Hallo lieve meiden.. Ik zit een beetje met een probleempje... Ik ben nogal snel onzeker over eigenlijk alles, hoe ik dingen doe in mn leven, werk, opvoeding, uiterlijk, houding, voorkomen, ben ik wel een goede moeder, ben ik wel een goede vrouw enz enz... Alles dus!! Ik wil graag dat iedereen me aardig vind en weet heus wel dat dat niet kan.. Dit heeft wel een reden waarom het zo ontstaan is maar daar wil ik verder niet zo op ingaan. Nu is het de laatste tijd wel erg extreem aan het worden zit gewoon een beetje in n dipje ervan.. Met alles denk ik is dit wel goed zo moet ik t niet anders doen wat denken anderen hiervan.. Vinden ze me dan nog wel aardig.. Als iemand eens iets korteraf doet dan denk ik gelijk dat ik iets verkeerds heb gedaan en blijf daar dan over malen... Soms ben ik jalours op mensen die gewoon maling hebben aan anderen en hun eigen weg ingaan zonder om te kijken.. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen... Is er iemand die dit herkend of tips heeft? Groetjes
Ik kan maar 1 ding zeggen: ga eraan werken voor jezelf. Zoek hulp in boeken of beter nog ga naar een behandeling die bij je past. IN de alternatieve sfeer of bij een psycholoog of zo. Ik was ook altijd wel wat onzeker, maar niet zoals jij dat hebt. Ook ik heb aan mezelf gewerkt en heb zoveel overwonnen!
zelfvertrouwen kweken. en dat kan op verschillende manieren. psycholoog, maatschappelijk werk is sowieso een plan en evt. een zelfverdedigingssport of iets van dien aard. dat geeft je het gevoel van trots zijn op jezelf en dat is dus wat je nodig hebt.
Lieve meiden bedankt voor jullie antwoorden! Ik denk inderdaad dat ik maar eens moet gaan kijken wie mij kan helpen.. Gister goed gesprek met mn man gehad en die denkt ook dat het goed is om eens te gaan praten met iemand over hoe ik me voel. Sandana wat heb jij toendertijd gedaan? Wat goed dat je er aan gewerkt hebt! Mimi83 thnx voor de tip van idd iets van zelfverdediging ofzo ga ik even naar kijken!
Als je je onzeker voelt over hoe ander over je denken dan moet je bij jezelf denken: Als ze me niet leuk vinden om hoe en wie ik ben dan zijn ze het niet waard om vrienden of kennissen te zijn. Wat mij ook helpt is om een liedje te zingen in mijn hoofd...ik weet niet hoe het liedje heet maar t gaat er iig om dat t mijn leven is en niet dat van n ander.
Heb ik ook. Al lijk ik aan de buitenkant stoer. Ben bij de psyQ in behandeling (ad(h)d) en zijn nu bezig met het stukje cognitieve therapie. Dit stuk is een groter probleem voor mij dan de planning. Moet zeggen...het leren sturen van je gedachten is erg nuttig! En je voelt je minder k*t!
wat ook helpt is om eens goed te kijken naar mensen die meer zelfvertrouwen hebben en dit dan in andere situaties gewoon na te doen. best eng, maar het helpt wel! Doen alsof je zelfvertrouwen hebt is een hele goede manier om meer zelfvertrouwen te krijgen. Maar overdrijf het niet, want dat doen ook veel mensen haha.