Toen mijn beste vriendin jarig was waren wij uiteraard ook uitgenodigd. Mijn vriendin heeft sinds een jaar een partner, die ik echt heel erg mag, alleen zijn vriendengroep is echt heel vreselijk. Echt van die asocialen. Tot midden in de nacht staat de muziek zo hard dat ik echt geen gesprek kan voeren, zelfs niet als ik wil, iedereen blert mee op koos alberts en André Hazes….op zich vind mijn man het niet echt een probleem, die kletst wel met de mannen, maar ik vind het echt verschrikkelijk. Ik zit alleen mijn tijd uit en wil het liefst na een half uur naar huis. de laatste keer was mijn 13 jarige ook mee en zij kreeg flugel aangeboden en ook sigaretten…. Waar ze voor bedankte en uiteraard is daar door ons ook wat van gezegd. mijn vriendin houdt de verjaardagen altijd apart: met familie overdag en avond de vrienden. Nu kennen wij haar familie ook erg goed, gaan ook apart van vriendin bij haar ouders op bezoek. Ook ooms/ tantes/broers en zussen kennen wij al jaren. Zijn meer zoals wij zijn. nu is binnenkort haar vriend jarig en hoe lief ik ze ook vind, ik wil niet meer tussen die vreselijke vrienden een avond doorbrengen! mis het raar als ik aan hun vraag of wij s middags kunnen komen als de familie er is ( die er overigens van balen dat zij niet s avonds bij de vrienden mogen zijn) . Ik twijfel een beetje of ik ze de reden kan uitleggen zonder hem te beledigen, het zijn tenslotte zijn vrienden! Wat is hierin de beste oplossing? En hoe eerlijk moet ik hier over zijn?
Ik zou semi eerlijk zeggen dat ik de harde muziek vervelend vind en graag een goed gesprek wil hebben en dat je het zo gezellig vindt om bij haar familie te zitten smiddags. Dan kan je het positief brengen ipv dat je de vrienden afkraakt. Helemaal eerlijk lijkt me niet bevorderlijk voor de vriendschap. En de andere optie zou nog zijn voor die ene avond niet moeilijk doen, blij zijn voor je vriendin en op tijd naar huis.
Ik zou dat als vriendin wel kunnen waarderen ja. Alternatief is dat je bedankt, smoesje bedenkt en niet naar de verjaardag gaat.
Ik zou gewoon vragen of je 's middags kan komen omdat je het gezellig vind om haar familie ook te zien. Lieg je niets mee en je stoot ook niemand voor het hoofd.
Helemaal niet raar. Je kan toch gewoon aangeven dat je het te druk vind op de avonden en liever overdag komt zodat je een gesprek kan voeren.
Niet naar de verjaardag gaan is echt geen optie. Zijn echt heel goed bevriend, zien elkaar erg veel en ik vind het zonder verjaardag ook echt heel gezellig met hun. ze weten wel hoe ik over zijn vrienden denk min of meer. Laatste keer zat een vrouw naast me die ging voordoen hoe zij haar schaamhaar altijd bijscheert… uiteraard met haar kleding aan maar ze ging dat even showen …
Ik zou de reden niet zeggen eigenlijk, het is toch een beetje beledigend. Ik zou vragen of je smiddags mag komen omdat dat beter uitkomt. En dan kun je volgende keer kijken of je vraagt of je weer smiddags mag komen, omdat het vorige keer zo gezellig was. Maar misschien dat ik ook wel gewoon s avonds zou gaan en mezelf zou aanpassen. Het is hun feestje en ik kan altijd wel een praatje en dansje maken
Ik zou gewoon aangeven dat ik liever tegelijk met de familie kom omdat ik daar iets meer klik mee heb of meer aansluiting dan bij de vriendengroep. Mijn goede vrienden zouden liever die eerlijke vraag hebben dan dat ik er een avond tegen mijn zin moest zitten denk ik. En ik zelf andersom ook.
Als je echt goed bevriend bent dat lijkt me dat ze jou kennen als iemand die dergelijke feestjes vreselijk vind. Ik zou dat dus ook eerlijk zo zeggen. En vragen of je 's middags of eventueel op een ander moment nog kan komen.
Ze weten dat ook wel… muziek is paar keer heel iets zachter gezet door hem omdat hij weet dat ik er last van heb. Maar dan begint die groep gelijk weer dat ie harder moet ( en hij stond gewoon nog echt hard) want dat ze met de buren niks te maken hebben. Hij heeft toen gezegd tegen hun dat het niks met de buren te maken heeft maar iemand anders, ik dus, het niet prettig vind
Dit. Waarom zou je erover liegen of smoesjes verzinnen? Zeker als je zulke goede vrienden bent zou ik gewoon eerlijk zijn. Dat kan natuurlijk respectvol . Eerlijk zijn betekent niet dat je moet zeggen “ik hoef die vervelende kutvrienden echt niet te zien, dus ik kom dan niet”
Gewoon aangeven dat je de verjaardag met de vrienden te druk vindt en het gezellig zou vinden om bij de familie aan te sluiten zodat je ook wat gezelliger met hen en haar kunt kletsen. Goede vriendinnen snappen dit van elkaar lijkt mij.
Ik zou het gewoon eerlijk aangeven. Weet ze het ook gelijk voor de volgende keer, anders moet je dan weer wat bedenken!
Sorry maar ik moet er wel om lachen. Ik heb er helemaal een beeld bij. Ik zou me er wel een avondje mee vermaken maar als je het echt niet trekt dan kan je het ook gewoon eerlijk tegen je vriendin zeggen. Doe je dit liever niet dan zeg je dat je het gezellig vindt om haar familie weer eens te spreken en dat je liever in de middag komt.
Ik zou ook gewoon eerlijk zijn. Je beledigt haar toch niet als je zegt dat je je vriendin en haar vriend echt lief vindt, maar die vrienden niet per se? Het is toch veel makkelijker als ze dat gewoon weet? Het zijn gewoon niet jouw mensen en je kan er gewoon niet zo veel mee.. nee, ook niet voor één avondje. Ik ben erg van de eerlijkheid en directheid. Je kwetst niemand (ik zou niet weten waarom ze gekwetst zouden moeten zijn) en jij hoeft niet elke keer iets te verzinnen.
Ben ik het ook helemaal mee eens. Als je echt goede vrienden bent dan moet je dit gewoon kunnen zeggen zonder dat er scheve gezichten komen.
Nou…, ik ken mezelf een beetje en ik vind het heel lastig om eerlijk en tegelijkertijd dat vriendelijk en positief te doen. Ik ben wel het type dat zegt dat hij vreselijke asociale vrienden heeft… en dat is best kwetsend. Ik weet dus niet goed hoe ik het eerlijk moet brengen zonder de dingen bij naam te noemen, Ook natuurlijk dat mijn 13 jarige alcohol en sigaretten krijgt aangeboden werkt niet mee om dit positief te brengen zeg maar
'Sorry, ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Je kent me inmiddels, je bent m'n vriendin dus ik hoop dat je het niet als kwetsend ervaart. Ik vind zijn vrienden asociaal, het zijn niet mijn type mensen en wat ze mijn dochter hebben aangeboden was de druppel die maakt dat ik daar liever niet mee om ga.'