Even een kanttekening: als je naar België/Dld rijdt, laten we er vanuit gaan dat je vanaf het midden van het land komt, dan kost je dat ook nog 2x een tank benzine erbij a 60 euro p.s. Bovendien kost de NIPT, afhankelijk van waar je het doet, tussen de 500 en 600 euro (of meer). Houdt er dus rekening mee dat je ook die kosten erbij neemt. Een combinatietest/NIPT kan je in Nederland in de meeste gevallen in een ziekenhuis dicht in de buurt plaatsvinden en kost je "slechts" 160 euro (en indien je een verhoogd risico loopt max. je eigen risico ondanks de werkelijke kosten). Daarnaast wordt er bij de combinatietest zowel naar het bloed als met een echo naar de nekplooi gekeken. Ik vind het dus nogal wat om ergens rond de 650-750 euro uit te geven aan zo'n onderzoek... terwijl je hetzelfde soort onderzoek in Nederland kan doen voor een veel lager bedrag (en de NIPT indien je een verhoogd risico hebt). Zoals hierboven ook al gezegd: ik snap écht niet waarom je, zonder indicatie en ondanks de kosten, voor een vwp zou willen gaan. Het risico op een miskraam is aanwezig en best groot. Ook al was het mogelijk om dat op eigen verzoek in het ziekenhuis te doen, dan nóg was me het risico te groot tenzij er een goede reden zou zijn om hem te doen.
Dan hebben ze het niet goed begrepen, kijk maar op de site van de NZA. Zoeken op NIPT en dan krijg je een document waarin heel duidelijk staat dat de leeftijdsgrens is losgelaten en dat het alleen bij risicogevallen en een positieve combinatietest wordt vergoed uit de basisverzekering.
Voor zolang de pilot loopt wel. Ik begrijp alleen de mening dat iedereen maar een nipt of vwp zou moeten mogen. Zo is de zorg in nederland nooit geregeld geweest.