wonen in duitsland (ervaringen gevraagt)

Discussie in 'De lounge' gestart door Amfy, 20 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

oke wij zijn aant het kijken voor een huis nouje we hebbene r 1 gevonden die ons heel erg aanstaat en wil willen vande week gaan kijken maar ik zit nog met een paar vragen.

het is wel zo goed als zeker dat we gaan maar ik wil het aan het ander weten over de nebenkosten

de energie is dat ggoedkoper of duurder als hier.
    de verzekeringen huis en krankenkasse etc is duurder als ik me niet vergis??
    het afval is wel duurder dat weet ik al wel.

waar moet ik nog meer rekening mee houden ik weet dat de kinder bijslag 180 euro per kind ik de maand is dus dat is wel meer.
    verder zijn de boodschappen de wegenbelasting goedkoper.

wie kan mij meer vertellen??

2. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Wij hebben er ook een tijdje over nagedacht omdat we aan de grens wonen en de huizen daar goedkoper waren. Ik weet niet of dat nu nog zo is hoor.

Wat ons tegenhield uiteindelijk, was het feit dat je bij het bouwen van een huis in Duitsland een deel eigen geld in moet leggen. Dat hadden wij toen niet. Ik weet niet of dat met bestaande bouw ook zo is.

Wij hebben destijds ook de belastingvoordelen (auto,kinderbijslag) laten uitzoeken, maar die voordelen gelden wel alleen als je de duitse nationaliteit aanneemt, alsook de kinderen.

Verder het sociale aspect. Mijn man is heel goed in de duitse taal en gebruikt dit ook voor zijn werk. Ik ben er echter heel erg slecht in. Verder wilde ik toch in Nederland blijven, omdat het leven daar naar mijn idee wel heel anders is.

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

je hoef geen duitser te worden hoor voor de kinderbijslag en wegen belasting dat weet ik wel.

wij gaan eerst huren zodat we het kunnen ervaren beide spreken we erg goed duits dus dat is het probleem zeker niet.

just het nederlandse leven staat mij steeds minder aan we zijn er nu al weer een hele poos mee bezig.en nu komen we toch een huis tegen die we beis wel heel mooi vinden

7 Zimmer Einfamilienhaus in Rees-Isselburg-Heelen mit 200 qm (ScoutId 62818433)

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
  5. Amfy

Amfy Niet meer actief

ja klopt je krijgt de nederlandse maar je krijg in duitsland een aanvulling omdat hij in nl veel lager is en dat ik ook als ik niet werk

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

Uw partner werkt niet: kinderbijslag uit Nederland

Werkt uw partner niet, dan krijgt u kinderbijslag uit Nederland. Omdat de Nederlandse kinderbijslag lager is dan de Duitse, krijgt uw partner een aanvulling uit Duitsland. Duitsland betaalt een aanvulling op de Nederlandse kinderbijslag, totdat deze even hoog is als de Duitse kinderbijslag.
    Werken u en uw partner beiden in Nederland, dan krijgt u alleen kinderbijslag uit Nederland. Deze kunt u aanvragen bij de SVB.

7. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Elektra is voor ons evenduur als in NL. Mijn zorgverzekering is gelijk aan de agis in NL maar ik werk niet. Werk je in Duitsland dan is je zorgverzekering goedkoper. Werk je in NL dat heb je een zorgverzekering in NL maar moet je je ook aanmelden in Duitsland alleen is deze kosteloos. Dit is meer om zorg makkelijker te maken.

Verzekringen voor huis en particulier zijn iets goedkoper of gelijk aan, afhankelijk van wat je wil. Alleen honden hebben hier een verplichte eigen aanspraklijkheids verzekering en daardoor kan je iets duurder uitzijn. Wij betalen 5 euro per maand extra aan de verzekering zodat hij als er iets gebeurd direkt aan ons uitkeren en hun het verhalen op de tegenpartij. Dat is aardig nieuw hier en zo'n 50% van de Duitsers is onverzekerd.

Een heleboel regelgevingen zijn onlangs gewijzigd medio mei 2010 niet alle instanties zijn al op de hoogte of doen of ze niet op de hoogte zijn, waardoor ook wij nog enigszins zoekende zijn.

Dit was het even vlug tussendoor moet nu echt weg. Overigens hebben we een eigen clubje misschien is het een idee om daar gezellig mee te kletsen?
    http://www.zwangerschapspagina.nl/algemene-clubs/230720-mamas-wonend-duitsland-19.html

8. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    qua kinderbijslag kun je kiezen als je niet in ned werkt. ik werk niet en heb dus het kindergeld op mijn naam staan. krijg voor 2 kids 368 euro. en geen aanvulling uit ned omdat het dus meer is dan in nederland.
    verder hebben we ervoor gekozen om belastingplichtig in ned te blijfen dus daaar heb je in dld niks mee te maken. alleen met autobelating. heffingskorting krijgen we dus ook uit ned.

ziektekosten heb ikk via cvz dna betaal je wat gemiddelde nederlander betaald. en heb dan via duitse krankenkasse een kaart waarmee je dus via de duitse leistungen verzekerd bent. dus ook naar duitse arts ed.

mijn man daarentegen heeft alles nog in nederland omdat ie millitair is.

houd wel rek met eventuele leningen die je in ned hebt ,in een keerm oet gaan af betalen als je naar het buitenland gaat. en ook het eventuele lenen in de toekomst kan moeilijker zijn. in ned is dit omdat jei n buitenland woont en in dld kan het zijnn omdat je loon binnekomt op nederlands bankrk. deze regels zijn vanaf vorig jaar aug veranderd. (lang leve EU)

voor een koophius kun je meestal maar een bepaalt percentage over hyp doen de rest is eigen geld. je kunt zowiezo niet meer als 115 % van het bedrag lenen. du net inc kk als je mazzel hebt.

binnen een half jaar meot je auto omgezet zijn naar duits kenteken tenzij het een auto van de zaak is. erna verz ned de auto niet meer.

afval ligt eraan hoe groot je bak is. gele zakken zijn gratis en afval begint bij 40 liter (aardappel schilbak ong) voor luiers ben je minstens een van 80 nodig bij 1 kind. en dan nog kan het krapjes zijn.

9. Amfy

Amfy Niet meer actief

leningen etc zijn er niet.

dus zoals ik het nu bekijken zijn de vaste lasten bijna het zelfde alleen de wegen belasting word aan zienlijk minder en de kinderbijslag gaat een heeel eind omhoog?

hoe zit het trouwens met huurhuizen en nebenkosten wat zit daar bij in??

10. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Nebenkosten is alles wat niet bij de kale huur in zit begrepen. Hier in de stad toch tenminste. Gas, water, elektriciteit, afval etc etc.

11. tulip

tulip Niet meer actief

wauw amfy, wat een huis! Mooi hoor. Maar ga je dat kopen of huren. Ik zag zo gauw alleen een huurprijs staan. Ik weet niet of die nebenkosten veel zijn, maar de huurprijs is niet veel voor zo'n huis.

12. Sila24

Sila24 Niet meer actief

lieselientje je moet je aanmelden bij aok, achteraf krijg je de rekening pas van cvz

13. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    mijn zusje heeft een tijdje in duitsland gewoond. Een heel groot huis met heel veel grond waar je hier nog geen eengezinswoning voor hebt...
    maar... het is heel lastig om in duitsland aan een reeele prijs te komen. Je moet maar afwachten of wat de makelaar zegt reeel is. Mijn zusje dr relatie ging uit en ze zitten nu beide met een schuld van 25.000 euro.

Ook is de cultuur echt heel anders in duitsland. Dat viel haar echt heel erg tegen. Tuurlijk waren er ook aardige mensen maar de meeste mensen waren erg op zichzelf. Plus dat ze nederlanders echt ook wel anders behandelen daar. Mijn zusje kon echt wel goed duits maar ja, niet zo goed als nederlands natuurlijk.

Dus ja... dat zijn ook wat overwegingen...

14. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik zit de fotos te bekijken. Erg mooi huis. Net zoiets als mijn zus had idd. Mijn zusje had dr paarden bij. Heel veel grond enzo...

Ik denk dat het huur is toch? Ik vind de huurpijs nog vrij hoog voor duitsland maar ligt misschien aan de regio. Is volgens mij ook nog wel over te onderhalen toch?

15. Amfy

Amfy Niet meer actief

in eerste instantie is het huur en dan zouden we tzt het huis kunnen kopen

over de huur prijs valt nog wel te discuseren hoor dus dat scheeld wel

16. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Amfy, heel mooi huis en ieder mens is anders en heeft andere behoeften hoor. Ik vind in Duitsland de ruimte veel mooier, hier staat alles dicht op elkaar. Verder vind ik ze ook erg beleefd vaak. Wij doen er vaak de boodschappen en je merkt in het verkeer vooral erg veel verschil.

En sorry ik bedoelde indd dat 1 vd 2 er werkzaam moet zijn en niet de nationaliteit i.v.m. de kinderbijslag. Voor ons is het een paar jaar geleden dus ik vergiste me.

ben benieuwd hoe het huis bevalt.

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bij ons zijn de Nebenkosten: verzekeringen van het huis, verplichte schoorsteenveger, water, gemeentelasten, rioolrechten.
    Gas en Electra betalen wij zelfstandig.

Kinderbijslag: wij krijgen een aanvulling vanuit D, omdat ik in NL werk en partner thuis is bij de kinderen.

Wegenbelasting: scheelt toch echt een slok op een borrel. Wij betalen hier per jaar net zoveel voor onze diesleauto als in NL per kwartaal :$ Tanken "moet" je eigenlijk wel in NL doen, is in NL 10-15 cent goedkoper voor diesel. Rijdt je benzine, dan kun je juist beter in D tanken.

Boodschappen: door de bank genomen ben je niet veel duurder of goedkoper uit. Drank is in D vele malen goedkoper.... maar de koffie dubbel zo duur als in NL.

Ziektekosten: wanneer je nog in NL werkt, dan ben je gewoon verplicht verzekerd in NL en betaal je daar je premies. Je bent tevens verplicht je aan te melden bij een Duitse Krankenkasse (doe je met een E106 formulier zodat je niet dubbel premie betaald) Je hoeft je dan in NL alleen maar basis te verzekeren.... de Krankenkasse in D is uitgebreider dan de meeste aanvullende NLe verzekeringen.
    Werkt één van beiden niet dan meld je je voor een woonlandpakket bij het CVZ, zij geven aan wat je aan premie moet betalen... momenteel ongeveer 76 euro p/m.

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.097
    3.879
    113
    Bij de Rabobank kun je gratis een boek aanvragen over wonen in Duitsland, erg informatief, met allemaal zaken waar je aan moet denken als je daar gaat wonen.
    Mijn tante heeft 25 jaar in Duitsland gewoond, ze woont nu alweer een aantal jaar in Nederland, maar ze is meer een Duitser geworden dan een Nederlander.

19. Amfy

Amfy Niet meer actief

super bedankt voor je uitleg!!

de boodschappen doen we nu al duitsland dus daar weten we precies wat wel en wat niet mee tenemen hihi
    gaan 1 keer per maand eventjes naar de ah om de nederlandse boodschapjes te halen dus dat kan vriend mooi doen hij blijft toch in nederland werken.

maar over het algemeen genomen in duitsland voordeliger wonen???

en je moet ook iets doen bij financeambt toch???

20. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    voor ons is het zeker voordeliger en ook fijner wij gaan echt niet meer trug naar nederland haha. hebben hier vrijstaand huis veel grond en al nieuwe vrienden dus voor ons blijft het dld. ook voor de kids is het super.

bij het finansambt? echt geen idee wat je daar zou doen hoor behalve dan miss geld vragen haha. je kunt kiezen tussen binnenlands of buitenlands belastingtelsel. en over het algemeen kun je beter voor de nederlandse kiezen. je hebt dan niks met de duitse te doen behalve dus het kindergeld. en de autobelasting.

Deel Deze Pagina