Dochter haalt voor 2 toetsen een 1!

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door JustNice, 5 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    Het schooljaar is gestart. Maar voor mijn dochter niet heel positief.

Voor Duits en Biologie heeft ze een 1 gehaald.

voor Duits gaf ze zelf aan dat het juist de woorden waren die ze moeilijk vond. Wij vonden het maar raar, er moet toch wel iets goed zijn. of snapte ze het helemaal niet.

nu komt ze weer met een 1 thuis voor biologie. Ze zegt te hebben geleerd

Ze traint 2 avonden in de week voor hockey en verder is ze na school meteen thuis. Uiteraard veel op haar telefoon of op Netflix. Daar hebben we het bij de eerste 1 al over gehad.

Maar nu valt bij mij het kwartje. Ze heeft denk ik gespiekt. Maar durft het niet te zeggen. Denk dat wij het gesprek nog eens aan moeten gaan.
    En desnoods toch ingrijpen met het ‘afpakken van haar telefoon’ ???

2. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.507
    8.435
    113
    Hoe oud is je dochter / in welke klas zit ze?

3. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    Ze zit een de 2e van een homogene brugklas (mavo/havo/vwo) en is 13 jaar

4. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.507
    8.435
    113
    Oke, en wat is haar richting? Als in: welk advies heeft ze meegekregen van de basisschool?

Als dat bijv. VWO is zijn 2 enen wel helemaal bijzonder.

We hebben hier nu net een brugpieper in huis, daar zou ik eventueel nog contact met de mentor opnemen hoe dit zit. Denk in de 2e ook nog wel.

En als de combinatie school/hockey/Netflix/telefoon te zwaar is zal er wat moeten afvallen lijkt me?

5. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    Haar uitstroom richting was mavo/havo
    De leerlingen mogen ook voor ieder vak een eigen passend niveau volgen.
    ze doet dus het ene vak op mavo en het ander vak op havo.

dan denk ik dat we inderdaad iets moeten elimineren. Netflix en/of haar telefoon?

maar die telefoon heeft ze dan weer nodig voor Magister

6. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.507
    8.435
    113
    Heb je ook inzicht in hoeveel tijd ze besteed aan haar telefoon en hoe lang ze dagelijks op Netflix zit?
    Hier bespreken we dat wel met onze brugpieper, ook voor een stukje bewustwording.
    Mischien kun je ook samen dingen afspreken, bijv. als ze een serie volgt op Netflix, dat ze dan maximaal 1 aflevering kijkt per dag en niet blijft hangen en dat samen actief met haar oppakken?

En naast de hockeytrainingen in het weekend ook nog een wedstrijd?

Wat betreft de enen zou ik toch wel doorvragen hoe dat kan, niet om te veroordelen, maar vooral om inzicht te krijgen, ook voor haar.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Staat niet op Som of Magister een melding dat ze heeft gespiekt ofzo? Als ze er al in kunnen zetten dat je een boek vergeten bent, dan kan dit vast ook.

Verder zou ik er gewoon naar vragen en ook vragen hoe ze het op gaat lossen. Misschien ziet ze het zelf ook in en werkt ze ook mee aan een oplossing. Als het zo blijft, zou ik wel de schermtijd beperken. Ze kan ook prima kijken wat voor huiswerk ze heeft en daarna haar telefoon even bij jullie laten en aan de slag.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik zou eerst proberen te achterhalen wat er aan de hand is. Dus contact opnemen met de mentor en/of de docenten voor die vakken. Als de reden spieken is, dan heeft het wegnemen van activiteiten weinig nut (tenzij het is om te straffen...maar eigenlijk heeft ze dan al straf gehad: een 1, zou dan niet thuis nogmaals straffen). Als ze het niet begrijpt, heeft iets leuks wegnemen ook weinig nut, dan kan je beter iets van extra uitleg of bijles regelen. Als de reden tijdgebrek is, dan is het een ander verhaal. In mijn ogen is iets wegnemen dus maar in een klein aantal gevallen een nuttige aanpak. Daarom zou ik eerst meer over de oorzaak willen weten. (En als je besluit om haar telefoon af te pakken/in te nemen, dan kan ze (of desnoods jij) inderdaad vooraf in Magister kijken of desnoods alles overwets overschrijven in een agenda. Dat lijkt me geen probleem.)

Athina en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  9. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik zou ook overleggen met de docent hoe dit kan. En met je dochter bespreken hoe dit te voorkomen (bv helpen met huiswerk maken en leren). Ik zou niet meteen alles afpakken. Alleen als je merkt dat ze niets doet en enen blijft halen. Niets mis mee met vallen en opstaan. Ze moeten misschien ook nog leren plannen en leren leren.

10. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.888
    6.423
    113
    Een 1 krijg je hoer alleen als je echt niks in hebt gevuld of inderdaad als straf voor spieken. Bij een paar antwoorden invullen, zit je al snel hoger dan een 1 (ook al is het dan bv alsnog onvoldoende). Ik zou dus ook denken dat er meer is dan alleen ‘wel geleerd, maar ik snapte het niet’.
    Ik zou proberen hier een open gesprek over te hebben - wie weet heeft ze inderdaad gespiekt, maar voor hetzelfde geld had ze een black-out ofzo. Ik zou dus niet gaan straffen met afpakken telefoon, maar eerst kijken wat er is en als het bv gaat om tóch niet goed geleerd, of tóch gespiekt zie ik dat als mooi leermoment voor eigen verantwoordelijkheid. Als ze bv wél echt had geleerd, maar een black-out had, kun je misschien zamen kijken naar hoe ze het met de leerkracht kan bespreken (en in dat geval vind ik het ‘zwaar’ genoeg voor wat bemoeienis).
    Maar ja, heel afhankelijk dus van allerlei factoren. Een 1, zelfs meerdere 1’en, zou ik niet meteen ‘bestraffen’, ik denk ook dat ze dan de volgende dikke onvoldoende gaat proberen te verzwijgen… en dan mist ze juist een leermoment.

Overigens: soms willen ze ook een grens, mijn nichtje (nu 15) was bv telkens enorm afgeleid door haar telefoon, maar vond dat ontzettend moeilijk om toe te geven. Bang dat haar ouders haar telefoon helemaal zouden afpakken. Uiteindelijk samen gekomen tot een compromis waarin er geen sprake is van afpakken van de telefoon, maar wel dat nichtje hem afgeeft als ze huiswerk maakt. Omdat ze dit zelf zo bedacht heeft, voelt het voor haar ook prettig.

11. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.273
    25.745
    113
    Waarom straffen? Ik vind de twee enen al voldoende consequentie als ze of niet geleerd heeft of gespiekt heeft.
    Gesprek zou ik altijd aangaan, maar als er al ern passende consequentie is geweest, lijkt het mij weinig zinvol om nog meer te straffen. Dan zou ik eerder bespreken dat bv tijdens het huiswerk de telefoon beneden blijft, zodat ze niet snel afgeleid is.

12. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    Net even tijdens het koken ( laagdrempelig, zonder recht tegenover elkaar een gesprek voeren) het erover gehad.

ze baalt er enorm van, had bij bio bijvoorbeeld maar de helft van de vraag goed en dan is het toch volledig fout berekend. En geeft toe dat ze voor Duits onvoldoende had geleerd.

ze stelt zelf voor om een schermtijd in te stellen. En wij stellen voor om aan de keukentafel te studeren. Eens kijken of dit gaat werken.

ze gaat op school nog met haar mentor in gesprek. Want 1 keer herkansen mag, en dat wilt ze misschien ook wel.
    Voor nu laten we het hierbij.

13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    Woordjes kan je goed oefenen met flashcards, er zijn ook uitwisbare varianten van. Tijdje terug kwam ik ze tegen bij een wat grotere kantoorboekwinkel /sigarenboer.

Op Ali vindt je wel meer opties voor woordjes leren, zaten best handige dingen tussen! Is het neuzen waard want woordjes leren duurt nog wel ff.

14. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    flitskaartjes gebruikt ze wel. Maar bij Duits had ze de toets onderschat, en dacht het niet nodig te hebben.

Frans heeft ze deze week wel behaald met een 7,5 dmv flitskaartjes.

ze heeft dyslexie en krijgt ook meer tijd als het nodig is.

Vero0504 vindt dit leuk.
  15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Of via Quizlet, vindt mijn jongste heel fijn werken. Ze maakt 'm zelf aan, zo moet ze ook alle woordjes zelf typen, en leert ze alvast wat :)

hummeltje5 vindt dit leuk.
  16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Mijn dochter vindt wrts fijn werken. Er kan online/digitaal tegenwoordig zo veel. :)

hummeltje5 vindt dit leuk.
  17. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.231
    113
    Een 1 is echt bijna onmogelijk als ze daadwerkelijk heeft geleerd en ook de vragen heeft gemaakt. Dan is er wat anders aan de hand waarover je contact kunt opnemen met de mentor. Als ze verkeerd leert moet je dat tijdig aanpakken en school kan daarbij helpen met mentorlessen of gesprekken.

Verder hebben wij Family Link op de telefoon. Ik kan zien welke apps ze openen en hoeveel tijd ze daar doorbrengen. Staat er dus een uur bij YouTube of Netflix en 3 minuten bij Magister dan weet je genoeg. Ook kan jij de telefoon tijdelijk uitzetten zodat er geen afleiding is.

18. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.282
    1.437
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoon zit ook in de 2e en heeft voor het eerst Duits. Hij dacht het ook allemaal wel te weten. Ik heb hem gisteren even overhoord en hij bakte er niks van. Gelukkig heeft hij morgen de toets pas maar hij mag dus vanavond flink aan de bak met leren.

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik lees hier en daar dat een 1 bijna onmogelijk is; maar niet altijd gaat het op 50% fout = een 5... Ik merk hier namelijk ook dat ze soms gewoon strenger tellen. Bij talen bijvoorbeeld kun je 30 of 40 dingen in moeten vullen, maar als je er 20 niet weet, heb je ook gewoon een 1 (en dat was bij mijzelf vroeger ook al trouwens ;) ) .

Verder vind de jongste hier wozzel ook fijn leren en vooral: leuker ;) . Ook belangrijk :p . Maar heftig als het jaar zo begint...

20. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    hier maakt de lerares Frans ze aan zodat de hele klas (als ze daar behoefte aan hebben) ermee aan de slag kan. Mijn kind was vorig jaar niet zo heel goed in Frans, ben benieuwd of het nu wat beter gaat met de Quizlet.

Hier wordt er tijdens het mentor uur juist heel veel aandacht besteed aan het telefoon gebruik en welk effect het heeft op je leren. Want jij denkt wel dat je b.v een uur hebt geleerd maar telkens als je je telefoon pakt moeten je hersenen het leren weer opnieuw oppakken waardoor er van dat uur leren misschien 10 minuten effectief leren overblijven. Vind het wel fijn dat haar nieuwe mentor dit zo oppakt want zoals een tiener het betaamt geloven ze er geen snars van als je als ouder dit probeert uit te leggen.

Wat hier ook fijn is dat ze 2 les uren per week hebben waar ze zich voor in kunnen schrijven voor het vak waar ze hulp bij nodig hebben. B.v Wiskunde blijkt het hoofdstuk toch wel lastig, dan kun je je inschrijven voor een extra uur wiskunde, ze zijn wel verplicht zich ergens voor in de schrijven.

En dochter maakt gebruik van het studieplein, betekend dat ze 2 dagen in de week , na haar lessen, onder begeleiding van een leraar haar huiswerk maakt en leert en ze ook leren plannen.

Vorig jaar moest ze van dit alles niets weten en oh ze kon het zelf wel, toen is ze met de hakken over de sloot overgegaan. Nu lijkt het kwartje te zijn gevallen.

Je kunt als ouders veel willen, stimuleren, dwingen etc maar uiteindelijk moet eerst dat kwartje vallen voordat ze er wat mee doen.

Deel Deze Pagina