Algemene Heffingskorting. Hoe en wat?

Discussie in 'De lounge' gestart door Badjas, 24 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Badjas

Badjas Lid

22 feb 2009
    19
    0
    0
    Hallo,

Ik ben helemaal in de war. Je kunt van de belastingdienst de algemene heffingskorting krijgen als je onder zesduizend zoveel euro verdient. Als je dan over 2008 vierduizend euro hebt verdient en je echtgenoot 38000 euro over 2008. Heb je dan recht op het volledige bedrag van de algmene heffingskorting of alleen een deel?

Ik heb met de belastingtelefoon gebeld maar ik begrijp er echt helemaal niks van. Dus dacht op een gegeven moment hij kan het wel 100 keer uitleggen maar begrijp het toch niet. Wie zit rond deze bedragen en kan mij zijn ervaring vertellen? Of begrijpt het wel en kan het mij uitleggen?

Bedankt.

2. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0
    Op deze site vind je meer info

http://www.belastingdienst.nl/particuli ... l#P20_1472

Het ligt er dus aan hoeveel belasting je fiscaal partner betaald heeft.

Volgens mij rekent het programma van de belastingdienst dit automatisch uit als je de aangifte invult. Je moet dan samen met je partner de aangifte invullen.

3. Badjas

Badjas Lid

22 feb 2009
    19
    0
    0
    Hoi Zwitsal, ja het programma rekent rond de 700 euro uit en op de site staat dat als je partner meer dan 15000 euro krijgt je het volledige bedrag krijgt. Begrijp het dus niet maar heb het zo maar ingestuurd en merk het wel.

4. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    De algemene heffingskorting is een soort van korting op de loonheffing die je moet betalen. Iedereen die werkt heeft recht op die korting. Als je niet werkt, en je partner draagt voldoende belasting af, kun je door het fiscale partnerschap ook de algemene heffingskorting krijgen.
    Als je werkt wordt de loonheffingskorting vaak al verrekend met je salaris. Bij toepassing van de loonheffingskorting heb je dus maandelijks een hoger netto inkomen dan wanneer hij niet wordt toegepast. Als je maar weinig werkt en dus weinig verdient kan het zijn dat je in totaal minder belasting afdraagt dan dat je in totaal als heffingskorting kunt krijgen. Het restant kun je dan achteraf na aangifte of door middel van een voorlopige teruggave aanvragen.
    In totaal heb je dus wel recht op het volledige bedrag, aangezien je partner genoeg verdient, maar zul je het niet geheel maandelijks uitbetaald krijgen van de belastingdienst omdat een deel dus al is verrekend met je salaris.
    Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is voor je.

5. Badjas

Badjas Lid

22 feb 2009
    19
    0
    0
    Hou Suuzje, heel erg bedankt voor je reactie. Alleen voel me erg dom maar begrijp het nog steeds niet helemaal. Over 2008 heb ik het helemaal niet gekregen, ook niet maandelijks. Dan moet ik toch nu alles in één keer krijgen? Of krijg ik dan nu rond de 700 euro en bij de definitieve aanslag de rest? Ik begrijp wel wat je bedoeld bij maandelijkse uitbetaling maar dat heb ik juist niet gekregen.

6. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0
    Ik denk dat suuzje bedoelt dat dit automatisch gaat bij het ontvangen van je loon. Je kan op je loonstrookje zien wat ze inhouden op je salaris of niet.

7. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    Over 2008 kun je nu allemaal in eén keer krijgen. Wij hebben de aangifte laten doen en ik krijg het nu ook gewoon achteraf betaald.
    Als je het voortaan maandelijks wil ontvangen dan kan dat ook, maar dat moet je apart aanvragen.

8. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Als je gewerkt hebt is een gedeelte van de heffingskorting al verrekend met je loonheffing (je kunt dit zien op de loonstrook, bij loonheffingskorting code 1 of ja betekent dat er maandelijks automatisch al een stukje wordt verrekend). Het gedeelte van de korting dat nog niet is verrekend kun je dan nav de aangifte nog uitbetaald krijgen.

9. Badjas

Badjas Lid

22 feb 2009
    19
    0
    0
    Suuzje, op mijn jaaropgave staat inderdaad een 1 bij loonheffingskorting.

Loonheffingskorting
    met ingang van: code
    01 01 - 1

Dat betekent dus dat ik alleen nog recht heb op die 700 euro? Nu is het me duidelijk. Dank je wel. Zwitsal en Emma ook.

Deel Deze Pagina