Mijn kat blijft zeuren om eten, help!

Discussie in 'De lounge' gestart door waxinelichtje, 29 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

Dag dames,

Wij hebben twee gezonde katten van drie en één jaar oud. De oudste is eigenlijk het probleem. Zij is gezond qua gewicht (onlangs nog laten vaststellen door de dierenarts) maar ze blijft zeuren om eten.

Elke ochtend krijgen de katten allebei een half zakje natvoer, eerst was dit een heel zakje. De oudste at alleen haar bakje nooit leeg en de jongste at het vervolgens op. Om te voorkomen dat de laatste te dik werd, hebben we de porties dus gehalveerd. Nu eet de probleemkat soms nog steeds haar bakje niet leeg! We weten zeker dat ze het wel lekker vindt, want we zetten het bakje weg en dan gaat ze er een paar uur later toch om zeuren.
    Verder krijgen de poezen gewoon brokjes (hier kunnen ze de hele dag van eten en maken ze ook goed gebruik van) en af en toe een kattensnoepje. Nu is de probleemkat helemaal gék van die snoepjes. Ze blijft daar dus continu om zeuren. Het liefst blijft ze de hele dag naast de kast staan waar het snoep inzit en je vervolgens doordringend aankijken. Om gek van te worden dus:x

Ik vind het eigenlijk dus gewoon raar. Ze krijgen genoeg te eten en zijn gezond qua gewicht. waarom zeurt ze dan zo erg en wat kan ik hieraan doen? Ze laat zich trouwens wel snel wegjagen door de jongste kat qua eten. Helaas kunnen wij niet de hele dag hun eten apart zetten vanwege een te klein huis en gewoon omdat wij weg zijn voor werk etc.

2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Misschien coor haar eens andere brokken proberen met meer smaak? En dan meerdere keren per dag aanbieden?

Betreft de snoepjes. Gewoon negeren. Tuurlijk heeft ze liever snoepjes.

Ik prefereer ook een big mac ipv brood haha.

3. waxinelichtje

hahahaha:D

Ja het zijn wel gezonde snoepjes gelukkig, met vitamine bladiebla erin:) Mag er 6 per dag geven ongeveer.

En ja wij wisselen de brokken af met vlees en vis smaak. Het natvoer ook trouwens.

4. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Misschien raakt ze meer verzadigt van echt eten?

Jij zou ook niet gelukkig en verzadigd worden van alleen blikvoer en droge neppe brokken? Mag ze van jullie naar buiten om zelf te jagen naar echt katteneten?

5. waxinelichtje

ja ze mogen naar buiten, sterker nog: ze zijn er bijna de hele dag!!!

Wat zou jij aanbevelen voor ander voedsel dan? Ik heb weleens dat 'echte' vlees geprobeerd maar dat liet ze staan.

6. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Kat van onze buurvrouw eet veel vis, misschien dat proberen?

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    van natvoer raken veel katten niet verzadigd. het is voornamelijk water met een smaakje. er zit weinig in qua voeding/vulling.
    ik zou stoppen met die zakjes en alleen brokjes geven. of zakje geven en heeft ze het niet op, jammer de bammer. weg gooien en niet meer geven.
    katten zijn slim, als je er elke keer op in gaat en toch na geklaag dat voer neer zet dan blijven ze het doen.
    hier krijgen ze nooit nat of blikvoer. alleen goede brokjes. (dus geen supermarkt brokjes of merken a la whiskas, felix, tompoes enz.)
    dat is echt rotzooi. soms krijgen ze er nog gewoon vlees bij. kant en klaar vlees van bijv. smuldier of zo. alleen de complete versie.
    beide katten moesten dit echt niet. haalden hun neus er voor op. maar ze moeten er aan wennen. heeft 1,5 week geduurd. zette het neer en gaf ze minder brok. op een gegeven moment krijgen ze wel honger en gaan ze het echt wel eten. volhouden. ze aten het met lange tanden en na 14 dagen braken ze de tent af voor een bakje vlees :D
    voordeel: ze nemen het veeel beter op dan brokjes en zak/blikvoer en ontlasting is veel minder en stinkt niet of nauwelijks.

8. waxinelichtje

Toen de oudste nog alleen was, deed ze vaak de halve dag over haar bakje vlees. Het is ook wel een slome hoor:D Nu alleen met de jongste erbij (die alles meteen opvreet) kan dat niet meer.

Ik had ooit eens een soort worst gehaald bij Ranzijn (echt biologisch en vers) maar dat was een enorm diepgevroren ding. moest 'm echt doormidden zagen (helaas geen kleiner formaat).

Heel soms krijgen ze een koolvisje idd. Ik zal eens kijken naar de pakket van smuldier, en volhouden dus! bedankt:)

9. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.700
    5.730
    113
    Mijn katten zeurden ook veel om natvoer. Ben er mee gestopt want het is eigenlijk troep. Mijn kater ging ook steeds aan de diarree daarvan. Nat voer hebben ze niet nodig en sinds ik gestopt ben zeuren ze ook niet meer. Wel de hele dag brokjes tot hun beschikking.

10. naatasja

naatasja Fanatiek lid

17 jan 2012
    1.003
    71
    48
    Enschede
    Ik had dat probleem ook dat geschooier om snoepjes etc. Wij gaven toen royal canin urinary omdat 1 kater blaasgruis gehad heeft. Nu voeren wij Orijen, er staat de hele dag een bak met voer voor beide, ze eten een paar brokken en zijn echt verzadigt. Toevallig laatst weer 1 x royal canin gehaald en ze vraten echt de hele dag door niet normaal. Orijen zit vol met vlees groente fruit aardappelen bessen ZONDER DIERLIJKE BIJPRODUCTEN.

En hier krijgen ze alleen in het weekend een bakje natvoer, en voor de rest krijgen ze ook gewoon vlees wat wij eten.

Misschien dat eens proberen.

11. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik zou het nat voer sowieso weg laten. Dat is puur vocht en slecht voor het gebit.

Ik zou echt eens kijken naar brokjes met meer smaak. Wellicht dat ze daar beter van eet. En dan per dag 5 keer aanbieden ofzo.

Bovenstaand had iemand het over vlees. Ik neem aan dat zij barf of kvv bedoelt. Dat is maar niet iets waar je op zit te wachten als eigenaar. Barf raad ik je af omdat je daar veel kennis betreft voeding voor nodig bent. Kvv kun je zo kopen en is vers vlees.

Brokken vind ik zelf een stuk makkelijker. En als je dan smakelijke brokjes hebt eet ze wss ook beter. Of misschien brokken proberen die meer vullen. Dat haar maagje voller is gedurende de dag.

12. Mitsy1983

Mitsy1983 VIP lid

25 jun 2014
    5.359
    3
    36
    Zuid Limburg
    Is het misschien een idee om op twee plekken eten te zetten? Twee bakken brokjes of zo?
    En inderdaad het diepvriesvoer vinden onze katten ook erg lekker, je vind het in de vrieskist van de supermarkt. Onze hond eet het ook graag. Hier kunnen ze er ook wat van dat zeuren! Als ik sochtends op sta kan ik geen stap verzetten, dan willen ze direct eten, ze springen letterlijk overal over en om heen dan!
    Ze krijgen dan 1 blikje verdeeld over vier bakjes, en de rest van de dag hebben ze brokjes staan. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ze ook regelmatig een plakje vlees krijgen.

13. Miles

Miles Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.372
    885
    113
    Vrouw
    Ik wil geen paniek zaaien, maar hier was extreem vragen om eten een eerste teken van zijn ziekte, nierproblemen. Wij waren er helaas te laat bij.. Plotselinge veranderingen in gedrag zijn vaak niet toevallig. Hou je beestje goed in de gaten.

14. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik vind dat zo apart, kattenvoeding waar groente, fruit en aardappelen inzitten.
    Een kat is namelijk vrijwel 100% een vleeseter, hun spijsverteringssysteem is daarop ingericht.
    Katten krijgen juist op termijn veel gezondheidsproblemrn omdat ze zetmeel en granen (brokken) gevoerd krijgen.

15. Lisa2005

Lisa2005 Actief lid

14 apr 2012
    474
    0
    16
    NULL
    NULL
    Welke brokjes geef je? Als het goedkope brokken zijn vult het niet goed. Natvoer zou je hoogwaardig kunnen proberen, almo nature, applaws, shiny cat. Is zuiver natvoer.
    Rauwe kip en rundvlees mag je ook geven, absoluut geen varkensvlees. KVV zoals carnibest kan je ook proberen.

16. Luja

Luja Niet meer actief

Ik voer BARF. Google dat anders eens :)

17. Rannie

Rannie Actief lid

21 dec 2012
    442
    56
    28
    Vrouw
    Krijgen ze ook regelmatig hun ontworming? :)

18. waxinelichtje

Ja elke 3 maanden.

Vanmiddag allebei een koolvis gegeven. Ze aten bijna het bakje op zo lekker!:D
    besloten om dus vaker af te wisselen met vlees/vis en wat droge brokken.
    opvallend trouwens dat ze na die koolvis niet meer heb gezeurd om snoep.:)

19. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Fijn dat dat werkt, maar dieren die zeuren om snoep ik lach me rot. Ik zie m'n kat al komen vragen om een snoepje😂
    Aaaaah mams toeoeoeoeoeoe

20. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik ben dan misschien te logisch nadenkend wat dieren betreft, maar vraag me letterlijk waar 'snoep' voor katten van wordt gemaakt.

Ts, gewoon echt eten inderdaad en een dier is tevreden! Houden zo!

Deel Deze Pagina