is, ik word zo bv gedwongen om met Spring samen te werken als ik mijn kind op een peuterspeelzaal wil hebben en heb geen keuze want niemand anders bied het hier aan, daar baal ik echt stevig van, kan me dan voorstellen dat je dan op zoek gaat naar wat anders, ergens waar gekeken word naar de kinderen en niet "een kinderopvoedfabriek" is. Natuurlijk had ze de papieren moeten halen, regels zijn regels maar kan me de ouders in dit geval iets bij indenken omdat Spring zo'n *** organisatie is..