Uitstrijkje wel of niet doen??

Discussie in 'De lounge' gestart door belinda203, 5 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belinda203

belinda203 Bekend lid

23 mrt 2008
    784
    0
    0
    verzorgende I.G.
    Odijk
    Ik heb deze week een uitnodiging gehad om mee te doen aan het bevolkingsonderzoek naar Baarmoederhalskanker.Ik word dit jaar 40 dus dan zijn er weer 5 jaar om.Toen ik 35 jaar was wilde ik dit pertinent nog niet en ben dus ook niet geweest.
    Ik sta nu echter in dubio of ik het wel of niet moet doen.Aan de ene kant zeg ik nog steeds ik ben nog jong en wil er niet aan denken.
    Aan de andere kant word ik 40 en is er misschien een iets hoger risico.
    Wat zijn jullie beweegredenen om wel of niet mee te doen??

2. Romy1980

Romy1980 Fanatiek lid

14 jul 2008
    1.005
    128
    63
    Ik heb hem ook gehad deze week en heb er niet eens aan gedacht om het niet te laten doen.
    Waarom zou je het niet doen?
    Ik laat het in ieder geval wel doen....ga maandag bellen voor een afspraak....ben net 30 geworden dus dit is mijn eerste keer.

liefs

3. 1234

1234 Niet meer actief

Ik heb dan nog niet de leeftijd bereikt om hieraan deel te nemen. Maar als ik een uitnodiging zou krijgen dan zou ik er zeker aan deelnemen. Toch om dingen uit te sluiten en te weten dat alles goed gaat. Als je het niet doet en je krijgt toch baarmoederproblemen, dan ben je nog verder van huis.

En ik zou het ook zeker wel doen omdat mijn oma baarmoederhalskanker had en er uiteindelijk aan is overleden. Zij was het type die niet snel naar de HA ging. En ze waren te laat met behandelen toen ze erachter kwamen.

4. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ik laat hem wel doen.. want leeftijd zegt niks. Toen ik 30 werd kreeg ik hem voor het eerst en die was meteen niet goed.. na behandelingen heb ik nu uit voorzorg elk jaar een uitstrijkje behalve de jaren dat ik zwanger was en de periode erna.

5. Zeepaardje

Zeepaardje Niet meer actief

ik snap je twijfel niet, als ik een oproep zou krijgen, zou ik meteen gaan, ook al ben ik jong, je hoort steeds vaker ellende ook bij jonge dames... en hoe eerder het ontdekt wordt des te beter ze je kunnen behandelen...
    natuurlijk is een uitstijkje niet fijn, maar ja je gezondheid is erg belangrijk lijkt me, s6

6. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    ik zou hem zeker weten wel laten maken
    de reden dat dit onderzoek gedaan wordt is omdat als je klachten krijgt van baarmoederhalskanker dat de kanker dan vaak al vergevorderd is en heel moeilijk te genezen terwijl als er nu een afwijkende uitslag uitkomt dat er relatief 'makkelijk' iets aan gedaan kan worden als dat nodig mocht zijn.
    de assistente of huisarts die het uitstrijkje maakt kijkt echt nergens van op en het is gewoon 'routine'werk, daar hoef je het echt niet voor te laten

7. sunnycloud

sunnycloud Fanatiek lid

28 dec 2006
    1.541
    142
    63
    Vrouw
    Ja tuurlijk wel doen!!!! Ik zou graag willen dat ze dat soort onderzoeken al eerder zouden doen...niet omdat het zo´n fijn onderzoek is maar omdat het veel ellende kan besparen.

Ik zou sowiezo meedoen. Hier in het dorp was een meisje die met haar eerste uitstrijkje meteen werd doorverwezen en zij bleek dus een beginstadium van baarmoederhals kanker te hebben, ze had niets in de gaten. Ze zou nooit geen kinderen meer kunnen krijgen na de bestraling en baarmoederverwijdering maar ze kan in ieder geval nog voor haar kindje zorgen en is nu genezen verklaard.
    Borstkanker komt ook op jonge leeftijd voor en ik wilde dat ze dat ook gingen vervroegen.

Of ben ik de enige.....die dit vind???

8. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik heb het laten doen toen ik 30 was geworden. Ik vind het alleen maar goed om het dan al te laten doen. Kanker heeft helaas weinig met leeftijd te maken dus dat vind ik geen argument. Juist als je er door zo'n onderzoek vroegtijdig bij bent, kan een hoop leed voorkomen worden.

9. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Ik snap dit niet??
    Hoezo wel of niet gaan??
    HALLO!! wat wil je nou, er graag over een jaar of 2 achter komen dat "het' raak is bij je?
    Natuurlijk is het niet leuk maar jah...gewoon gaan hoor...veel beter.

10. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Baarmoederhalskanker wordt ook wel de 'silent killer' genoemd... zegt genoeg denk ik.
    Je merkt niet dat je het hebt, als je klachten krijgt ben je vaak al in een ver stadium en kan het te laat zijn...

DOEN!

11. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Ik ben gister 30 geworden en ik zit te wachten op de uitnodiging, ik twijvel niet eens om het wel of niet te doen, ik ga gewoon.

12. ladouce

ladouce Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.698
    0
    0
    Wat is je reden om het eventueel niet te doen?

13. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    Hier word ik in april 30 en heb al een uitnodiging en ga ZEKER wel waarom niet ???

14. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    #14 Manuela79, 5 feb 2011
    Laatst bewerkt: 5 feb 2011
    Nog van harte gefeliciteerd!! :D

Mijn uitnodiging heeft even geduurd hoor.. ik ben in mei jarig en kreeg de uitnodiging pas in september ofzo.

15. Roes

Roes Fanatiek lid

9 okt 2009
    1.791
    0
    0
    woonbeg voor jongeren met een verst beperking
    Gelderland
    ik word dit jaar ook 40 en ga zeker het weer laten doen.
    Baat het niet dat schaadt het niet.........ben er liever op tijd bij mocht er iets niet helemaal pluis zijn daaro..

16. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Hier ook een kennisje die bij de eerste keer kanker bleek te hebben. Ze is 32 jaar. Ze had al een kindje en nu hebben ze een baarmoederbesparende operatie kunnen doen waardoor ze, welliswaar met medische hulp, toch nog kinderen kan krijgen.

17. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    stel ik gelijk maar de vraag, gaat die via de ha??

18. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    ik zou ook net als hiervoor gezegd is door iemand willen dat ze dit al vanaf 25 in zouden voeren.. een meisje die ik ken heeft een jaar lang rare buikklachten gehad, zelf steeds aangedrongen op uitrstijkje wilden ze niet doen uiteindelijk na meer dan een jaar zeuren gedaan..
    bleek dus ook baarmoederhalskanker te hebben...
    als zij nog tot haar 30e had moeten wachten was het te laat want in baarmoederhals zat beginstadium, maar in de baarmoeder was een stukje kanker gevonden...
    ik zit er zelf juist over te denken om gewoone en uitstrijkje te vragen omdat ik zoiets juist liever uit wil sluiten...

19. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ja, bij mij wel althans,

Ik wordt dit jaar ook 40, en als de oproep binnenkomt, ga ik ook meteen. Zou de tweede keer zijn, 1e keer was 10 jaar geleden ....

20. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ja.

Hier ook met 30 de eerste laten doen en 2 jaar terug nog toen ik 35 werd.

En ik vind het ook niet leuk om het te laten doen. Maar ja toch ga ik.

Gebeurde 2 jaar terug nog wat grappigs ook.

De assistente van de ha kreeg les er in dus ik ga liggen en moest wat naar voren komen, ga ik met mijn benen de lucht in bijne de ha haar neus geraakt was even lachen meteen ook mijn spanning weg hihih.

Deel Deze Pagina