Wie wil zijn ervaringen delen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Echeveria, 3 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Echeveria

Echeveria Lid

10 jun 2007
    48
    0
    0
    Hallo allemaal, ik vroeg mij af of er hier ook dames of heren zijn die verpleegkundige zijn en mij zouden willen vertellen wat ze zo mooi aan hun beroep vinden en wat de vervelende kanten zijn. Ik heb namelijk de mogelijkheid om een 4 jarige studie verpleegkunde te gaan doen en het lijkt mij ook heel leuk, maar zou toch graag ervaringen horen zodat ik mijn besluit een beetje beter kan gaan afwegen. Hoe ziet bijv. jullie werkdag in grote lijnen eruit? Alvast bedankt voor de antwoorden. Groetjes Puck

2. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Ik ben nu huisvrouw omdat ik altijd huisvrouw wilde zijn en het finacieel ook kan en we hebben een probleem kwa oppasmogelijkeden omdat het natuurlijk erg onregelmatig is en wij geen KDV konden vinden die onregelmatige dienst verleent en we niet terug kunnen vallen op fam. enzo.

Verder vind ik het een heerlijk vak wat ik vaak nog dagelijks mis.

3. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.065
    2.203
    113
    Brabant
    ik ben vpk, heb HBO v gedaan, duaal in zkh, daarna even op couveuseafdeling gewerkt en toen bewust de keuze gemaakt naar de verst. bep. sector.
    (zat ff niet meer lekker in mn vel en wilde eventjes een echt leuke, relaxte baan, en plak er nu al 1,5 jaar)

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het 1) een hele goede opleiding vind en 2) een waanzinnig beroep.

Ik was eerst bang voor de volle po's en het bloed, maar dat is peanuts!
    het technische trok mij heel erg aan en ik ga ook zeker ooit weer terug naar het zkh! (denk ik, hihi)
    Wat mij alleen echt tegenviel waren de nachtdiensten, ik kan daar lichamelijk écht niet tegen!
    Nu heb ik slaapdiensten en dat gaat prima.

Waar je wel even goed, en dan ook echt héél goed over na moet denken is het onregelmatige werk. Ik weet niet beter, maar als je eerst regelmatig hebt gewerkt is het echt een omschakeling.
    Heeft veel impact op je gezin en je socialeleven!
    Maar goed, ik vind het héérlijk:)

Succes ermee en pb me gerust!

4. Petra83

Petra83 Bekend lid

3 jan 2008
    926
    1
    16
    verpleegkundige
    ook ik ben verpleegkundige! Ik vind het nog steeds een zalig beroep en neem alle nadelen er bij. Heb eerst op een geriatrie gewerkt, sta nu op intensieve zorgen en ga binnenkort naar een geriatrisch dagziekenhuis.
    Voor mij zijn de voordelen: onregelmatigheid, ja echt, het is leuk om is midden in de week thuis te zijn als anderen moeten werken (scheelt heel wat aanschuiftijd in de winkels ;) ), de dankbaarheid van de mensen, het gevoel dat je echt iemand kan helpen, het teamwerk, het sociale aspect

de nadelen: het loon!, het personeelstekort, de nachtdiensten (idd zo zwaar!)

5. Echeveria

Echeveria Lid

10 jun 2007
    48
    0
    0
    Hai Taliaa, onregelmatige tijden ben ik wel gewend. Ik heb al eens in de vijf ploegen gewerkt. Eigenlijk zie ik ook wel een beetje op tegen de po's, maar zoals jij het schrijft is het je dus meegevallen. Dat is eigenlijk zo'n beetje het enigste waar ik tegen op zie. Voor de rest lijkt het me ook super. Ik wacht nog even af wat voor antwoorden ik nog meer krijg, maar jou bericht stemt me goed. Bedankt, groetjes Puck.

6. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hier nog een verpleegkundige die de HBO-V voltijd heeft gedaan. Een super leuke opleiding waar je alle kanten mee op kan.
    Verpleegkundige zijn heeft vele voordelen, maar ook zeker z'n nadelen. Maar welk beroep heeft dat niet. Daarnaast ligt het er misschien ook nog aan op wat voor een soort afdeling je gaat werken.
    Zelf werk ik alweer 10 jaar op een kraam / verlosafdeling en gynaecologie. Voordelen: dankbaarheid van de mensen, geen zwaar werk wat betreft tillen etc. , geboortes mee mogen maken, ik werk parttime dus makkelijk wat betreft de opvang voor de kinders door de onregelmatigheid, onregelmatigheidstoeslag, werken in teamverband, totale zorg rondom de patient.
    Nadeel: nachtdienst, feestdagen werken, werkdruk, en op mijn afdeling gebeuren natuurlijk ook nare dingen zoals kindjes die dood geboren worden.

Het mooie van de Hbo is dat je makkelijk een doorstroming kan volgen voor een leidinggevende functie. Heb ik ook gedaan...alleen ik doe er momenteel niets mee.

Kwebbel

7. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik heb het voor de zwangerschap ook gewerkt als verpleegkundige in de thuiszorg. Vond het erg leuk werk, de reacties en dankbaarheid van de clienten, de wisselende diensten. Echter zou ik nu niet meer terug willen, omdat manlief onregelmatige diensten werkt. En ik vind persoonlijk zelf niet dat mijn zoontje het 's avonds bv opgehaald moet worden om 11 uur omdat je dan pas klaar bent met werken of dat hij verplicht is om door de week ergens te slapen... Ben dus momenteel huisvrouw, wil ooit weer aan het werk (mis toch wel de sociale contacten) maar wat ik dan wil gaan doen weet ik nog niet, zolang het maar iets is door de week met normale werktijden!

8. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Ook ik ben verpleegkundige en ben gestopt toen ik zwanger was. Ik zou ook niet meer terug willen.

Leuke kanten voor mij:
    * je bent met mensen bezig, hebt echt het gevoel dat je anderen kunt helpen.
    * het kan heel dankbaar zijn
    * veel afwisseling, veel andere dingen te doen op een dag.
    * wisselende diensten vond ik wel prettig
    * je leert veel over jezelf
    * je maakt heel veel leuke dingen mee/ veel lachen.* als het meezit heb je hele leuke collega's. Veel wisseling van mensen waar je mee werkt.

Minder leuke kanten voor mij:
    * door de bezuinigingen te weinig tijd voor de mensen
    * veel werkdruk/stress
    * veel taken die eigenlijk niet de jouwe zijn, krijg je erbij
    * je komt veel narigheid tegen.
    * je werkt veel met alleen vrouwen en dan ontstaat er al snel een "roddelcirquit".

Ik had heel veel voldoening in mijn werk tot er nog meer bezuinigingen kwamen. Er kwamen taken op onze schouders die eigenlijk bij de leidinggevende hoorde. En dat dan bovenop je eigen taken, die toch al groeide, werd mij dat allemaal teveel. Er blijft zo weinig tijd over voor de mensen, waar het uiteindelijk toch om draait. Dat vond ik zo ontzettend jammer, ik kon niet meer doen wat ik wilde, waarom ik als eerste deze baan had uitgekozen.

Het hangt er net vanaf hoe stress gevoelig je zelf bent of je het aan kunt in de zorg. Als je heel stress gevoelig bent zou ik er nog eens over nadenken als ik jou was. Maar ben je dat niet, dan kan het een geweldige baan zijn! Ik heb jaaaaren (18) met veel plezier gewerkt in de sector!

9. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Ik ben (B)verpleegkundige en werk in de psychiatrie, heb een inservice opleding gedaan, waarbij ik al meteen betaald kreeg. ik vind het een geweldig vak, ik vind de onregelmatige diensten een voordeel omdat ik minder oppas nodig heb. ideaal is dat het een beroep is waar je altijd op terug kunt vallen, en je zal nooit zonder werk zitten ;) Ik heb alleen een hekel aan nachtdiensten, verder vind ik dat ik een erg leuke baan heb! :D

Deel Deze Pagina