mijn kindje komt niet iedere dag buiten en ik slik ook geen multivitamine...dan kan ik me beter wel aan de 10 druppels houden of niet? of kan ik toch beter 5 doen?
Dank je Jingels! Ik slik een multi en Danique komt iedere dag wel buiten (nu even flink ingepakt maar goed), dus ik ga weer lekker naar de 5 druppeltjes.
Ik gebruik nu de tabletjes, vind ze reuze inttersant om zelf in haar mondje te kunnen doen. We noemen ze nu ook maar snoepjes
ik kom net van het CB. de nieuwe richtlijn is 10 druppels vit. bij gekleurde kindjes is het zelfs nog hoger. de druppels op oliebasis zijn beter omdat er minder toevoegingen inzitten dan in de druppels op waterbasis. groetjes, Miranda
Lekker die tegenstrijdige berichten zeg. Maar goed ik geef gewoon geen vit-d. Marijn eet prima en gevarieerd en komt heel veel buiten. Mijn bijde meiden zijn ook zonder vit-d groot en gezond geworden.
ik word er ook gek van die verschillende adviezen! Ik ben ook sinds 1,5 maand met vit.D begonnen en volgens die nieuwe richtlijnen omdat ik het hier heb gelezen. Maar vandaag zag im mijn verpleegkundige van CB en zij zegt gewoon 5 druppels bij blanke kinderen! Dus ik ga het maar bij 5 druppels houden, vroeger kregen we dat niet eens! En mijn zzontje eet voor de rest gevarieerd en het zit ook in Blueband margarine. Ik denk dat 10 eigenlijk te veel is.
wie heeft dat dan bedacht van meer druppeltjes geven, davitamon zelf mmmm is het potje ook sneller op he?
Ik ook niet. Ik had begrepen dat mijn bv voldoende vit D brvatte en mijn kind komt elke dag lang buiten .. dus ben daar al snel mee gestopt. Pfew ben ik toch niet de enige. Tevens smeer ik boter waar het ook in zit trouwens.
@jingels: als je geen bv geeft moet je dan altijd vit d geven? Wij doen dat namelijk niet. Jesper krijgt altijd boter op brood en is elke dag minstens een uur buiten.
Juist bij bv moet je vit d geven en bij fv zit het er al in. Nou ik geef het wel, kleine moeite en het zal zeker beter zijn dan niks geven, snap ook niet waarom je de vit d niet zou geven?
gewoon lekker op die 5 druppels vit D houden meid. dat ze over zijn gegaan van 5 naar 10 is om onduidelijkheden weg te nemen bij moeders met gekleurde kinderen en vandaar dat er geen verschil meer is tussen blanke en gekleurde kinderen. blanke kinderen kregen 5, gekleurde kinderen hoorden 10 te krijgen maar omdat deze dus ook steeds 5 druppels kregen en daar dus onderscheid in hoorde te zijn hebben ze geadviseerd om algemeen voor elk kindje 10 druppels te adviseren. dat er vrouwen zijn die zeggen dat hun bv genoeg vitamine D bevat en dat ze daarom geen vit d bij hoeven te geven ook niet omdat hun kinderen voldoende buiten komen. (lijkt me niet dat de armen,benen in de winter vrij zijn zodat zij vitamine d op kunnen doen in de buitenlucht, maar goed) moeten zij zelf weten, maar ik vind niet dat diegene andere moet gaan adviseren geen vitamine d bij te geven omdat dat in borstvoeding zou zitten, terwijl onderzoek anders uitwijst. zeer recent (juli 2008) nog een amerikaans onderzoek geweest onder 380 kinderen en daar bleek oa uit dat bij baby's die borstvoeding kregen zonder vitamine-D-toevoeging en bij peuters die weinig melk dronken vaker een vitamine d gebrek hadden dan hen die het wel toegediend kregen. hetzelfde geld voor vit k, dat zit wel in borstvoeding, maar schijnbaar soms toch te weinig met alle gevolgen van dien. zie ook onderstaand stukje: de reden dat vitamine K wordt voorgeschreven is niet omdat moedermelk geen vitamine K bevat, maar omdat er in het verleden in Nederland ongeveer 10 keer per jaar borstgevoede baby's waren die ernstige inwendige bloedingen kregen die terug te voeren waren op een vitamine K tekort. De eerste 10 weken wordt er in de darmen nog geen vitamine K aangemaakt, zoals later wel gebeurt. Deze baby's hadden dus te weinig vitamine K gekregen uit de moedermelk. Dit wil echter niet zeggen dat iedere baby tekort vitamine K krijgt, of dat moedermelk geen vitamine K bevat. http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vitaminen/extra.html er wordt hier zo vaak met onderzoeken gesmeten en wat ik dan soms niet kan begrijpen is dat men het ene onderzoek hoe krom deze ook in elkaar steek voor waar aanneemt en het andere waar degelijk onderzoek naar gedaan is voordat de resultaten werden gepubliceerd afdoen als geldklopperij. persoonlijk zou ik gewoon af gaan op de onderzoeken die er naar gedaan zijn en op basis daarvan mijn kind wel of geen vitamine d geven, en zeker ook googlen hoe en wanneer je kindje precies vitaminde D aanmaakt, tis niet zo dat als jij een uurtje met je kindje per dag buitenkomt deze ook direct vitamine d aanmaakt, het is ook gerelateerd aan hoe je kindje aangekleed is, en in deze tijd is je kindje lekker warm en dik aangekleed en zijn enkel het gezichtje en soms handjes open en veel zonlicht hebben we nou ook niet echt dus tja. ik zou in ieder geval niet alleen maar afgaan op de mening van 1 persoon.maar goed dat is natuurlijk ieder voor zich.
@Suus, jij geeft flesvoeding neem ik aan (aangezien je geen bv geeft) en juist in flesvoeding zit de vitamine D al in verwerkt, en te weinig in borstvoeding, dat het daarom aangeraden wordt om bij borstvoeding vitamine D bij te geven, en bij flesvoeding pas vitamine D als je kindje minder dan 300 ml opvolgmelk drinkt. hier krijgen ze ook altijd boter op brood, komen ook genoeg buiten, maar dat is niet genoeg om voldoende vitamine d aan te maken, zeker niet, nu er weinig zonlicht is en je je kindje dik aankleed tegen de kou, zomers vind ik het weer iets anders, maar goed tis nog lang geen zomer zie mijn eerdere stukje waarom men over is gegaan van 5 naar 10 druppels. dat heeft voornamelijk te maken om onduidelijkheden weg te nemen en er voor te zorgen dat ouders met kinderen met een gekleurde huid voldoende vitamine D bijgeven, en deze gaven te vaak te weinig (5 druppels) zodoende is het algemene advies over het geven van vit d veranderd zodat er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen blanke kinderen en kinderen met een gekleurde huid. misschien heb je iets aan onderstaande link van de gezondheidsraad? daarin staat ook beschreven waarom de adviezen momenteel nog wat tegenstrijdig zijn, en wat het advies nu precies is. http://www.gezondheidsraad.nl/samenvatting.php?ID=1752 Advies voedingscentrum.nl http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGezondheid/Voedingstoffen/vitamines+en+mineralen/Vitamine+D.htm
Nee, wij geven nu gewone melk, maar had ook altijd begrepen dat bij genoeg buiten zijn ze zelf vit d aanmaken. Hier is het cb er zelfs nooit over begonnen.
ik ga jou niet vertellen wat je moet doen, enige wat ik jou kan adviseren is je er toch iets meer in te verdiepen, en zelf op onderzoek uit te gaan op bijvoorbeeld google en onderzoeken die er daaromtrent zijn gedaan en vanwaar dat advies wordt gegeven. dan zul je ongetwijfeld ook zien dat er nog wat onduidelijkheden bestaan en dat men denkt oh mijn kindje komt genoeg buiten dus het is niet nodig, juist omdat dat te vaak wordt gedacht is er een reden om aan te nemen dat oa dat ook de reden is dat steeds meer kinderen een vitamine d tekort hebben. kinderen van 0 tm 4 jaar en ouderen blijven die risicogroepen die het toch nodig hebben. buiten het feit dat je kindje een vitamine d tekort kan oplopen, is het gebruik van vitamine d trouwens ook goed tegen borst-, darm- en prostaatkanker omdat het volgens de kankerbestrijding een beschermende werking zou kunnen hebben tegen bovengenoemde soorten van kanker. ik zou zeggen kijk gewoon eens voor je eigen interesse wat vitamine d nou doet, waar het voor nodig is, en wat het nut er van nog meer is