Nieuwe regels cv ketel na 2025

Discussie in 'De lounge' gestart door me1989, 7 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat iedereen daar een eigen conclusie over heeft;)
    Maar voor mij: wij gaan onze ketel, van nu 15 jaar oud wel (net) voor 2026 vervangen.
    Even de prijzen in de gaten houden, want ik kan mij voorstellen dat ze richting die tijd ineens flink duurder worden.
    Ik ga liever nog 15 jaar door op een normale ketel en dan zien we tegen die tijd wel of deze gekte voorbij is, of wat ze tegen die tijd weer verzonnen hebben.

taliaa vindt dit leuk.
  2. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    20.062
    18.857
    113
    Vrouw
    Toen wij dit huis kochten in 2015, hebben we een nieuwe cv laten plaatsen. Wij gaan hem nog niet vervangen, omdat hij nog niet eens 10 jaar oud is.
    Wij lopen sowieso wat achter qua duurzame maatregelen. Hebben nog een vast energie contract tot eind 2024. Willen wel zonnepanelen, maar wat is nu het nut ervan als er vooral 's avonds stroom verbruikt wordt? Ben ook wel benieuwd wat het gaat doen qua kosten omtrent teruglevering.
    Een thuisbatterij er nog bij?? Die geven ze ook niet weg. En wat een circus aan elektrische apparatuur heb je dan in huis :o: Een warmtepomp verbruikt ook aardig wat geloof ik dus dan weer extra panelen nodig. HAHA
    Krijg steeds meer de neiging om maar te verhuizen naar een huurhuis of ergens naar verwegistan, waar het dagelijks 30 graden is en je je geen zorgen hoeft te maken om het omhoog draaien van de thermostaat pffft. :)

3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.039
    3.864
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik vind het allemaal behoorlijk onduidelijk.

Zonnepanelen erbij leggen ter compensatie van het stroomverbruik van een (hybride-) warmtepomp is hier alvast geen optie. Er liggen er zes en er passen er geen meer bij. Daar kan geen salderingsregeling wat aan veranderen.

Met de huidige regels heb ik ook geen ruimte voor een buitenunit voor een warmtepomp, deze hangt dan te dicht op de erfgrens.

Maar dat laatste is natuurlijk een kwestie van wetgeving en is zo aangepast. Loop ik ook meteen risico op meer geluidsoverlast van de buren, als ik het dan mag/moet, mogen/moeten zij het natuurlijk ook.

Maar goed, blijft voor mij de grootste vraag openstaan:
    Wat is mijn gemeente van plan om mijn wijk van het gas af te halen?

Wordt waarschijnlijk pas na 2030 bekend. Mooi niet dat ik zin heb om veel geld in een warmtepomp te steken, als we hier straks de beschikking krijgen over een warmtenet. Of een andere oplossing, wie zal het zeggen?

Fruity90 vindt dit leuk.
  4. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Het installeren mag dan wel niet meer maar het keuren wel. Want tenslotte hangen er nog steeds heel veel ‘oude’ ketels tegen die tijd. Dan is het natuurlijk heel simpel om er een in Duitsland te kopen, te installeren en door de installateur te laten keuren. Wij hebben in 2020 onze ketel vervangen dus ik ga hem niet in 2025 weer vervangen maar bovenstaande constructies zullen straks met bosjes gaan plaatsvinden. Het alternatief is namelijk niet te betalen.

Spectre vindt dit leuk.
  5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.039
    15.073
    113
    Ik hoef ook geen objectieve bron over het vervangen, wel de staat van de huidige ketel is en de nog te verwachten levensduur. ;)

6. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

De uitzondering is ook als de terugverdientijd langer is dan 7 jaar is mag je ook voor een gewone cv gaan. Dat geldt voor veruit de meeste mensen.

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Wij vervangen voor onze huurhuizen voor 2025 de ketels voor een normale HR ketel. En gaan dan wel kijken wat de gemeente gaat doen qua verduurzaming per wijk. Stel je voor dat ik als met zonnepanelen en hybride warmtepomp doe en vervolgens gaat alles op stadsverwarming? Lekker dan.

Dus ik wacht nog even af.

Als jecal zonnepanelen hebt is een hybride CV met daarna een hybride warmtepomp het overwegen waard

tuc vindt dit leuk.
  8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Die van ons is nu 10 jaar oud, maar denk dat wij ook nog in 2025 een nieuwe laten plaatsen. Daarna zien we wel weer verder hoor. Ze verzinnen en veranderen elke dag wel weer wat.

tuc vindt dit leuk.
  9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.039
    15.073
    113
    Wij verbruiken zo'n 400-450m3 per jaar dus wij vallen er dan geheid ook onder. Rijtjeswoning van '81 zonder noemenswaardige isolatiemaatregelen en ik ben een koukleum.

10. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.247
    15.033
    113
    Vrouw
    Let wel op dat waarschijnlijk best veel mensen dat zullen willen doen. Waardoor er misschien een lange wachttijd kan komen voor je ketel wordt geleverd en/of geïnstalleerd.
    Dat je niet denkt: dat regelen we even in het najaar en dat dan blijkt dat je pas een half jaar later aan de beurt komt.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Nee, dat hebben we al ingecalculeerd. Evenals dat de prijzen ineens omhoog gaan. Dus we gaan op tijd informeren.

Zxcvb vindt dit leuk.
  12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Ja wij hebben morgen een controle en gaan dan gelijk even informeren.

Zxcvb vindt dit leuk.
  13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja volgens mij kom je er pas boven met 1500m2. Daar zullen de meeste mensen niet aanzitten.

14. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.041
    1.859
    113
    Provincie Groningen
    Wij wachten al meer dan een jaar op een hybride warmtepomp.
    Onze ketel is nu 2 jaar oud en geschikt voor een hybride systeem. Wij hebben ook 17 zonnepanelen en airco's op alle slaapkamers en in de woonkamer.

Helaas hebben wij de hybride warmtepomp besteld toen de situatie nog compleet anders was. Denk ook dat ik er niet zomaar vanaf kan.
    Echt bizar hoe dit gaat vanuit de overheid....totaal geen duidelijk beleid.

15. tuc

tuc Niet meer actief

En de kans dat we straks een kabinet met VVD, PVDA/Groenlinks krijgen is vrij groot. Dan wordt de verwarring nog groter.

16. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Ik ga begin 2025 wel even eerlijk advies vragen bij de aannemers binnen de familie. Vragen wat ze zelf zouden doen als ze ons huis zouden hebben.

Zxcvb vindt dit leuk.
  17. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Ik heb trouwens ook niks tegen marktplaats met zoiets hoor, heel veel mensen zullen uit 'paniek' het nieuwste van het nieuwste bestellen en hun zo goed als nieuwe cv ketel weg doen.

nelta vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina