Bewust en duurzaam leven

Discussie in 'De lounge' gestart door Anne2019, 30 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne2019

    Anne2019 Fanatiek lid

    14 apr 2019
    1.893
    2.682
    113
    Ik wil het roer omgooien en bewust een duurzaam leven.
    Maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen.

    Ik wil graag wasmiddel maken, waar koop ik goede, budgetvriendelijke materialen en waar bewaar ik het wasmiddel?

    Ik wil van het plastic af en gezonder gaan koken.

    Waar koop jij je producten, welke tips heb je en wat moet ik echt zeker niet doen?

    Ik zie uit naar jullie ervaringen.
     
    BertxBirgit en citroenrasp vinden dit leuk.
  2. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.851
    1.668
    113
    Vrouw
    Ik zou vooral niet teveel in 1x willen. En lekker veel erover lezen, zijn een hoop blogs en leuke boeken. Bijvoorbeeld;
    Weg ermee - Dennis storm
    Bewuster leven - miriam looij
    Dit vond ik 2 leuke laagdrempelige boeken die je zo uit hebt.

    Bedenk wat je het eerst aan wilt pakken, is dat meer verpakkingsvrij boodschappen doen, alleen nog maar duurzame kleding kopen (nieuw, tweedehands) etc. Neem dan 1 onderwerp, verdiep je daarin en maak het routine in je leven. Dan kan je weer een onderdeel aanpakken enz. Er is zoveel te verduurzamen dat je m.i. anders door de bomen het bos niet meer ziet.
     
    Lamode, Lenainlove, Bloem2310 en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Ik ga dit topic zeker volgen. Wasmiddel maken heb ik gedaan, maar merkte toch dat ik mijn was schoner krijg met een gewoon wasmiddel. Ik gebruik Klok, een ecologisch verantwoord merk, als ik het moet geloven. Maar voor als je wasmiddel zelf maken gaat proberen:
    Ik kocht een oude pan, rasp, pollepel, trechtertje bij de kringloopwinkel. Glazen flessen van tomaten passata en sap enz.
     
    citroenrasp en Anne2019 vinden dit leuk.
  4. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    En dit is een hele goede tip! Ook niet al je verzorgingsproducten ed in één keer goed willen doen bijvoorbeeld. Maak gewoon op waarmee je nu bezig bent en vervang steeds iets wat op is voor een duurzamere variant. 'Dit is een goede gids' is ook een handig boek.
     
    citroenrasp en Anne2019 vinden dit leuk.
  5. Anne2019

    Anne2019 Fanatiek lid

    14 apr 2019
    1.893
    2.682
    113
    Dankje! Ja dat is een goede, ik wil nu het liefste alles op de schop, maar dat werkt natuurlijk niet.
    Inderdaad wil ik eerst opmaken waar ik mee bezig ben.
    Heb jij ervaring met een shampoo bar? Lijkt mij best spannend omdat je haar er toch aan moet wennen. En ik houd van schoon.
    En als het dan eerst vet wordt, ga ik dat wel een dingetje vinden.

    Verder gebruik ik al geen make up dus dat scheelt.
    Ik wil in ieder geval van de verpakkingen af. Dus daar ga ik mij denk ik maar eerst op richten.

    Ook ga ik met eten eerst wat basis kruiden aanschaffen, zodat ik een basis heb en dan steeds wat meer uitbreiden inderdaad.

    Weten jullie ook winkels waar je alles een beetje in 1 koop kan doen?
    Bij de kruidvat hebben ze bijv. baking soda, maar dat zit dan in plastic.
    Bij de AH in een papieren doos, maar ik moet daar dan weer speciaal voor rijden ;)
     
  6. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Ik doe ook beetje bij beetje.

    Ik gebruik haarzeep en lichaamszeep van Botma en van Bennekom.

    Heb kastanjes geraapt om wasmiddel van te maken (nog niet geprobeerd).

    Kleding zoveel mogelijk tweedehands of duurzaam. Gebruik wasbare luiers. Sommige groente (bv bosui) hergebruik ik weer door wortels in potje te zetten en laten groeien.

    Kleine stapjes werkt het makkelijkst denk ik, zo houd je het voor jezelf ook overzichtelijker.
     
    Anne2019 vindt dit leuk.
  7. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.019
    113
    Ik ga dit topic volgen!
    Zelf proberen wij ook redelijk duurzaam te leven. Consuminderen deed ik al jaren uit noodzaak maar nu is het meer een bewuste keuze.
    Wij doen best veel dingen die "een brug te ver" zijn voor de meeste mensen, maar hier is ook alles stapsgewijs gegaan. Wat die dingen o.a zijn: waar mogelijk verpakkingsvrije boodschappen, kruiden plukken in de natuur, 2ehands kleding, zoveel mogelijk zelf maken, ingrediënten gebruiken die een ander zou weggooien (ben nu bv dadelpitten aan het verzamelen om een koffievervanger mee te maken), veel herbruikbaar (keukenrol, schoonmaakdoekjes, maandverband etc) en hebben geen auto. Vind het uitdagend omdat je steeds weer iets nieuws leert.

    Verder kopen we weinig geïmporteerde dingen, we doen het wel (koffie/thee/rijst/soms bananen) maar wat lokaal gekocht kan worden doen we. Ook eten we niet dagelijks vlees. Etc etc.
    Wat ik nog heb qua wegwerpdingen maak ik eerst op voordat ik een duurzamer alternatief aanschaf, anders is het m.i alsnog verspilling.

    Er zijn nog genoeg punten waarop ik kan verbeteren/van anderen kan leren.
     
    Lamode, Asil, stiertje88 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Hier ben ik gestart met persoonlijke verzorging.
    Wij gebruiken voor het hele gezin 1 blok (heerlijk lekkere) zeep om te wassen, ik verder een menstruatiecup. Vraag nu ook of mensen geen bodylotion ofzo willen kopen als cadeautje.
    Wasmiddel heb ik zelf gemaakt maar ben ik ook weer gaan kopen.
     
    Lamode en citroenrasp vinden dit leuk.
  9. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.851
    1.668
    113
    Vrouw
    Ik heb die van werfzeep geprobeerd maar vond ik niks. De zeep ging zich opstapelen in m'n haar en vond ik niet fijn werken. Maar er zijn er nog veel meer dus het proberen waard.
    Heb laatst kastjes opgeruimd en kwam nog veel shampoo flesjes tegen dus dat maak ik nu eerst op. Was m'n haar nog maar 1x in de 4-5 dagen ipv elke dag/ om de dag. Dat scheelt ook al.
     
    Anne2019 vindt dit leuk.
  10. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Hier ook echt geen goede ervaringen met werfzeep. Was echt drama. Zo vet en idd al die zeepresten in m'n haar ondanks spoelen met azijn. Wel eens een andere shampoo bar geprobeerd, was van Ethique. Daar merkte ik niets van qua hoe m'n haar er uit zag. Alleen het viel wel echt zo snel uit elkaar. Ik gebruik nu de shampoo van Urtekram en als conditioner azijn. En ik ben bezig op te bouwen qua aantal dagen wat ik tussen het wassen laat zitten. Nu bezig met verlengen van 2 naar 3 dagen.
     
  11. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.019
    113
    Hier was het ook geen succes helaas. Heb laatst 10 kg wasmiddel gekocht. Dat doen we wel vaker waar mogelijk; grootverpakkingen. Scheelt toch weer veel plastic. Het enige "ecowasmiddel" hier zit in kleine flesjes, dus dan lijkt mij er geen milieuwinst in zitten met al die verpakkingen eerlijk gezegd.

    Verzorgingsproducten gebruik ik weinig, blok zeep (aleppozeep), tandpasta, shampoo/conditioner. Wel "gewone" nog dus geen groene varianten. Ik wil eens kijken naar die shampoo-/conditionerbars als ik eens in Nederland ben, heb wel aleppozeep geprobeerd voor m'n haar maar dat vond ik niks.
     
    stiertje88 vindt dit leuk.
  12. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Oh ja, wasbaar maandverband en menstruatiecup heb ik ook. ‘S nachts gebruik ik of alleen het maandverband of een babymolton. Hydrofiele luiers gebruik ik veel als billendoekjes (met water met kokosolie en kamillethee).
     
    stiertje88 en citroenrasp vinden dit leuk.
  13. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Inderdaad tijd tussen haren wassen rekken, is natuurlijk ook al goed.

    Verder drink ik alleen water, thee (en dan bv van een stronkjes gember) en koffie. Alleen de wikkel van de koffie is afval. Kinderen drinken ook water of sterk verdunde ranja en thee.

    En afval scheiden probeer ik ook zo goed als mogelijk te doen.
     
  14. Anne2019

    Anne2019 Fanatiek lid

    14 apr 2019
    1.893
    2.682
    113
    Dit doe ik inderdaad ook.
    Snoepen is tegenwoordig alleen voor het weekend.
    En koekjes wil ik zelf gaan bakken.
    Ik vind het ook echt een leuke uitdaging en ik heb er zin in
     
  15. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Wij doen aan
    Borstvoeding ( lang voeden )
    Zo veel mogelijk biologisch
    Wasbaar luieren / bzc
    Wasbare inlegkruisjes/ menstruatiecup
    Afval scheiden
    Verantwoord speelgoed en zo veel mogelijk 2e hands
    Wollen kleding
    Huis goed isoleren
    Energieverbruik onder de loep nemen
    1 auto de deur uit en we willen elektrisch gaan rijden
    Shampoo bar ( aleppozeep ) en daar maak ik ook handzeep en wasmiddel van.
    Kokosolie om make-up te verwijderen en als dagcreme
    Wasbare wattenschijfjes en borstvoedingspads
    Schoonmaken met bakingsoda en of azijn
    Geen wasverzachter maar azijn
     
    Anne2019 vindt dit leuk.
  16. Inieminie83

    Inieminie83 Actief lid

    11 jul 2013
    351
    74
    28
    NULL
    NULL
    #16 Inieminie83, 30 nov 2020
    Laatst bewerkt: 30 nov 2020
    hey,
    wij proberen ook al een tijdje duurzamer te leven. Ik maak inmiddels mijn deo, bodybutter, lippenbalsem, dagcreme en soms tandpasta zelf. Ook mijn wasmiddel maar dan moet ik wel de vlekken met ossengal voorbewerken anders maakt het niet helemaal goed schoon. Dus ik merk wel dat ik kleding iets sneller in de was doe. Als wasverzachter gebruik ik azijn. Soms doe ik er wat etherische olie bij voor een geurtje. Ik gebruik shampoobars en conditioner. Ik heb ze nu van bychrisje en daar ben ik wel tevreden over. Ik gebruik ook een blok zeep en daar maak ik ook handzeep van. Ik heb een tijd alle olie die ik nog had (babyolie, massageolie etc) opgemaakt als make-up remover en nu gebruik ik doekjes die je alleen nat hoeft te maken. Die kunnen in de wasmachine. Ik koop alleen tweede hands kleding of kleding van een duurzaam merk. Die is een stuk duurder maar je doet er wel lang mee en ik bespaar geld door tweedehands te kopen. En ik (probeer) alleen nog kleding te kopen als ik het echt nodig heb. Dat is moeilijk moet ik zeggen. En we eten weinig vlees.
    We doen ons best en ik denk dat je nooit perfect duurzaam kunt leven maar ik vind elke actie daarin de moeite waard.

    ow ja en qua koken. Ik koop veel op de markt of bij boeren zelf en maak dan grote porties in 1 keer. Ik vries bijvoorbeeld 5 porties pasta saus in. Ik bewaar ook veel in oude jampotjes etc.
    Heb je nog vragen stel ze gerust!
     
    Lamode en Anne2019 vinden dit leuk.
  17. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Wasmiddel maak ik zelf, gebruik wel een schepje vlekverwijderaar bij de was.
    Alleppo zeep voor de haren en blokzeep voor het douchen (Ik zeg ook met verjaardag geen douche gel etc)
    Gebruik herbruikbare zakjes voor groenten/fruit, plastic kinderen en goed afval scheiden.
    Ik koop niet zo maar nieuwe kleding en kijk ook bij kringloopwinkels als ik iets nodig heb.
    Wasbaar maandverband en wattenschijfjes.
    En gebruik geen keukenrollen meer maar gewoon 4kante lapjes die in de was gaan.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Wasmiddel maak ik soms zelf, maar het is net snot, waardoor het in gebruik snel een zooitje wordt, dus soms ga ik voor het gemak van gewoon wasmiddel. Wasmiddel bewaar ik in oude flessen wasmiddel; die heb ik toch al. Behalve zeepblokken heb ik niets gekocht om wasmiddel te maken. Ik gebruik gewoon de dingen die we al in huis hebben.

    Shampoo en conditioner bar heb ik geprobeerd, maar vond ik vreselijk, mijn haar was net stro...ook nog toen ik het een flinke tijd gebruikte. Inmiddels was is het dus weer gewoon met shampoo. Ik was het om de drie/vier dagen oid en dan wil ik graag dat het lekker licht en zacht is ed. Door ietsje minder te gebruiken doe ik er ook wat langer mee en ga ik er toch bewuster mee om.

    Voor Corona haalden we groenten en fruit bij de groenteboer, maar nu doen we vooral online boodschappen... Denk dat we na Corona wel weer naar de groenteboer gaan.
     
    lynole vindt dit leuk.
  19. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.378
    5.646
    113
    De echt grote stappen maak je in wonen, energie en mobiliteit. De rest is natuurlijk ook goed, maar de bijdrage is veel kleiner. Dus wil je echt de stap naar duurzaam leven maken, kijk dan eerst naar je huis en naar je autogebruik en eventueel vliegreizen.

    Voor de kleine stapjes zou ik niet zomaar allerlei facebookpagina's gaan volgen. Zelfs de grotere (zero waste, plastic soup foundation) kijken te eenzijdig. Die kijken bijv alleen maar naar om de hoeveelheid plastic te verminderen, maar hoe paradoxaal het ook klinkt, plastic is soms de beste verpakking, zelfs beter dan geen verpakking.

    Bijv ketchup in fles weegt veel meer, wat een belasting is tijdens transport. Ook kost het maken van glas ontzettend veel energie. Ketchup in plastic is dan een beter alternatief, mits je plastic weer laat recyclen.

    Broccoli zonder verpakking is heel snel niet goed meer. Daarom dat plastic laagje. Je zou kunnen denken dat de supermarkten aan een betere voorraadbeheer moeten doen, maar dat betekent dat de voorraad vaker aangevuld moeten worden (dus vaker vrachtwagenritjes) en dat leveranciers grotere koelcellen moeten hebben.

    Bio is ook niet altijd de meest duurzame keuze. Bio uit Spanje is vaak minder duurzaam dan hier iets uit de kas.

    Kleding kan misschien uit duurzaam katoen bestaan, maar als het vervolgens in een giftig kleurbad gaat, dan verlies je de natuurwinst ook weer.

    Dus als consument is het echt heel lastig om écht duurzame keuzes te maken voor de kleinere zaken. Ikzelf raadpleeg vaak milieucentraal.nl. Zij nemen alle factoren mee.
     
    Ansel, TotalBella, lidu1 en 7 anderen vinden dit leuk.
  20. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.919
    3.968
    113
    Vrouw
    Wat wij doen
    - groente, fruit en brood zo veel mogelijk zonder verpakking. Bij Lidl kan je bijvoorbeeld een brood snijden en dat in een eigen linnen broodzak stoppen. Groente en fruit kopen we veel op de markt of in een boerderijwinkel en van Nederlandse grond. We eten veel seizoensgebonden.
    - kaas van de kaasboer in een waxdoek
    - Als we vlees eten komt dat niet van de supermarkt.
    - wasbare luiers en billendoekjes
    - wasbare wattenschijfjes
    - wasbare servetten
    - regenzak onder het huis zodat we de toiletten doorspoelen met regenwater. Ook de wasmachine en de kraan in de tuin zijn daarop aangesloten.
    - grote boodschappen 1x per 2 weken, de rest op de fiets
    - zo min mogelijk dingen online bestellen
    - bedenken of we iets wel echt nodig hebben, bijvoorbeeld een nieuwe kleding/upgrade van het servies etc.
     

Deel Deze Pagina