Kinderen naar BSO i.p.v. schoonmoeder?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door 1548, 17 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1548

1548 Niet meer actief

Hallo,

Ik zal proberen kort de situatie uit te leggen.

Wij hebben 2 (jonge) schoolgaande kinderen die op woensdagmiddag van 12.30 - 17.30 uur worden opgevangen door mijn schoonmoeder. Dit komt in de praktijk neer op 2/ 3 woensdagen per maand (man werkt onregelmatig).

Maar de keren dat zij oppast is er eigenlijk altijd iets, en dat meldt ze een dag van te voren of op de dag zelf:
    - "Ik kan morgen niet oppassen want ik ga een bed kopen".
    Op zo'n moment baal ik als ik een stekker. 1. Ze werkt niet en heeft verder weinig tot geen verplichtingen. 2. Ik heb geen andere oppas dus dat betekent dat ik een vrije dag moet nemen. Dan vraag ik mezelf af, waarom ga je dat bed niet op donderdag kopen?
    - "Je zoon voelt zich niet lekker, ligt slapjes op de bank. Kun je hem ophalen?"Op werk geregeld dat ik vrij kon zijn, kinderen opgehaald. Heeft zoon de hele middag gespeeld en was er niks aan de hand.
    - "Ik kan morgen niet oppassen, ik heb hoofdpijn". Natuurlijk vind ik dat vervelend voor haar op zo'n moment kan ik wederom vrij vragen op werk.

Zo kan ik nog genoeg voorbeelden vertellen. En ik weet gewoon niet meer wat ik ermee aan moet :(.. Ze geeft aan dat ze het leuk vindt om op te passen. Kinderen zijn ook dol op haar. Maar ik kan er niet op bouwen, ze is geen stabiele opvang... Gisteravond liet ze weten vandaag niet te kunnen, gelukkig kon mijn man nog iets op werk regelen.

Maar nu? Dealen met de woensdagen dat ze niet kan? Op zoek naar een gastouder of bso?

Wat zouden jullie doen?

Liefs 1548

2. wodjeka

wodjeka Bekend lid

25 feb 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    Ik zou zorgen voor een andere opvang/oppas. Lijkt me een stuk makkelijker dan elke keer last minute afzeggen.

Als ze oppassen leuk vind dan kan het ook andersom. Dat ze jullie dus laat weten dat ze wel kan oppassen.

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Als je structureel heb beloof op te passen geef je ver van te boren aan als het een keer niet kan en bij echte ziekte vanaf de oppas kant . Ja dat is overmacht maar verder zie ik een structurele oppasdag met zo verplicht als werk. Neefje is hier 1 dag per week na school.

Ik zou dus Zeker andere oppas zoeken .

4. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.498
    4.338
    113
    Vrouw
    Ik vind dat je als oma toezegt dat je structureel oppast, dan ook wel een verplichting hiertoe hebt, dus geen vrijblijvendheid.
    (Zo zie ik vrijwilligerswerk ook trouwens ter vergelijking)
    Ziekte of vakantie ofzo, ja dat is dan jouw probleem, maar een bed kopen of kind slapjes op de bank?
    Ik bel juist mijn moeder (op haar niet-oppas-dagen) als mijn dochter ziek is en ze eigenlijk naar het Kdv moet.
    Ze hoeft niet op te passen, maar als ze dat wel wilt, dan moet je wel op haar kunnen rekenen.

In jouw geval zou ik dus kiezen voor BSO. Of in ieder geval hier eerst goed over te spreken, dat je wel op werkdagen op haar moet kunnen rekenen.

Ik heb dit ook gehad met mijn sm, mijn moeder werd 'gek' van de dagen die zij niet kon (dagje winkelen met haar dochter, dagje sauna, uitverkoop intratuin...) en dat ze wilde ruilen. Mijn man heeft een gesprek met haar gehad dat ze niet hoeft op te passen, maar als ze het wel graag wilt, dit dan geen vrijblijvendheid kan zijn, anders namen we een tweede dag Kdv. Sindsdien gaat het echt goed.

5. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik hen voor hetzelfde dilema gestaan met mijn eigen moeder. Ik heb gekozen voor kdv en bso.
    Wat een rust heeft dat gegeven.

Ik zit overigens in de positie dat ik niet zomaar vrij kan nemen. Ik moet een spreekuur draaien.
    De onzekerheid gaf bij ons teveel onrust.

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou er een keer goed voor gaan zitten met haar en duidelijk zeggen wat je dwars zit. Als zij zegt dat ze oppast op woensdagmiddag, dan kan ze dat niet te pas en te onpas afzeggen. Je bouwt er op en je kunt ook niet altijd vrij blijven nemen. Ik zou ook zeggen dat als het zo door gaat je iets anders moet gaan regelen omdat dit te onbetrouwbaar is. Wie weet dat ze zich dan realiseert dat je het echt meent.

7. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    Dit idd, eerst met je schoonmoeder bespreken wat jullie dwars zit, dat jullie dus nu niet op haar kunnen rekenen, en jullie niet te pas en te onpas toch vanalles willen moeten regelen om uiteindelijk zelf die woensdagen op te vangen. En als ze het niet veranderd dan inderdaad lekker naar de bso of naar een gastouder zodat jullie weer rust hebben en niet iedere week de onzekerheid of je wel of niet wat moet regelen op je werk.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dingen als een bed kopen, de avond ervoor wat hoofdpijn en zeggen dat je zoon slapjes is terwijl dat niet zo is... Misschien vindt ze het echt leuk en wil ze het ook, maar is het toch te veel? Ik zou voor de bso gaan en met haar andere afspraken maken over incidentele opvang.

9. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik zou ook eerst het gesprek aangaan, want jullie hebben waarschijnlijk een reden om het liever met je schoonmoeder te regelen dat met een BSO. Als je schoonmoeder het niet begrijpt of als ze het niet met jullie eens is kunnen jullie altijd nog een BSO inschakelen. Ik denk dat je haar passeert als gelijk de BSO wordt ingeschakeld en dat ze op die manier ook niet de kans krijgt om het recht te zetten.

10. 1548

1548 Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties.

Wij hebben er al vaker over gesproken en dan blijft ze alleen maar herhalen dat ze het echt heel leuk vindt om op te passen.

Ik zal er vanavond nog eens met mijn man over praten. Wellicht dat we van het weekend nog eens bespreekbaar maken. Ik vind het voor de kinderen een grote stap om ze naar een bso te brengen.

11. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik zou eerlijk het gesprek met schoonmoeder aangaan en als het nodig blijkt daarna op zoek gaan naar een bso. Het zal vast wel even wennen worden voor je kinderen als ze naar de bso moeten, maar sommige bso's zijn écht heel leuk. Mijn dochter klaagt bijvoorbeeld vaak dat ik haar te vroeg ophaal op de bso, omdat ze er dan zo leuk aan het spelen is.

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.217
    16.581
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou dan toch echt kiezen voor een BSO want daar kun je op bouwen.
    Ik ben zeker van mening dat je moeder het oppassen leuk vind maar misschien vind ze het gewoon zwaar.
    Ik zou haar achter de hand houden voor noodgevallen.
    Hebben we hier ook altijd zo gedaan en werkt prima.

13. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Absoluut BSO! En dan verder wat extra incidenteel naar oma. Kunnen jij en je man wat leuks samen doen en dat is ook belangrijk.

14. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.750
    646
    113
    Gelderland
    Lekker naar de BSO!!! Wát heeft mijn dochter het daar naar haar zin zeg, lekker knutselen en fröbelen, helemaal haar ding. Ook spelen ze lekker buiten en ze kunnen een film kijken of in de poppenhoek (heel lokaal, droom voor elk meisje) spelen... ik kan niet laat genoeg komen of ze zegt al: 'ben je er nu alweer?' Ik ga tegenwoordig uit mijn werk eerst eten koken en daarna haal ik ze op (dochter op bso en zoon op kdv, in hetzelfde gebouw, ideaal).

Dan kan je schoonmoeder weer lekker oma zijn en oppassen op andere momenten, die wat vrijblijvender zijn. Het is ook best een lange middag. Mijn ouders zijn er heel duidelijk in, ze willen helemaal niet oppassen, hooguit een paar keer per jaar eens een uurtje (doktersbezoek oid)... Ik vind dat heel jammer... maar beter zo duidelijk dan dat ze het tegen hun zin doen. Misschien durft je schoonmoeder dat niet eerlijk te zeggen.
    Mijn schoonouders passen met heel veel liefde en passie al 5 jaar op, al alle 3 hun kleinkinderen. Ze genieten helemaal en balen als wij bijvoorbeeld op vakantie zijn. Zo kan het ook... ik heb dus 2 uitersten als ouders/ schoonouders.

15. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.385
    867
    113
    5wij hebben dit ooo gehad met mijn schoonmoeder. Wij hebben toen andere opvang gezocht want was er zo klaar mee.

16. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.258
    11.865
    113
    En?

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Zou voor de bso kiezen in zo'n geval, want je kunt er nu niet van op aan. Als ze oppassen zo leuk vindt, kan dat ook prima met een ouderavond, als jullie samen weg moeten, noem maar op.

Deel Deze Pagina