Nieuwe flexitariers op weg naar vegetariers

Discussie in 'De lounge' gestart door Youtan, 21 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.023
    6.767
    113
    zuid-holland zuid
    Ik ben nu 20 jaar vegetariër. Als ik brood eet, heb ik er graag echt lekkere kaas op, van de kaasboer. Die heeft tientallen soorten kaas, dus dat wordt nooit saai. Oh en echt lekker brood, mooi zuurdesem van de bakker ofzo.
    Dat is veel beter vol te houden dan van die smakeloze voorgesneden supermarkt plakken kaas.

Verder garneren met avocado, tomaatjes, rucola, tuinkers...beetje lekkere mosterd of pesto erop of tapenade.

fafa vindt dit leuk.
  2. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Veel, heel veel kaas, zoet beleg, hummus, vegetarisch 'vlees'beleg.. ik lees mee om meer ideeën op te doen :thumup:

3. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.502
    4.343
    113
    Vrouw
    65AA2F70-0C36-4A6B-9AB4-AAB2567C5A21.jpeg Net begonnen met de hummus en de aarbeien/bietjessmeer. Gewoon lekker! Ik ben toch avocadofan, maar mijn dochter gaat blij worden van de aardbeien/bietjesspread!

Hoe doen jullie dat trouwens met kinderen? Mijn dochter eet natuurlijk gewoon met ons mee, maar ze houdt erg van kipfilet. Zouden jullie dat blijven geven of ook gewoon afbouwen?

Zara75 vindt dit leuk.
  4. 1548

1548 Niet meer actief

Voor ons ligt het anders, man is een vleeseter en ik ben vegetarisch. Er staat dagelijks zowel vlees als vegetarisch op tafel. De ene keer eten ze met mij mee, de andere keer met mijn man. Maar net waar ze zin in hebben.

Lastig, weet niet wat ik in jouw geval zou doen. Hoe oud is ze?

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.023
    6.767
    113
    zuid-holland zuid
    Ik beb met mijn oudste zoontje wel 100% vegetarisch begonnen, maar hij is echt een hele moeilijke eter. Hij lust bijvoorbeeld geen enkele peulvrucht. Veel vleesvervangers vindt hij ook niet lekker. Het is toch belangrijk dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt als je in de groei bent. Dus ik koop voor de kinderen een pakje biologische ham en een keer biologisch vlees in de week En bij opa eten ze vaak nog een keer vis. Dus mijn kinderen zijn wel flexitarier. Dat weten ze ook en we praten daar ook over. Ik gun ze hun eigen keuze als ze er oud genoeg voor zijn.

Wat wil je dochter zelf en krijgt ze genoeg voedingsstoffen binnen als ze het vlees laat staan?

Youtan vindt dit leuk.
  6. 1548

1548 Niet meer actief

Zie nu bij je banner dat ze 6 jaar is/ wordt. Heb je haar verteld dat je dit weekend vegetarisch wil eten, en waarom je dat wil? Zo ja, hoe reageerde ze daarop?

Mijn zoon is 6 jaar, hij snapt/ weet waarom ik geen vlees eet. Eet regelmatig met mij mee maar zegt ook dat hij vlees lekker vindt, prima. Ik laat de keuze aan de kinderen.

Youtan vindt dit leuk.
  7. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.502
    4.343
    113
    Vrouw
    Nee, ik heb het haar nog niet verteld of uitgelegd. Ze is heel gevoelig en ik weet zeker dat als ik haar de waarheid vertel over dierenleed dat ze geen vlees meer wil eten. Daarom wil ik er inderdaad eerst goed over nadenken over het hoe en wat. Ik denk dat ik haar ook (nu nog) flexitarier laat. Ze eet elke maandag bij haar oma, dus ik laat het nog maar even zo.

Ik heb het er net met mijn zus en moeder over. Verteld mijn zus dat ze ook sinds een paar weken geen vlees meer eet. Haar man soms nog wel.
    Mijn moeder is nooit een echte vleeseter geweest en die moedigd dit ook aan.

8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Wij zijn ook flexitariers :D Mooi woord trouwens. Ongeveer twee keer per week geen vlees, te keer per week vis of vaker, en de rest beschaafde hoeveelheden vlees. De kinderen eten dat gewoon mee. Van jongs af aan nooit uitzonderingen op gemaakt. Ja, sommige dingen vinden ze lekker dan de rest. Maar mijn middelste is bijvoorbeeld dol op een vegetarische stoofpot die ik maak met kikkererwten, Chili poeder, tomaat en veel aubergine en de rest eet aubergine met heel lange tanden. Jammer voor ze:rolleyes: Morgen is er weer iets wat ze wel heel lekker vinden. Of misschien overmorgen.

Dus mijn advies, gewoon de kinderen meenemen in je eetpatroon.

Youtan en Champetter vinden dit leuk.
  9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.298
    23.430
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Vraagje, ik heb net vegetarische kipstukjes gehaald van Appie voor bij zo'n Knorr-pak Kip Tandoori. Daarbij moet de kip in de marinade. Kan dat bij die vegetarische ook gewoon?

10. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Ja dat kan :)

Liekje81 vindt dit leuk.
  11. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Hier ongeveer het zelfde! We zijn al minder vlees gaan eten (i.p.v. 7 dagen per week naar een dag of 5), maar we willen dat nog wat afbouwen. Zeker nu er zoveel lekkere alternatieven beschikbaar zijn als vleesvervangers, de keuze vind ik erg groot!
    We blijven wel ei (bio) en kaas (lokale boer) eten.

Ik lees dus ook graag mee voor ideeen!

Liekje81 vindt dit leuk.
  12. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Hier eten de kinderen veganistisch (vrije keuze), zijn gewoon gezond. Vegetarisch kan sowieso zonder problemen. Ik zou ze geen vlees geven, straks komen ze erachter hoe het eraan toe gaat met die dieren en hebben ze spijt dat ze het gegeten hebben. Mijn stiefdochter heeft er heel veel.moeite mee gehad dat ze zoveel kaas gegeten heeft terwijl ze nu weet dat jonge kalfjes daarvoor bij de moeder weggehaald zijn en dat die dieren uiteindelijk allemaal geslacht worden.

13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ik heb trouwens tegenwoordig op mijn brood helemaal de val op de zoete aardappel spread van de Albert Heijn. Lekker zoet met een beetje pit van Chili en madras poeder.

En ik maak mijn hummus zelf. Vaak in het weekend de midden Oosten variant waar we hummus eten met een beetje brood erbij om het naar binnen te lepelen in plaats de variat brood met hummus :D

Zara75 vindt dit leuk.
  14. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.139
    113
    Happyland
    Mijn kind eet hier af en toe nog vlees, maar sinds die laatste beelden sta ik misselijk in de supermarkt te kijken naar dat vlees. Dus ik overweeg nu ook serieus om voor haar ook geen vlees meer te kopen. Ik kocht het nl omdat ik vond dat ze zelf die keuze moest maken..
    Blijft lastige kwestie, maar het gevoel "meat is murder" wordt steeds sterket

Lisanne1811 vindt dit leuk.
  15. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ja het is lastig. Hier mogen ze dus ook zelf kiezen, maar ik vind dat ze dan ook wel een keuze moeten kunnen maken die ze zelf kunnen onderbouwen doordat ze kennis hebben van wat ze eten. Dus niet 'ik vind het lekker' zonder dat ze weten waar het vandaan komt en wat de milieuschade is enzo. Dus als ik zelf nog kinderen krijg kies ik totdat ze oud genoeg zijn om zelf te kiezen.

Nimue, Evanesco en Zara75 vinden dit leuk.
  16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.298
    23.430
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    O, wat erg. We vonden die vegetarische kipstukjes echt heel vies :|

17. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Misschien iets proberen dat niet op vlees probeert te lijken? Dat vind ik meestal lekkerder, bijvoorbeeld falafel of een linzenburger.

18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.298
    23.430
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Falafel vind ik heerlijk! Dat soort burgers ook. Maar we eten wekelijks een keer kip. In bv chicken tonight ofzo. . Ik dacht: als we nou dat kunnen vervangen door vegetarisch zou dat mooi zijn.

Lisanne1811 vindt dit leuk.
  19. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.139
    113
    Happyland
    :roflmao::roflmao::roflmao:
    Het is een kwestie van uitproberen! Ik had pas nog wraps gemaakt met een soort van vegetarische kipnugget stukjes erdoor. Dat was lekker! Maar heb ook 2 keer een vegetarische rookworst geprobeerd voor bij de boerenkool. Echt smerig lol.
    De Albert Heijn heeft hele lekkere vegetarische hamburgers, eigen merk. Zijn als beste qua smaak uit de test van Kassa! gekomen. Met een gebakken uitje, kaas, tomaat, augurk etc op een broodje smaakt het 'net echt ', heel lekker.
    Alleen zijn zulke vleesvervangers niet allemaal even gezond dus ik probeer het te beperken.

Liekje81 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina