Kijk het nog even aan.. Ik werk als gastouder en in het begin vinden alle kindjes mij niet leuk. Dat komt puur omdat ik geen vriendin van hun ben. Ik leer ze iets, ze moeten luisteren, duidelijke regels. Dat botste in het begin. Nu vinden ze mij een schat en zijn ze heel blij als ik kom hahaha.
Ik zie dat wat ik er van vind al een paar keer gezegd is. Het eerste wat ik dacht, was: Deze juf is strenger dan de vorige. Het hoeft nog niet zo te zijn, dat ze tè streng is. Kan een kwestie zijn van wennen (voor juf en kids). Van bloot nekje word je niet ziek. Ik zou nooit meteen naar de schoolleiding stappen, maar altijd eerst naar de juf zelf gaan. Goed dat je dat ook gedaan hebt. Als je het idee hebt dat er niks verbetert, zou ik een stap hoger gaan. Bij de meeste schelen is dat eerst een interne begeleider en dan pas de schoolleiding. Kun je dan concreet aangeven wat zij doet, wat volgens jou BUITEN deze grenzen valt? Daar zullen ze ook naar vragen als je een stapje hoger gaat. Het kan zijn dat deze juf was bitser/snauweriger is. Dat ben ik zelf ook als ik de kinderen op hun plek wijs. Ben dan geen juf, maar heb 2 jongens van 5 en 2 en krijg vaak zat vriendjes te spelen, die ik ook regelmatig vermanend toe moet spreken als ze zitten te donderstenen. Als de kindjes een heel lieve, zachtaardige juf gewend zijn, is dit wel een omslag. Voor de hele klas. Maar het wil dus niet zeggen dat de juf daadwerkelijk slecht is of heel de tijd boos doet. Mijn advies: Geef de klas de tijd om aan de juf te wennen, en andersom. Probeer daarbij ook geen suggestieve vragen te stellen aan je kind (Dus niet: was de juf weer veel boos vandaag? Maar: Hoe vond je het op school?) Kinderen zijn zó vatbaar voor dat soort dingen en voor je het weet worden ze écht bang voor de juf, omdat de ouders denken dat er iets mis is... Verder kun je het wel een beetje in de gaten houden. Je kunt ook zien hoe de juf doet tegen de kinderen bij het halen en brengen. Mocht je iets concreets hebben, spreek eerst de juf er op aan. Helpt het niets, dan de ib-er.
Vanavond kerst viering gehad op school super leuk natuurlijk maar nu brak mijn klomp. Bij binnenkomst een alchol lucht bij de juf, juf sprak met een dubbele tong en was erg warrig. Dit is mij vanmiddag ook opgevallen dat ze zoonlief linda (naam lijkt er totaal niet op)noemde uhhhh? Zei tot na de vakantie terwijl ze die avond nog naar school kwamen en morgen ook nog. Echt het is allemaal heel vreemd. Moeder van een kindje zei tegen haar man dat het echt niet goed voelt. Gelukkig bleef juf maar een half uurtje en werd de klas overgenomen door een andere juf waarom weet ik niet. Weet echt niet wat ik moet doen
Toch eens navragen lijkt me dan? Even bij de andere ouders informeren morgenochtend en toch even langs de ib-er lopen. Misschien was het wel gewoon hoestdrank (dat ruikt ook raar..) of toch drank... Lijkt me wel een dingetje toch En je zou bijna denken dat er inderdaad echt iets niet klopte gezien iemand anders de klas overnam maar dat is speculeren en daar heb je niks aan. Is enkel slecht voor je gemoedsrust. Eigenlijk, had je het gewoon meteen even op de vrouw af moeten vragen. Evt aan de leerkracht van de klas ernaast of hij/zij even wilde kijken omdat je het zelf nogal moeilijk kon geloven. Maar goed, achteraf geklets natuurlijk. Moet zeggen dat er bij ons jn de gang ook een vreemd alcoholluchtje hing voor het kerstdiner. Maar niet in de klas. Daar stond een keurig nette meester met stropdas de kindertjes en de ouders op te wachten. Gaf net als elke ochtend aan elke leerling een hand... Heel gemoedelijk en gezellig. Je zoontje heeft het wel naar z'n zin gehad op z'n eerste eigen kerstdiner?
O nou dat is wel wat raar natuurlijk. van 1 wijntje kun je wel een lucht om je heen krijgen maar een dubbele tong moet toch wel van meer drank komen.... Persoonlijk zou ik naar de directeur /directrice gaan met je gevoel. Soms is een onderbuik gevoel wel iets waar je iets mee moet.
Oei! Ik zou hier ook niet blij mee zijn! Ja eigenlijk had je meteen iets moeten doen, maar ik kom ook altijd achteraf pas met mijn goede ideeën Je bent vaak zo gechoqueerd, dat je er op het moment zelf niet opkomt. Maar de juf aanspreken of op die avond zelf nog iemand anders van school, zodat die meteen kan kijken of hem/haar hetzelfde opvalt, was wel handig geweest. Als je op heterdaad betrapt wordt, valt er niks meer te ontkennen. Goed om bij de andere aanwezigen te informeren en dit bij de ib-er aan te geven. Doe dit nog vóór de vakantie, nu alles nog vers in het geheugen ligt bij iedereen!
Ik had direct naar de directie gestapt, omdat ze volgende keer misschien weer nuchter is en ze dat het beste op het moment zelf konden beoordelen. Nou ja, daar heb je nu wat minder aan, maar ik zou alsnog je zorgen uitspreken en vertellen wat je hebt gemerkt.
Hoi meiden. Vind het echt een moeilijke situatie. Het was kerst diner misschien wat gluwijn gedronken? Maar indd een dubbele tong is erg vreemd. Maar dan ga ik weer denken misschien mankeert ze wel wat? Heeft ze in het verleden een beroerte gehad wie weet? Vandaag was ze er niet maar een andere inval juf moeilijk moeilijk moeilijk. Kijk het na de vakantie nog even aan als ik op een normale dag een alcohol lucht ruikt is het een ander verhaal! Toch zegt een stemmetje in mij dat het niet goed is. Moet wel zeggen na dat ik aan je juf hebt gevraagt waarom mijn zoontje een beetje bang is dat ze super lief tegen hem doet ze noemt hem lieverd gaf hem een zoen en pakte zijn hand Lief natuurlijk maar dan vraag ik me af waarom nu wel? Ach wie weet ligt het wel aan mij joh en ben ik gewoon overbezorgd! Ik luister iedergeval goed naar mijn zoon en neem het serieus.
En dat blote nek verhaal. Tuurlijk word je niet ziek van een bloot nekje maar als het buiten koud en nat is dan lijkt mij dat niet erg gezond om zo naar buiten te gaan. sjaal alles geef ik mee. mijn zoontje is echt heel veel ziek altijd luchtweg problemen als ik een dag niks om me nek heb met dit weer slaat het meteen op me strot. en dat een kleuter een jas en rits dicht kan doen super natuurlijk en hij kan dat ook alleen check het wel even na. een ouder heeft dat al gevraagd aan de juf maar als rede gaf ze dat ze het druk heeft dus niet heeft gezien. schooltijd is spannend voor een kind en als ik ziet dat mijn kind ineens de klas niet meer in durft omdat de juf alleen maar boos is en raar is dan gaan toch mijn alarm bellen rinkelen zeker omdat ik mijn kind ken en weet dat hij nooit maar dan ook nooit bang aangelegd zou zijn voor iets.
Mja onze kleuterjuf was daar heel streng in... Ze doet geen jassen en dassen want dan moet ze er 6x per dag 30 doen. Stiekem zie ik d'r wel regelmatig ergens een jas of das recht trekken als het echt te bloot is. En in het najaar.. haalde ik mijn dochter (groep4!) op die onwijs boos was want de meester had gezegd dat ze d'r jas aan MOEST. (Ding was kleddernat dus van mij mocht ie meteen weer uit... Maar er wordt dus wel op gelet.)
Oh en ze vindt het ook eng als de meester boos is. Ze zegt dat hij altijd onwijs boos is... Maar ik heb hem al paar keer boos zien doen... Helft van de klas is absoluut niet onder de indruk maar haar raakt het echt heel erg. Ook als hij niet boos is op haar maar op een klasgenootje dus. blijkbaar heeft ze erg last van negatieve energie. En je stem verheffen en/of boze blik os voor haar al snel dat iemand heel erg boos is. Was voor ons ook even wennen omdat we er thuis dus nooit problemen mee hebbeN.
Nou daar zou ik dan ook heel streng in zijn. Kom op zeg: kinderen moeten tegenwoordig al half volwassen zijn in groep 1. En dat omdat er 30+ kinderen in een groep gezet worden. Ik zou dat niet oke vinden. Ts: ik kan me voorstellen dat je een onderbuikgevoel hebt. Ik zou het ook goed in de gaten houden. En desnoods eens op school langs gaan als niemand het verwacht.
Nou mijn dochter trekt al zelf d'r jas aan sinds ze 2 is ofzo... En ja ze is vlot... Maar de meeste kinderen kunnen dat exht wel als ze naar school gaan. En anders leren ze het snel. Omdat nou half volwassen te noemen?
Een jas aan is wel wat anders dan een sjaalom doen, muts op, wanten aan en een rits goed dicht doen. Maar half volwassen is misschien een beetje overdreven ja.
mijn zoon kan zelf zijn rits nog niet dicht doen. hij is nog niet zindelijk. en hij begint na de vakantie echt op de basisschool (heeft nu alleen geoefend). ik hoop dat het allemaal goed komt.. moet er wel bijzeggen dat er onlangs een vorm van autisme is vast gesteld bij hem en dat hij ook wordt aangemeld voor een mkd.. maar ik hoop dat de basisschooljuf genoeg geduld heeft voor hem..
Ik vind dat als je gevoel niet klopt, je het moet kunnen aankaarten. Het is niet altijd zo dat het, omdat het een juf is gelijk ook goed zit. Maar dat is mijn mening. Overmatig schreeuwen, of kinderen bij hun arm pakken is bij mij dus al een grens. God, wat zou mijn zoontje ongelukkig worden als dit op school moet gebeuren, of dat er op deze manier duidelijk gemaakt moet worden dat hij moet luisteren. Trouwens... heel frapant dat de meeste dames hier voor een 'pedagogisch verantwoorde' manier van opvoeden staan, maar daarentegen wel van een leerkracht dergelijke onmacht (want dat is het) tolereren. En wat de blote nekjes betreft. Ik mag hopen dat een leerkracht ook wel een beetje na kan denken en doorheeft wat qua 'jassen' op dat moment degelijk is. Die kinderen hebben dat, ongeacht of ze zelf kunnen ritsen of niet, dat echt niet door. Zelfs mijn broertje van 15 gaat dikwijls te bloot gekleed naar buiten, zich niet beseffende dat hij met zijn astma de volgende week flink onder de pannen kan zijn.
Ik zou zeker een gesprek aan gaan, al is het alleen om opheldering te krijgen. Kinderen kunnen soms dingen heel anders ervaren, terwijl het mee valt. Alcohol vind ik echt niet kunnen, zou dit aangeven. Mijn zoontje is in het begin van het school jaar een paar keer hardhandig naar zijn plek geduwd door juf en op zijn stoel gedrukt. Ook heeft ze hem twee keer stevig onder zijn kin gepakt. En tijdens de lunch knoeide mijn zoon met zijn brood en maakte ze hem uit voor baby, hele klas moest lachen en mijn zoon was compleet overstuur. Dit pik is dus absoluut niet!! Ik ben naar haar toe gegaan, en zei behoorlijk bot dus jij pakt mijn zoon hardhandig aan bij zijn kin, en duwt hem naar de stoel? Daar zal hij wel van geschrokken zijn van dat doe ik namelijk niet en verwacht van iemand anders ook dat die van mijn kind afblijft op deze manier. Ze schrok hiervan, dus ik zei er achter aan tja ik meld het maar even voor we zo meteen helemaal scheve gezichten krijgen... Het is daarna niet meer gebeurd. Ik snap dat juf veel kinderen in de klas heeft, en de boel rustig moet houden maar ik wil dat niet op deze manier. Mijn zoon luisterd verder prima, dus ze kan het ook normaal doen in plaats gelijk te duwen etc. Zijn wel meer vreemde dingen soms. Andere zoontje was van de week stront verkouden, ze moesten eten maar zijn neus zat zo vol dus eten lukte niet goed. Hij vroeg aan juf of hij een papiertje mocht om de neus te snuiten. Dit mocht niet, ja dan heb je een verkeerde aan mij. Kind is al niet fit en vraagt of hij zijn neus mocht snuiten...dan ben ik ook heel hard hoor en zeg gewoon je haalt volgende keer gewoon een stuk papier en wil juf dit niet dan stuur je haar naar schooltijd maar naar mij toe.
Persoonlijk denk ik niet dat de juf echt een kans krijgt.jassen aandoen lijkt me heel normaal, 3 keer serieus proberen en dan hulp vragen,maar als thuis alles maar gedaan word omdat het anders zo lang duurt moet je niet de juf de schuld geven. (Sommige jassen en kinderen uitgezonderd. Zou de feestdagen afwachten en wanneer je zelf hoort hoe de leerkracht is vragen stellen op een rustige manier.