Hallo, Ik ben bezig om alle kleertjes netjes op te ruimen, maar ben er blijkbaar niet zo heel handig in. Hoe doen jullie dat? Zelf heb ik een lade ingericht voor rompers in kleine maten en een lade voor grote maten. Hierbij heb ik onderscheid gemaakt in lengte van de mouwen. In andere lades heb ik een paar broekjes en truitjes liggen en in de hangkast hangen de trappelzakkleren, jasjes slaapzakken en grotere kleding. Alleen vraag ik mij af, of het niet handiger is om setjes bij elkaar te leggen? Maar misschien wil ik ook eens andere combi's maken ?
Ik heb alleen een commode kast (een lange brede kast met diepe laden). In de bovenste lade heb ik alle hydrofielen, monddoekjes, badcapes, doekjes, luiers, flanellen luiers, omslagdoeken etc. In de tweede en derde lade heb ik kleertjes. Dan heb ik nog 3 vakjes rechts met mandjes met de verzorgingsproducten die ik dan zo op het blad kan zetten. Ik pak denk ik toch het eerst de kleertjes en dan liggen de hydrofielen etc (bv voor ongelukjes) meteen voor het grijpen.
ik heb alles gewoon in de kledingkast gehangen. luiers, en toiletartikelen in de commode. Ik pak 's morgens ( of de avond ervoor) eerst de kleding bij elkaar alvorens ik onze zoon de kleren aan doe. Je moet doen wat jij het handigste vindt.
Een bijkomend 'probleem' is, dat onze slaapkamer beneden is en de babykamer boven. Het is de bedoeling dat de kleine eerst een tijdje bij ons op de kamer slaapt. Dus, daar moet ik nog iets op verzinnen. Ik denk niet dat het handig is om alles op de babykamer te hebben en met de kleine iedere dag naar boven te lopen om hem om te kleden.
Ik heb ook, lang zitten dubben over hoe ik dat het beste kon doen en zeker omdat we ook nog eens gigantisch veel kleding hebben gekregen. Ik heb boven het hanggedeelte een plank met daarop de rompertjes, pyjama's en boxpakjes in maat 50, dan het hanggedeelte hangen 2 winterjasjes en nog 3 mooie setjes. Onder het hanggedeelte heb ik een plank met daarop een mandje met de sokjes, en daarvoor de schoentjes staan. Dan heb ik aan de andere kant nog nog eens 4 legplanken. Bovenste plank ligt alle kleding in maat 50, 2de plank alles in maat 56, en 3de & 4de plank alles in maat 62. Onderin de lade heb ik de rompertjes, pyjama's en boxpakjes in maat 56 en 62 liggen. Mocht hij uit maat 50 gegroeid zijn dan leg ik de volgende maat op de plank boven het hanggedeelte zodat ik de maat die hij draagt steeds voorhanden heb zonder ongemakkelijk te moeten bukken steeds. In de commode heb ik onderin de kast, het beddengoed, de slaapzakken, de hydrofielen, washandjes en kruiken. In de 2 lades heb ik in 1 lade de hydrofiele monddoekjes en snoetendoekjes liggen, in de andere lade ligt de temperatuurmeter, kammetje, manicuresetje enzo. Daarnaast heb ik nog een kast (deze commode heeft 3 deurtjes) met daarin de pakken luiers, billendoekjes voorraad en luierzakjes. Dan heb ik sowieso bij deze commode nog een opzetstuk met een glas in lood raampje en een laatje. In het opzetstuk heb ik de billendoekjes die ik gebruik tijdens het verschonen, billencrème, huidolie en eigenlijk alles wat je nodig hebt om je kleintje te verschonen op dat moment. In het kleine laatje onder het opzetstuk heb ik de speentjes liggen, heb er zoveel gekregen dat hij elke maand een nieuwe kan gebruiken het eerste half jaar Ik heb echt in de kamer gestaan en gekeken wat voor mij het gemakkelijkste is, ook met mijn rug, waardoor ik gemakkelijk kan bewegen, niet veel moet bukken en alles binnen handbereik heb zodat ik de kleine altijd vast kan blijven houden als hij op de commode ligt.
De indeling van onze commode ziet er als volgt uit: Bovenste lade: - stapel rompers met korte mouwen - stapel rompers met lange mouwen - stapel luiers - 3 stapels hydrofieltjes - spuugdoekjes - slabbers Middelste lade: - Alle kleertjes die hij regelmatig draagt (stapel broeken / shirt lange mouwen / shirt korte mouwen / vesten - pyjama's - sokjes Onderste lade (dit is meer de voorraad la) - Voorraad luiers - Voorraad billendoekjes - Zwemluiers - etc. Leg gedeelte (bovenste plank): - Beddengoed - Aankleedkussenhoezen - Slaapzakken Onderste plank: - Badcapes - Stapel dekentjes, wieglakens en inbakerdoeken die we niet meer gebruiken Kledingkast: - Kleren die te klein zijn - Kleren die nog te groot zijn - Kleren die hij niet zo vaak draagt - Speelgoed - Extra handschoentjes, sjaals, mutsjes e.d. Billendoekjes liggen gewoon naast het aankleedkussen op de commode. Andere verzorgingsspulletjes zoals billencreme, thermometer, body olie enz. zaten voorheen in een grote mand die ook op de commode stond. Maar sinds zoonlief kan staan staat deze op de vensterbank, want deze gooit hij anders de commode af
ik ben ook nog aan het puzzelen. wij hebben de hensvik commode van Ikea en je kan niet zo makkelijk bij de planken onderin de commode. naast de commode hebben we een smal kastje staan waar we de dingen in leggen die je binnen handbereik wil hebben. de rompers, shirtjes, broekjes ed liggen en hangen in de kledingkast en daar liggen (nu) ook de wikkeldekens ed. van het weekend worden de bakken voor de commode en het kleine kastje geschilderd en daarna kan ik het echt goed gaan indelen en bedenken wat het makkelijkste is. als ik kijk naar de babykamer die we mij onze dochter en zoon hadden veranderd het bij mij in de loop van de tijd nog wel eens. het idee is een beetje dat de dekens, lakens, badcapes en slaapzakken op de planken in de commode komen te liggen en de hydrofielen, washandjes, spuugdoekjes en luiers in het smalle kastje ernaast. de billendoekjes en verzorgingsproducten op het kastje.
Onze indeling is als volgt Commode Bovenste la: mandje met luiers. Mandje met borsteltje, haarlotion, klipjes en haarbanden. Mandje met thermometer, paracetamol, watjes, alcohol etc. Mandje met hydrofielen, Spuugdoekjes en washandjes Middelste la: rompertjes verdeeld in 3 manden. Eentje met spaghetti bandjes, eentje korte mouwen en eentje met lange mouwen. De huidige maat en de daaropvolgende maat rompertjes liggen in deze manden. Onderste la: beddengoed en slaapzakken Kledingkast Hanggedeelte; alle jurkjes, shirtjes, vestjes, truien en rokjes. Dit is gesorteerd op kleur, dus niet op maat. Eerste plank (bovenste plank tov hanggedeelte) leggings, broekjes, maillotjes, sokjes. Tweede plank (onderste plank); veel te grote en te kleine kleding. Schoentjes, Wikkeldekens, zwemspullen en de voorraad luiers & billendoekjes. Op de commode zelf staan de billendoekjes en billenzalf.
Ik heb zelf kleding dividers gemaakt voor aan de hang stang. Zo kan je de kleding om op te hangen op maat ophangen. Alles is nog zo klein dat de maten op elkaar lijken. In de commode heb ik planken met daarop bakken. En daar spullen in verdeeld. Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik dat ga verdelen maar ben lekker aan het puzzelen. Ik de lades heb ik sokjes en smeer spullen zoals billencreme. Achter het deurtje heb ik schoon beddengoed. Voor kleding heb ik een andere kast. Op de foto mist nog 1 bak. Die is nog aan het "ontvouwen" want ze zijn van vilt en er zaten vouwen in door de post bezorging
Commode Eerste la: rompers, gesorteerd op korte en lange mouw. Spuugdoekjes, hydrofielen, mandje met sokjes en luiers. Tweede la: baddoeken, aankleedkussenhoezen en de restanten van mn kraampakket. Derde la: leeg Kast: Bovenste plank: broekjes op maat gesorteerd, mutsjes, en verder naar achteren liggen de grotere rompers en schoentjes/slofjes. Hanggedeelte: alle truitjes / jasjes / pakjes op maat gesorteerd 50 tm 62. Hierbij ook gekeken naar de werkelijke grootte, want de ene 56 valt bijv klein. Tweede plank: wikkeldoeken, slabbertjes en maxicosi hoes. Derde plank: beddengoed en extra boxkleed Vierde plank: voorraad luiers en billendoekjes
Ik heb in de kleerkast alle kleertjes op een hangertje opgehangen, voorlopig is dit dus maatje 50 t.e.m 56 (Boxpakjes, pyjama, gewone kledij) Op de plank hieronder liggen de rompertjes, slabbetjes Op de bovenste plank liggen de wieghoeslakentjes, molton onderleggers & lakentjes In het onderste schap liggen de wiegdekentjes, wikkeldeken, de verzorgingstas en de pampers In onze commode op de babykamer (3-deurs) - Bovenste lade : Mandje met sokjes & mutsjes, knuffeldoekjes & beetje speelgoed - 2 onderste laden : Overig beddengoed (Voor de ledikant, reiswieg, verzorgingskussen) In de commode met badje in de badkamer liggen dan handdoeken, hydrofielen, badcapes, mandje met pampers & verzorgingsproducten Dit is hoe ik het momenteel praktisch vind. Eens de kleine er is, zal dit waarschijnlijk nog wel veranderen
commode op onze slaapkamer: bovenste la: kleertjes maat 56 en sokjes en slofjes. kastjes eronder: hydrofielen, spuugdoekjes, luiers en beddengoed. in een mandje op de commode doe ik binnen hand bereik, luiers, doekjes en een spuugdoek. in de inbouw kast bij mijn jongste op de kamer liggen de kleertjes klaar in 62 en nog wat extra vestjes. beneden in het dressoir, ligt: paar setjes kleding, hydrofiel doeken, aankleedkussen hoezen, wieg/wagen beddengoed, spuugdoeken, omslag doeken. en nog luiers erbij. Ik doe de baby de eerste maanden in de tummy tub beneden en ook het omkleden zal ik grotendeels beneden doen.
Ik heb een lade met rompers van klein naar groot en een lade met shirtjes, truitjes, broekjes va klein naar groot. Ben namelijk bang dat als ik verschillende maten in verschillende lades doe, ik niet op tijd ben met de grotere maat pakken en dan is ze er zo al uitgegroeid. Veel merken verschillen namelijk van elkaar qua maat. Ook lijkt sorteren op mouw me niet echt handig omdat je mouwtjes altijd kunt omslaan. Zou eerder sorteren op rompgrootte
In het begin lagen de kleertjes op het aanrecht (soort bar), omdat ik van de kraamverzorgster niet zo vaak de trap op mocht. Hier ligt nog steeds een aankleedkussen en luiers, super handig. Ik gebruik die van de commode nooit want ik doe hem nu ook nog beneden in bad. Maar hij spettert erg dus dat ga ik vanaf morgen boven doen. Boven hangen alle shirtjes en jasjes in de kast zodat ik goed kan zien wat ik heb en het hangt op grootte, niet op maat. In die kast liggen broekjes en rompers, en sokjes in een bakje. In de commode ligt al het beddengoed, en in de la hydrofiele handdoeken en washandjes, verzorgingsspullen zoals thermometer en zalfjes, en luiers.
Het is belangrijk dat je bedenkt wat je het meest nodig hebt....dat leg je onder handbereik. Zo kun je het snel pakken, want je zult nog wel eens verrast zijn door een volle luier die toch wat heeft doorgelekt. Je kindje ligt dan wel op de commode en je kunt dan niet zomaar weglopen naar de kledingkast om iets te pakken. Als je dit in de commode in bijvoorbeeld de bovenste la legt, dus je je kindje met één hand vasthouden en snel wat pakken. Ook luiers, crème voor billen en billendoekjes onder handbereik in een mandje op de commode of op de plank boven de commode. Voor de rest deel je de kasten in zoals je het zelf handig vindt. Wij hadden beneden in de la van de box ook altijd reservekleertjes en benodigdheden voor een schone luier liggen. Hoef je niet elke keer de trap op en dat is, zeker in het begin, erg fijn.
Ik heb de blauwe hemnes kast als commode 8 lades. Ideaal geen andere kast nodig doe er alles in. Ook gestreken overhemden etc vouw ik er netjes in. Zn jasjes hangen beneden in de hal. Zn badjasje altijd aan n knop van deze kast. Bovenste lades (zijn er 4) heb ik rompers korte lange mouw en pijamas en hydrofielen spuugdoekjes cremepjes zn 112 etui en n paar natte doekjes op voorraad. Daaronder in de ene lade al zn broeken en in de ander al zn bovenkleding. In de onderste 2 lades dekentjes baddoeken etc
Ik heb pas voor beneden een extra commode op de kop getikt. Is niet al te groot, precies de grootte van een aankleedkussen maar wel met planken eronder. Daar staan manden op met luiers e.d. Zodat ik niet voor elke verschoning naar boven hoef (wel handig met nog een peuter) Verder had ik in de babykamer een mand staan waar direct alles in ging wat te klein was (heb je in het begin best vaak/snel) zodat mijn man niet per ongeluk te kleine rompers e.d. Probeerde aan te trekken. Af en toe die mand even opruimen en dan blijft de kast overzichtelijk.
Wij hebben een grote kast met 3 delen, links een hang gedeelte waar de pakjes in hangen, daar boven een plank met badcapes, en onder het beddengoed. In het midden twee open planken. Waar spuugdoekjes, hydrofielen, en dat soort dingen liggen. Daar onder drie lades met spulletjes die we minder gebruiken (zwembroekjes ed.) De rechterkant van de kast liggen de kleertjes opgevouwen, op drie planken. Bovenste plank is maar 50, daaronder 50/56 en daar weer onder 56, kan het elke keer een plank omhoog opschuiven. De commode hebben we links twee plankjes, met mijn kraampakket en luiers. Rechts hebben we vier lades die we met van die dividers van de IKEA hebben ingedeeld. Daar liggen alle sokjes, mutsjes, badschuim, billendoekjes en dat soort dingen. Op de commode ligt het aankleedkussen met daarnaast twee mandjes met billendoekjes, een pak luiers en dat soort dingetjes.
Commode Bovenste lade - stapeltje luiers - mandje met sokjes - stapeltje rompers lange mouw - stapeltje rompers korte mouw - hydrofiele luiers Middelste lade - washandjes - badcapes - spuugdoekjes Onderste lade - moltons - hoeslaken - lakentjes - dekentjes - slaapzakjes - kruiken Plankje - luierdoekjes - billencreme - olie - zeep etc. Kast Ik heb links een gedeelte met hang en een legplankje. Hierin liggen/hangen de kleren die hij momenteel aan kan. Op de ondersta plank liggen de pakken luiers en doekjes. Het rechtse gedeelte is alleen maar leg. Daar ligt per plank andere maten. De kleinste maat is inmiddels opgeruimd en ligt weer op zolder.
Bij mij is de indeling als volgt: Commode: bovenste lade: links de luiers, rechts hydrofiel doeken middelste lade: mandjes met verzorgingsspullen die ik minder vaak gebruik onderste lade: boekjes van CB, kraamweek boek etc. Plankje boven de commode: verzorgingsspulletjes voor dagelijks gebruik (billencreme e.d.) Kledingkast: de maten die ze nu heeft vooraan, de maten op de groei achterin. Alle bovenstukken hang ik op, zodat het niet kreukelt. Leggings/broekjes/maillots vouw ik en leg ik op aparte stapeltjes. Verder leg ik altijd haar setje kleding klaar op de commode voordat ik haar uit ga kleden. Succes!