Hallo, ik ben nu 31 weken zwanger, en sinds een paar weken veel last van de bekende zwangerschapssymptomen. Mijn bekkenpijn is er constant. en de harde buiken vliegen me om de oren. Afgelopen zondag (werk in een supermarkt) heb ik krom gelopen van de pijn. Nu ben ik gisteren naar mijn Vk geweest, die aangaf dat ik nog rustiger aan moet doen en eventueel vervroegd in zwangerschapsverlof. Ook al werk ik maar 1 dag in de week. De situatie is nu moeilijker geworden, aangezien het contract van de winkel niet verlengd wordt en we met z'n alle 1 november geen baan meer hebben. Iedereen is zijn vakantie uren aan het op maken, en nemen weinig tot geen mensen meer aan. Hierdoor is het allemaal nog moeilijker om minder te werken. Nu heb ik gisteren met mijn werkgever gebeld, en die wilde dat ik een telefonisch consult moest aanvragen bij de Arbo-arts. Maar ik sta niet ingeschreven. en ze konden me niet vinden in het systeem. Nu was het slimmer volgens hun. Weer naar mijn werkgever te bellen die me zou verzekeren dat de Arbo-dienst me zou terug bellen. tot heden niks gehoord van beide partijen. wat moet ik nu doen?
Beste mommieof2, Uit je vraag kan niet opmaken of je wel of niet ziekgemeld bent door de werkgever. Als je je wel hebt ziekgemeld, is hij verantwoordelijk voor het inschakelen van de Arbo-dienst. Geef wel aan je werkgever door dat je daar niet bent aangemeld, zodat hij dat alsnog kan doen. Als je nog niet ziekgemeld bent, geldt het volgende: Ziekmelding Als jij door zwangerschapsklachten niet meer (volledig) kunt werken, kun je je het beste ziek melden bij je werkgever. Geef daarbij aan wat de verloskundige heeft geadviseerd. Je werkgever kan dan de arbo-dienst inschakelen. Als hij jou daar niet heeft aangemeld, zal hij dat alsnog moeten doen. Ziektewet-uitkering Je werkgever kan vervolgens een ziektewet-uitkering bij UWV aanvragen. De verzekeringsarts van UWV beoordeelt of je klachten het gevolg zijn van zwangerschap. In dat geval betaalt UWV de ziektewet-uitkering. Meestal wordt de uitkering aan de werkgever betaald, en krijg jij gewoon je loon. Zwangerschaps- en bevallingsverlof Je verloskundige gaf aan dat je eerder met verlof zou kunnen gaan. De ingangsdatum van het verlof is minimaal 4 en maximaal 6 weken voor de dag nadat je bent uitgerekend. Als je een ziektewet-uitkering van UWV krijgt, moet de WAZO zes weken voor de dag nadat je bent uitgerekend ingaan. De ziektewet-uitkering eindigt automatisch op die dag. Je kunt bij je werkgever aangeven wanneer je met verlof gaat. Hij kan vervolgens de WAZO aanvragen. Als je contract tegen die tijd al is beƫindigd, kun je de WAZO zelf aanvragen. Dat kan telefonisch via UWV Telefoon: 0900 - 9294. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een veel beterschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dank julIie wel voor de terugkoppeling! Als het goed is word ik een deze dagen gebeld door het UWV Groeten mommieof2