nieuwe club zinvol?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door debq, 13 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    @Belize, ik heb absoluut niet gezegd dat jouw zoontje niet bijzonder is!! Of minder van wat dan ook dan een ander.
    Jij bent degene die schreef dat de dochter van Gentle niet zo bijzonder is, omdat jouw zoontje sneller leert.
    Tja, mag je vinden, maar volgens mij gaat het daar niet om.
    Alles wat je roept, geldt ook voor jouw zoontje. Hij heeft ook 'alleen nog maar' een ontwikkelingsvoorsprong en volgens mij ben jij ook geen expert, wel?

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Maar lieve schat, 'ontwikkelingsvoorsprong' is een officieel dingetje!
    Zowel pedagogisch medewerkster psz (20 jaar in dienst) áls cb (geen enkele comnectie) heeft het vastgesteld. Ik moest vragen wat het inhield, wist ik veel! Leonardoschool, pyramidetest, het zegt me allemaal niks.
    Trouwens op het kdv doen ze daar helemaal niks mee/aan, dat is gewoon een verlengde huiskamer in ons geval. Heel fijne plek, maar ze doen daar niet aan educatie of testen of ouders informatie geven over wat de kinderen kunnen. Wel over hun gedrag (speelt leuk samen, gaat mee in het groepsgebeuren, huilt weinig, dat soort zaken).

3. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik sluit mij aan bij zowel Zogelukkig als Tulip in veel opzichten. In mijn omgeving krijg ik de indruk dat vooral moeders die zelf vroeger hebben ondergepresteerd danwel zelf een gemiddelde intelligentie hebben, verschrikkelijk gefocust zijn op eventuele "hoogbegaafdheid" van hun kind. En vervolgens dan ook elke keer ellenlange lijstjes gaan opsommen en filmpjes gaan maken van wat hun kind allemaal al kan en op welke leeftijd. Terwijl dit objectief gemeten lang niet altijd heel bijzonder is en in elk geval zeker niet het label hb rechtvaardigt. Er zijn idd een paar moeders hier die dat ook doen, waaronder Gentle en ik kan mij voorstellen dat dit irritaties oproept bij diegenen die wat nuchterder en realistischer naar de ontwikkeling van hun kind kijken. ;) Feit is dat in de praktijk zal blijken dat over een aantal jaren deze ontwikkelingssprong bij de meeste kinderen weer geheel gelijk getrokken is en hooguit (!) één of twee van deze kinderen werkelijk hb zal blijken te zijn. Ikzelf vind het ook een trieste en zorgelijke ontwikkeling, ouders die via hun kinderen willen presteren, zeker omdat ze zich hier meestal niet van bewust zijn en dus niet beseffen wat voor schade ze bij hun kind kunnen aanrichten hiermee.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja, als ik zeg dat mijn zoontje die dingentjes sneller geleerd heeft en dat hem ook niet HB -op deze leeftijd- of 'bijzonder' maakt, en dat ik die zomaare advies voor leonardo van de pedagoge aan mijn laars lap, betekene volgens mij heel iets anders dan hoe jij het gelezen had. ik probeerde gentle te helpen om de zaken te kunnen relativeren. want daarbij zei ik ook dat mijn zoontje gewoon naar onze dichtstbijzijnde school zal gaan.daar ging gentle's vraag over, toch?
    maar je schreef ineens 'bij jouw zoon lees ik ook niks bijzonders' en dat mijn reactie neerbuigend is. maar als je dat dus zegt betekent ook dat je bij julia ook niks bijzonders leest.toch zeg je dat niet tegen gentle. waarschijnlijk omdat je aan gentle beter empathie kunt tonen dan aan een iemand zoals ik(waarvan iedereen hier vind=doodnormaal!niets mis ermee hoor!)
    ik heb meerdere expertises die wel raakvlakken hebben met vorming en werking van intelligentie,intellectualiteit, denkwijzes. mijn iq score wil ik niet noemen. dat is zoiets persoonlijks in mijn beleving en ervaring; en; zegt weinig over de persoon. noemen van IQ score (word niet boos nu aub, ik zeg het als n metafor) is voor mij zoiets als dat mannen hun piemel maat noemen en vergelijken en snel checken onder de douche.
    denk dan er aan wat n man echt goed maakt in bed...en wie het kan vaststellen???
    en papa hier is deskundig (phd) over leerstylen. we discussieren vaak genoeg over dat soort zaken.ook voordat wij n kind hadden. wij zijn dus bevoegd thuis iq's t testen als we willen, en verschillende soorten daarvan herkennen in fuctie etc etc. maar zo ga je niet om met je eigen kind.

5. tulip

tulip Niet meer actief

Ik geloof gerust dat er kinderen,zijn die op bepaalde gebieden vlotter zijn dan anderen, net als die minder vlot zijn. Maar waar mijn opmerking eigenlijk vandaan kwam, was waarom het "nodig" is om in zo'n topic tegen elkaar op te bieden. Ik lees dit objectief, in de zin van...het gaat niet om mijn kind" en dan is dit topic best vreemd om te lezen. Allemaal mama's die vermoeden (terecht of onterecht) dat hun kind voorloopt (op bepaalde gebieden) op leeftijdsgenootjes en dan een soort wedstrijd houden en hun kind toch echt net slimmer vinden dan het andere.

Ik kan mij op deze leeftijd gewoon nog niet bezighouden met dat soort dingen. Betekend niet dat ik,het negeer, ik bied mijn dochter ook aan wat ze nodig heeft..en als dat een of ander moeilijk rekenprogramma is dan doe ik dat ( is hier niet aan de orde) maar ik heb er echt geen behoefte aan om dat met anderen te bespreken of te vergelijken. Vanuit mijn,opleiding weet ik ongeveer wat je van een bijna,kleuter mag verwachten..en de rest wordt straks wel op school bekeken.

6. zogelukkig

Ik heb niet opgeboden hoor.
    Mijn kind is slim, heb ik nooit onder stoelen of banken geschoven. Dat nóemt men een ontwikkelingsvoorsprong. Ik heb ook altijd duidelijk gezegd dat alles op zíjn tijd komt. Dat was met lopen zo, dat was met praten zo, dat was met letters herkennen zo, etc. Ik vertrouw er gewoon op dat een kind dat allemaal kan voor een bepaalde leeftijd. Ik word dan ook best moe van topics als: 'help, mijn kind is 8 maanden en kruipt nog niet', '2 jaar en is nog niet zindelijk', '2,5 en eet nog niet met bestek'.
    Ik durf ook gewoon te zeggen dat hij nog in de luier zit, nog in een ledikant slaapt, zich nog niet zelf aankleedt en grof motorisch (fiets, klimrek) geen held is, maar daar maak ik mij geen zorgen om. Hij is daarmee niet laat. Groffe motoriek zal wsl nooit wat worden (genen), daarentegen is zijn fijne motoriek wel heel goed.

Als jij er geen behoefte aan hebt om dat niet met een ander te bespreken dan moet je dat vooral niet doen. Ik vind het héérlijk om te praten over de ontwikkeling van mijn kind, dat is volgens mij voor een groot deel waar dit forum om draait.;)

7. Tamio

Tamio Niet meer actief

Zogelukkig, ver hoef ik niet terug voor een duidelijke quote.

Je komt hier al binnen met een verbaasde reactie en een uitleg dat peuters nog helemaal niet hoogbegaafd kunnen zijn. Terwijl iedereen het daar al over eens was. Dan meld je na een quote van Cygnet dat jij hier helemaal nergens iets leest waaruit blijkt dat kinderen zo ver voor zouden zijn. Vervolgens ga je vertellen dat jouw kind dat wel is, hij helpt de juf met een vve programma en doet rekenprogramma's voor een 12-jarige. Vermeld je ook nog even bij dat jij in tegenstelling tot de rest daar helemaal niet mee bezig bent. Dan stamp je Gentle de grond in, haalt uit naar Lucia dat ze onbetekenend is en dat ze echt niet veel snapt. Sneert naar Saskia of ze wel weet waar ze het over heeft, want is ze ook wel voorleesmoeder? Dan ga je als klap op de vuurpijl jezelf quoten waarin je vermeld dat je alleen maar gemiddelde kinderen ziet maar jouw zoontje volgens z'n therapeut hoogbegaafd is en z'n ouders hebben een iq boven de 130 dus dat zou wel goed kunnen.

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #188 Arevinol, 26 aug 2012
    Laatst bewerkt: 26 aug 2012
    Belize, ik heb níet gezegd dat ik niets bijzonders lees bij jouw zoontje. Je legt me woorden in de mond. Ik heb alleen gezegd dat ik niet méér extreme vaardigheden lees dan bij anderen (ook niet minder of precies gelijk). De andere kindjes zijn imo óók bijzonder en slim. En de een heeft vast een nog grotere voorsprong dan de ander en/of weer op andere vlakken, soit. Maar ja, is dat dan direct meer bijzonder of nog extremer? Dat kun je zowel als leek of als expert zo over het forum niet vaststellen.

Tja, mijn vriend heeft ook zo zijn expertises en daar praten we thuis veel over. Maar dat betekent nog niet dat ik dat ook kan toepassen op een ander en al helemaal niet ahv wat er op een forum wordt geschreven.

Maar ik denk wel dat iedere leek kan vaststellen dat lopen met 9 maanden en fietsen met net 3 jaar snel is.
    Ook een kleurenscala kennen met 1,5 jaar, letters schrijven met 2 jaar en woordjes lezen met 3 jaar is snel. Daar is geen speld tussen te krijgen en hoef je echt geen jarenlange ervaring of bepaalde titel voor te hebben om te mogen zeggen.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    averinol: waarom reduceer je mijn reacties tot welles/nietes soort berichtjes over 'bijzonder' zijn?
    mij gaat het niet daarover, kun jij dat niet zien?
    ik vind het niet erg als jij mijn zoontje 'bizaar' of n kind 'zonder extreme vaardigheden' vindt. ik word hier niet geirriteerd van. hij zal ook naar n normale school gaan.

ondertussen heb ik heel veel van die luisterboeken gekocht vr mijn jongentje die je gewoon downloadt op laptop.
    ook vr mezelf gratis dingen gevonden, naar 3 muskieters geluisterd van n oude mannen stem van n oude nederlandse vertaling. gek dat ik dat niet eerder heb bedacht,opgemerkt etc.

10. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster

Bij mijn oudste was ik buiten mijn werk om ook helemaal niet geinteresseerd in voor of achterstanden totdat mijn middelste rond haar 1,5 behoorlijk pittig gedrag begon te laten zien. Veel dwangmatig gedrag, boosheid en behoorlijk wat moeite op sociaal gebied. Maar tegelijkertijd zei ze zinnen met 1,5 jaar als bah er zit viezigheid op mijn vinger. Dit alles baarde me zorgen en vervolgens ben ik ook gaan rond kijken op het net en via mijn werk kon ik natuurlijk heel gemakkelijk in contact komen met een gedragsdeskundige. Ze bleek taalkundig een flinke voorsprong te hebben en dit maakte dat ze sociaal/emotioneel flink in de knoop kwam te zitten. Nu 1 jaar later lijkt alles wat meer naar elkaar toe te komen en komt er weer wat rust in haar koppie. Toch blijf ik mijn vraagtekens houden over bepaald gedrag maar goed dat is wat anders.....
    goed mijn punt is eigenlijk dat als je kind geen 'opvallende' gedrag laat zien je je daar over het algemeen ook niet mee bezighoudt. Ik was dat ook niet, maar toen 1 van meiden dat wel liet zien was ik er als de kippen bij. Niet alleen omdat ze het me heel moeilijk maakte maar ook omdat het me opviel dat dat ze toch wel heel goed kon praten voor haar 1,5 jaar.

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #191 Arevinol, 26 aug 2012
    Laatst bewerkt: 26 aug 2012
    Belize, omdat dat hetgene is waar je mij op aanspreekt. Over de rest van je berichten voel ik me niet aangesproken of vind ik niet relevant om over te discussieren.

Verder vind ik dat er best nuttige dingen worden aangedragen, alleen de manier waarop of wanneer specifieke personen worden neergehaald oid vind ik storend en overbodig.

Ik handel voor mijn dochter obv wat ik zie en zelf ervaren heb en weet. Je kunt niet zo zwaar oordelen over andermans situatie. Je kunt hoogstens tips aandragen waar een ander mogelijk ook iets mee kan.
    De manier waarop je mensen wilt helpen is ook erg bepalend of de ander iets van je aan wil nemen ;)

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    okee, maar dan is het helemaal goed toch?

13. zogelukkig

Ik vind sommige reacties getuigen van het ontbreken van zelfinzicht.

Ik kom hier binnen met een post waar ik inhoudelijk reageer; geen quotes, spreek niemand persoonlijk aan, etc. Vervolgens zijn er een aantal mensen het helemaal met me eens en begrijpen wat ik bedoel.

1 iemand echter niet, die voelt zich persoonlijk aangesproken en gaat het hebben over aannames etc. Ik reageer daar vervolgens weer op met goed gewogen woorden, ik doe niet lelijk, speel niet op de man, etc.

Vervolgens vinden een aantal mensen het nodig om mij en veeg uit de pan te geven, gillen iets dat ik het ook altijd maar heb over mijn slimme kind, rukken zaken geweldig uit elkaar, roepen nog iets over 'pot verwijt de ketel!' en nog iets over storend, neerhalen etc.

Echt te stom dit.

14. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Zoals ik al eerder zei, Zogelukkig, het is de toon die de muziek maakt. Ik vind je vaak, ook buiten dit topic, denigrerend overkomen. Ik ben het dan ook volledig met Tamio eens.

15. tulip

tulip Niet meer actief

o dat geloof ik meteen hoor. Mijn dochter hakkelde nl in haar spraak, daar ben ik ook meteen mee aan de gang gegaan. Daarin versta ik je volledig. Wat ik echter opmerk, niet alleen in dit topic...en misschien heb jij dat beroepsmatig ook wel eens ondervonden...dat sommige ouders nogal gauw iets opvallends zien in hun kinderen. En niet net als jij dus bv emotioneel afwijkend gedrag..waar idd practisch altijd een reden voor is..maar gewoon bij alles wat dat kind doet het zoveel beter is dan bij andere kinderen.;) Alsof alles wat dat kind aanraakt in goud verandert.
    Sommige dingen zijn gewoon "knap" te noemen, maar houden niet meteen een voorsprong of HB in, snap je wat ik wil zeggen.

Deel Deze Pagina