Vanaf welke leeftijd kleuren herkennen en benoemen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door DeeLighT, 5 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Ik vroeg me af vanaf wanneer het "gemiddeld" is dat kinderen dit kunnen/doen?

2. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Wat gemiddeld is: geen idee.
    Mijn zoontje is nu bijna 20 maanden en die herkent en benoemt nu wel 'baaaaauuwwwwwwww' en 'ros'. Andere kleuren ziet en herkent hij wel, maar hij kan nog niet benoemen dat rood rood is enzo. Blauw en roze zijn dus tot nu toe de enige kleuren. Al pakt hij wel altijd braaf het groene blokje als ik dat zeg, dus de herkenning is er zeker.

3. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Tygo kent nu ook blauw, papa's motor is namelijk ook blauw. Het grappige is dat ik er toevallig gister achter kwam. We zaten op de fiets en bij elke blauwe auto zei hij 'auto blauw' Dus toen ben ik gaan testen en ja hoor hij snapt het. Wel grappig hoor.

4. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

22 mei 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Hoe een kind de kleuren op pikt is verschillend.
    Dochter van manlief was nog geen 3 en benoemde ze al terwijl die van mij pas na na d'r 3de jaar intresse erin kreeg.

Volgens CB "moeten" ze de kleuren kennen met 5 jaar en de meeste kinderen kennen ze dan ook wel.

5. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    leah weet sommige kleuren wel, maar benoemt ze nog amper. soms heeft ze iets vast en vraag ik welke kleur dat is dan zegt ze vol overtuigingen blauw, maar dan is het geel (bv) haha. een vriendje van haar die 7weken jonger is kent en benoemt ze wel.

6. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Julia is 21 maanden en kent blauw, zwart en oranje. Soms ook geel en groen, maar dan is het inderdaad in de passieve vorm ('pak het groene blokje maar' en dan pakt ze de goeie). Ook gaat het nog wel eens door elkaar. Omdat wij een blauwe auto hebben, noemt ze veel auto's blauw. Van de week was ze weer dol op geel.

Maar volgens mij is zij wel vlot, ook met praten. Ze kan alle kleuren noemen, alleen ze weet ze niet allemaal goed. Op de PSZ zie ik wel dat de meeste kindjes vanaf 3 jaar wel heel wat kleuren kennen.

7. Emme

Emme Niet meer actief

Mijn zoontje van 22 maanden benoemt rood, geel, groen en blauw eigenlijk altijd goed (dankzij de afstandsbediening ;)) en kent passief ook nog nog een paar andere kleuren. Wat normaal is, weet ik eigenlijk niet, maar hij is meestal heel gemiddeld.

8. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    De meeste kindjes beginnen rond 20/24 maanden de kleuren te herkennen.er zijn ook kindjes die dit later kunnen.

9. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven

Maar welke kleuren kent hij dan extra.

10. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Aaron kan blauw, rood en grijs benoemen en herkennen (bauw, oot en ijs ;)).
    Groen, zwart en paars kan hij alleen herkennen.

11. veertje

veertje Fanatiek lid

Stijn deed het pas met ruim 3 jaar maar volgens de psz hoeven ze het pas met 4 jaar te kunnen :D
    Lisa kent nog geen enkele kleur..

12. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Leuk om te lezen hoe verschillend kinderen zijn. Mijn dochter kan ook een aantal kleuren al. Dus in opdracht kleuren pakken, maar ook vertellen welke kleur iets is als ik het vraag.
    Oranje is veruit de favoriet. Daarnaast kent ze rood, blauw, geel, groen, zwart, paars, roze en soms wit.

Ze kan ook uit zichzelf bijv zeggen: roze pop.

Was gewoon even erg benieuwd hoe andere kindjes dit doen.
    Vond m'n dochter al wel heel slim hihihi :D

13. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    oh ja, leah heeft een pratend speelding van nijntje (en van de teletubbies, daar staat het ook op) met het blauwe vierkant, rode cirkel, gele ster en groene driehoek en die kent ze wel, maar dat zegt dat ding ook regelmatig (soms te vaak;)) haha

Deel Deze Pagina