Ik zat net het topic over CZ te lezen en heb daarin ook een reactie geplaatst. Maar ik vraag me toch iets af... Eind 2011 ben ik aangemeld bij de psychiatrische afdeling van het ziekenhuis, 3e lijns GGZ. In eerste instantie alleen voor medicatie, daarna heb ik op de afdeling zelf poliklinisch gelopen van april 2012 tot augustus van dit jaar. Mij is dus altijd verteld doordat mijn dossier in 2011 al aangemaakt is, ik geen eigen bijdrage hoefde te betalen. Had iets met declaratiecodes te maken? Afgelopen donderdag kreeg ik een rekening van CZ. 200 euro, eigen risico. Ik bellen. "Ja is uw eigen bijdrage van de GGZ over 2012!" Ik heb altijd geleerd vriendelijk te blijven tegen callcenter medewerkers, omdat zij toch maar doorgeefluiken zijn. Maar dat koste mij nu best moeite! Het is notabene november 2013 en dan krijg ik nu nog een rekening over januari 2012?? Leuk zo vlak voor de dure decembermaand.. Ik moest maar contact opnemen met het ziekenhuis. Dat heb ik gedaan. Tot aan de facturatieafdeling aan toe. "Iedereen die ingeschreven stond in 2012, krijgt de eigen bijdrage" Mag dit zomaar??? Ik had het speciaal nog nagevraagd toen..
Aller eerst kan jouw zorgverzekeraar er niets aan doen dat jij hier nu een nota over krijgt. De zorgaanbieder (GGZ) heeft de nota laat gedeclareerd en dat mag tot 3 jaar naar behandeldatum. Maar wat ik vreemd vind. Jij zegt dat de "behandeling" in 2011 is gestart, dus vanaf dat moment gaat de DBC voor je behandeling open en dan zou je geen eigen bijdrage hoeven te betalen. Mijn vermoeden is dat er in 2012 opnieuw een DBC is geopend. Dan wordt er inderdaad een eigen bijdrage berekend max. 200,- Ik denk dat je het beste even de zorgaanbieder hierover kan bellen. Als zij een fout hebben gemaakt, dan moeten ze dit rechtzetten.
op zich dat je nu pas de rekening krijgt, dat kan wel kloppen. Heb ik ook regelmatig gehad dat je pas een jaar later ofzo een rekening krijgt. Ziekenhuizen declareren gewoon laat. Maar of de rekening terecht was of niet, dat zou ik niet weten.
Een zorgverzekeraar mag tot 5 jaar na behandeling declareren. Mijn moeder heeft toevallig van de week contact gehad met het ministerie van volksgezondheid en dit was hun antwoord..
Ik geloof dat een DBC 12 maanden mag blijven bestaan, en daarna moet er (iedere 12 maanden) een nieuwe worden aangemaakt. Is je behandeling in 2011 gestart, en binnen 12 maanden afgerond, dan zou ik er toch nog eens induiken, en navragen welke DBC's in 2011 en 2012 op jouw naam zijn aangemaakt en waarom. Heeft je behandeling langer dan 12 maanden geduurd, dan is er zowel een DBC aangemaakt in 2011 (geen eigen risico), als een in 2012 (wel eigen risico). Toevoeging: soms, worden binnen 12 maanden toch meerdere DBC's aangemaakt, omdat er meerdere behandelingen zijn gestart die ieder een eigen DBC nodig hebben. Om het complex te maken...
Over het behandeljaar dat in 2011 startte hoef je idd geen eigen bijdrage te betalen. Over het behandeljaar dat in 2012 startte, (eind van het jaar, omdat de DBC uit 2011 toen afliep), betaal je vervolgens wel eigen bijdrage. Ik kan me zo voorstellen dat voor de opname een nieuwe DBC gestart is. Dat is namelijk toch echt weer een andere tak van behandeling, waarvoor je dan dus wel die eigen bijdrage moet betalen. Jammer dat ze je daar niet even over hebben voorgelicht.
Vorig jaar gold er idd nog een eigen bijdrage, naast je eigen risico. Echt heel vervelend, een client van mij heeft vorige maand ook nog een rekening gehad. Dit jaar is die eigen bijdrage er in ieder geval weer vanaf. Was weer zo'n leuk iets van de regering volgens mij die besloten hadden dat er een eigen bijdrage moest komen .
het klopt idd, de dbc wordt na een jaar verlengd en dan ga je voor je eigen risico van 2012. bij mijn zorgverlener was er een stichting waar je een aanvraag kon doen voor vergoeding eigen bijdrage.
Dankjewel voor de antwoorden! Maakt het een stuk duidelijker Vond het ook gewoon raar, want mijn bevalling vandaag een half jaar geleden was al wel vergoed enz... Maar kwa DBC codes zal het dan wel kloppen.