ts: een nieuwe keuken meefinancieren is mogelijk mits de marktwaarde van de woning dit toelaat. De gedragscode hypotheken stelt dat er maximaal 106% van de marktwaarde aan hypotheek verstrekt mag worden. De meeste hypotheekverstrekkers hanteren onder de noemer marktwaarde: de marktwaarde na verbouwing die blijkt uit het taxatierapport. Hierbij is de voorwaarde meestal wel dat het geld in een bouwdepot gaat want de bank wil zeker weten dat je deze verbouwingen ook laat uitvoeren. Het ligt dus helemaal aan de waarde van je nieuwe woning. Dat bijv. een keuken in 30 jaar terug betaald moet worden wordt altijd snel gezegd. Maar dit hoeft helemaal niet. Je kunt er namelijk ook voor kiezen om de verbouwing versneld af te lossen bijv. in 5 jaar door zelf af te lossen of een annuiteitenhypotheek te nemen.
Ja, een nieuwe keuken is zeker waardevermeerderend in dit geval. De taxateurs hebben hiervoor richtlijnen die ze volgen voor het bepalen van die waarde. Bij een bouwdepot moet je inderdaad facturen en bonnetjes naar de hypotheekverstrekker sturen om de betaling gedaan te krijgen. Let op dat je sowieso dit zelf ook moet bewaren voor de belastingdienst. Het kan namelijk zijn dat je eruit gepikt wordt voor een controle van de Belastingdienst. Als jezelf alles gaat doen dan is het gebruikelijk dat je eerst voorschiet en dan het bonnetje declareert uit je bouwdepot. De grotere aankopen zoals keuken, badkamers, etc. gaan meestal met facturen die je voor ee bepaalde datum koet betalen. Die kun je dus rechtstreeks uit het bouwdepot laten betalen.
Gezien je posts denk ik dat je er veel verstand van hebt. Echter ben ik het met bovenstaande niet eens. Een keuken is niet waardevermeerderend in mijn bescheiden optiek. Het zal zeker bijdragen aan de verkoopbaarheid van een woning,maar om te zeggen dat het de waarde verhoogd ... nee. En wat taxateurs vinden t.o.v. de markt zit vaak nog een wereld van verschil tussen. Er zijn genoeg taxateurs die er met overleg van de kopers best wel de waarde iets omhoog willen krikken om wat meer geld los te wrikken.
Bedankt voor al jullie reacties!! Hier kan ik wel wat mee... Wij zijn nog helemaal niks van plan, maar ik was hier gewoon even benieuwd naar. Wilde weten wat de mogelijkheden zijn! Wel ´grappig´ om te lezen dat er zo veel verschil in zit. Mocht het ooit aan de orde komen, dan schakelen we uiteraard onze hypotheekadviseur in!! Hier kan een slotje op!